Nekromanti Sex i Damarien

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Jag har precis ögnat igenom delar av Damarienboken. Det mesta ser alldeles lysande ut och jag ser framemot en djupläsning men jag fastnade för två saker i brott och straffavsnittet. Sex mellan män bestraffas med att man blir levande begravd och tidelag medför att man bränns på bål (med djuret).

Manlig homosexualitet. Min första reaktion var att stöna över att ytterligare ett fantasyland förbjuder sex mellan män och ser det som ett allvarligt brott. Jag letade sedan reda på avsnittet där den kulturella kontexten beskrevs och den var åtminstone lite mer nyanserad. Manlig homosexualitet är förbjudet i lag men i praktiken bryr sig ingen och vissa homosexuella relationer kan dessutom vinna gillande eftersom de involverar en sexuell dominansaspekt.
Jag inser att det är svårt att hantera frågor som rör sexualitet i rollspel. Det finns också möjlighet för intressanta konflikter när olika in-game grupper inte håller med varandra om olika saker. Men det känns ändå väldigt tröttsamt att det första supplementet till Eon fortsätter på den här stereotypa katolska kyrkan under medeltidslinjen. Speciellt att det ska betraktas som ett såpass allvarligt brott. Likställ det hellre med äktenskapsbrott i sådana fall. Det känns väldigt trist med utgångspunkt på vad som sagts i frågan på forumet, inte minst i relation till transpersonen i Avgrundens parlament som jag tyckte var utmärkt beskriven där transaspekten mest nämns i förbifarten.
Men är det nu som så att det är den Jargiska kyrkan som inte tål annat än heterosex hoppas jag på framtida exempel på där man skiter i vilket eller homo är ideal. (Jag får helt enkelt hoppas på frisinnade frijarlar i asharien. Tyvärr känns momolanska lesbiska ideal lite wonderwoman stereotypa men det hade vart något annat i alla fall.)

Tidelag. Kul att tidelag ges en så bred defintion att alla icke-mänskliga varelser inkluderas. Tråkigt att jag inte riktigt ser den kulturella kontexten för det. Hade den funnits bland cirefalierna. Yes. Superrimligt. Bland damarierna, eh? Varför finns den där? Är de religionsliberala damarierna folkslagister(/nazister/rasister/speciester?) Är lagen ett utslag för Thamas paranoia? (Hur ser motståndet ut mot den?)I kulturavsnittet står det bara att så är fallet men jag fattar inte den kulturella bakgrunden till förbudet. Detta är en stor teoretisk fråga. Det måste finnas olika uppfattningar om den. (jfr disputationen i valladolid där man avgjorde frågan om indianer har själar och om de därmed kunde frälsas.)

I övrigt gillade jag skildringen av straffväsendet. Det lyckas alldeles utmärkt med att vara mörkt, hemskt och despotiskt utan att det måste petas i befolkningens sexvanor.
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Addendum i reproduktionsfrågor: om man ska hämta ytterligare inspiration till Damarien från Rumänien känns inte Ceausescus pro natalist policies särskilt avlägsna. Känns som att det finns många intressenter av att det ska födas många framtida soldater/offer/etc i Damarien. Men å andra sidan kräver ju detta en viss byråkratisk utveckling samt stark centralmakt vilket Damarien inte riktigt lever upp till.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag håller med om att medeltida fantasty inte ska betyda medeltida diskriminering. En grej som rollspel i princip helt och hållet gjort sig av med är att behandla kvinnor som egendom och ge dem möjligheten att vara riddare, magiker, tjuvar och präster. Varför ska inte samma sak gälla sexualitet i allmänhet?

