Nekromanti Sex i Damarien

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ymir;n258567 said:
Det är definitivt en möjlighet, men allegorier har alltid problemet att de känns mindre hudnära och mindre relevanta än the real deal. Fantasy jobbar dock alltid med allegorier på någon nivå, och det finns ju såklart högvis med exempel på det du beskriver i Eon. Men att bara gå den vägen, det känns för distansierat och konstruerat för ett dockskåp som Mundana. Andra rollspel har försökt, men jag kan personligen inte komma på något som gjort det bra. Robotarnas roll i Star Wars är ett exempel på något som kunde varit en kraftfull och fascinerande allegori, men istället faller platt på grund av författarnas misslyckande att hantera det på ett konsekvent och respektfullt sätt, nästan som om de är så inkompetenta att de inte förstår implikationerna av sitt eget drama.
Visst kan det bli hudnära, men för vem? Och på vems villkor?

Om nu det tråkiga skulle inträffa att man tappar bollen och skriver något klumpigt och dumt, och helt slarvar bort poängen, har ju allegorin den fördelen att det är mindre risk att det drabbar någon som redan får höra många dumma och klumpiga saker i sin vardag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
zonk;n258576 said:
Visst kan det bli hudnära, men för vem? Och på vems villkor?
Det är bra frågor att ställa. Men jag har redan extremt utförligt redogjort för varför jag väljer att reproducera irl-förtrycksstrukturer i min fantasy. Jag är alltså medveten om problematiken, jag har skrivit en uppsats i genushistoria för tusan bullar, och har all förståelse för att alla inte sympatiserar med det val jag gjort, men jag står för mitt val och anser att det är väl underbyggt. Jag är för det mesta inte intresserad av att skriva abstrakta allegorier.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Siljestam;n258476 said:
Man kan behålla den medeltida känslan av mörker och grymhet utan att diskriminera.
I dunno. Feodalism är väl diskriminering satt i system, eller?
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Mundo;n258604 said:
I dunno. Feodalism är väl diskriminering satt i system, eller?
Där kan man välja som spelledare till vilken grad och på vilka sätt diskriminering ska finnas. Är ridderskap något som endast ges till de med rätt föräldrar eller något man kan förtjäna? Är bönderna helt begränsade och miserabla eller någorlunda lyckliga men klagar på skatter precis som vi gör idag?

När det gäller att inkludera diskriminering så ska det vara relevant till berättelsen och spelarna, så om viktiga karaktärer i berättelsen deltar i eller utsätts för sagda förtryck. Hittills har jag aldrig varit med i en spelgrupp som har velat spela karaktärer som deltar i eller utsätts för homosexuellt förtryck och diskriminering.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Siljestam;n258613 said:
Där kan man välja som spelledare till vilken grad och på vilka sätt diskriminering ska finnas. Är ridderskap något som endast ges till de med rätt föräldrar eller något man kan förtjäna? Är bönderna helt begränsade och miserabla eller någorlunda lyckliga men klagar på skatter precis som vi gör idag?
Absolut, du kan köra Tolkien fantasy där riddare än goda och kungen är vis och därför är allting bra, trots att de lever i ett feodalt system. Vilket sätt man föredrar att spela är ju upp till varje individ. Ett sätt är inte mer rätt än ett annat.


Siljestam;n258613 said:
När det gäller att inkludera diskriminering så ska det vara relevant till berättelsen och spelarna, så om viktiga karaktärer i berättelsen deltar i eller utsätts för sagda förtryck. Hittills har jag aldrig varit med i en spelgrupp som har velat spela karaktärer som deltar i eller utsätts för homosexuellt förtryck och diskriminering.
Några av mina bästa rollspelsupplevelser kommer från en karaktär som var homosexuell och levde i ett samhälle som angrep hens friheter. För mig är dystopi den bästa formen av konfliktverktyg, för jag gillar mörka och deprimerande saker.

För andra människor är det annorlunda.

Med det sagt tycker jag inte iheller att homosexualitet måste vara förföljt i varenda modul till varenda rollspel som någonsin skrivits.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Personligen vill jag gärna se en mix i fantasy världar. Eftersom en fantasy värld oftast består av flera olika länder och kulturer som skiljer sig åt på många olika sätt. Om alla länder och kulturer hade samma syn på sexualitet skulle det bli ohyggligt tråkigt tycker jag. Vare sig alla hade stor sexuell frihet eller om det är det motsatta.

Det samma gäller könsroller, kvinnosyn, religions frihet, slaveri och sådant. Jag ser väldigt gärna att vissa länder har bra syn på sådant. Typ ett land där jag gärna skulle bo så att säga.

Men jag vill även se länder som har förtryck och liknande. Både sexuellt, könsmässigt, gällande religioner, yttrande frihet och liknade. Länder som har lagar, seder och synsätt jag tycker är föraktliga. som jag på inget sätt personligen håller med om. Länder som jag VERKLIGEN inte skulle vilja bo i så att säga.

Är alla länder likadana skulle det som sagt bli en sådan tråkig värld att jag personligen inte skulle ha något som helst intresse av den. Vare sig det skulle vara att alla länder är öppna och för jämlikhet eller om alla länder skulle vara fulla av förtryck och sådant.

Så för mig skulle det bara vara bra om det finns några länder/kulturer i en fantasy värld som har saker som dödsstraff på homosexuella. extremt kvinnoförtryck. Slaveri, rasism och andra hemskheter. Så länge dessa vägs upp av att det finns några länder/kulturer som är öppna med stor frihet och jämlikhet och så vidare. Blandat med länder som ligger lite mitt i mellan så att säga.

Detta gäller speciellt i en fantasyvärld som försöker vara rätt så realistisk. Tyvärr har människor haft en tendens att vara ruskigt hemska, med en historia av förtryck och våld. Så en värld utan detta eller där endast de som ses som genuint onda sysslar med sådant skulle inte kännas realistisk på något sätt. Och dessutom tråkigt
men samtidigt så har det alltid funnits folk som kämpat för öppenhet, personlig frihet och jämlikhet. så skulle det inte finnas sådana länder/kulturer skulle det även då kännas orealistisk och tråkigt

I slutändan handlar det om variation. en fantasy värld bör vara väldigt varierande och då inte endast gällande natur, raser och varelser. utan även saker som tolerans, förtryck. och alla sådana saker

Det är i alla fall min personliga åsikt.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Det sköna med rollspel är att jag som spelledare kan ändra på vad som helst.
Eftersom det är på låtsas...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
dancodan;n261242 said:
Det sköna med rollspel är att jag som spelledare kan ändra på vad som helst.
Eftersom det är på låtsas...

Det sköna med _bra_ rollspel är att jag inte behöver ändra på någonting ;)
 
Top