Man kan behålla den medeltida känslan av mörker och grymhet utan att diskriminera.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Tycker det är bra att vågar stå emot pk nojjan.
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Jag tycker det är bra när bög inte är den första förolämpningen man kastar efter mig men vi kan vara olika där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Evokee;n258478 said:
Tycker det är bra att vågar stå emot pk nojjan.
Så... Det är "pk" att inte tycka att det är speciellt intressant eller roligt med dödsstraff för homosexualitet?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
krank;n258480 said:
Så... Det är "pk" att inte tycka att det är speciellt intressant eller roligt med dödsstraff för homosexualitet?
Nej
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
thartvigsson;n258479 said:
Jag tycker det är bra när bög inte är den första förolämpningen man kastar efter mig men vi kan vara olika där.
Var det riktat till mig? Om det var det så förstår jag inte alls vad du menar?
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Nej det var inte riktat mot dig som i att du har försökt förolämpa mig på det sättet. Men jag blir hyfsat ofta kallad bög med syfte att förolämpa mig. Och att det finns sådana attityder fortfarande är en anledning till varför jag känner mig trött när jag ser dem reproceras och att inte ens hittepå-världar kan vara fria från den typen av attityder.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
thartvigsson;n258485 said:
Nej det var inte riktat mot dig som i att du har försökt förolämpa mig på det sättet. Men jag blir hyfsat ofta kallad bög med syfte att förolämpa mig. Och att det finns sådana attityder fortfarande är en anledning till varför jag känner mig trött när jag ser dem reproceras och att inte ens hittepå-världar kan vara fria från den typen av attityder.
Många hittepå världar följer en värdslig mall. I fallet mundana ett medeltida Europa. Man får gärna frångå en sån mall, men som jag ser det sitter världen redan fast i en sån mall och då blir det lite sent att efter drygt 20-30 moduler börja introducera saker som passar in dåligt, som tolerans mot avvikande sexualiteter, jämställdhet etc.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,116
Location
Göteborg
Evokee;n258486 said:
Många hittepå världar följer en värdslig mall. I fallet mundana ett medeltida Europa. Man får gärna frångå en sån mall, men som jag ser det sitter världen redan fast i en sån mall och då blir det lite sent att efter drygt 20-30 moduler börja introducera saker som passar in dåligt, som tolerans mot avvikande sexualiteter, jämställdhet etc.
Det här argumentet är så dåligt, och så ofta refuterat, att jag inte ens orkar ta i det...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Bolongo;n258487 said:
Det här argumentet är så dåligt, och så ofta refuterat, att jag inte ens orkar ta i det...
Okej..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Siljestam;n258476 said:
Jag håller med om att medeltida fantasty inte ska betyda medeltida diskriminering.
Det beror på vilka trovärdighetsanspråk fantasyn har. Eon har som bekant extremt höga trovärdighetsanspråk, och då behöver man som författare noggrant begrunda allt man gör.

Varför jag väljer att skildra icke-jämställda världar

- Strukturellt förtryck inte existerar i ett vakuum. Strukturellt förtryck -börjar- någonstans (i människors fall måste det ha sin början i att kvinnor blev förfördelade pga graviditet, eftersom patriarkala strukturer tycks vara så gott som universiella i mänskliga traditionella kulturer), och skapar sedan en ond cirkel där det upprätthålls av ritualer, mytologier och socioekonomiska strukturer. Om man tar bort valda delar av strukturellt förtryck från en fantasyvärld som bygger hårt på specifika tidsepoker och fenomen från vår värld måste man också, som dockskåpare (dvs Eon-skribent) följa hela den kausala kedjan av förändring som detta leder till. Tex; i en jämställd medeltidsvärld hade klänningar för kvinnor inte varit a thing. Hela vår idé om kvinnligt och manligt bygger på patriarkala konstruerade föreställningar om kvinnors underordning, och det blir lätt bisarrt att då behålla somliga sådana idéer samtidigt som man hävdar att settingen är jämnställd. Ett par detaljer kan man strunta i, givetvis, men ju fler man ignorerar desto mer urlakar man trovärdigheten. Redan i grunden är en jämställd medeltidsfantasyvärld mindre trovärdig än en förtryckande, eftersom medeltidens samhälleliga strukturer har köns- och klassförtryck som en central komponent .

- Strukturellt förtryck är dramatiskt intressant och viktigt att utforska. Fantasy ger oss massor av intressanta infallsvinklar, men att bara ignorera förtrycket är inte en av dem. Jag har all förståelse (extra stor emfas) för att många människor är trötta på att -tvingas- uppleva diskrimering, och hellre ser helt jämställda fantasyvärldar, men jag personligen vill utforska förtryck, för att bättre förstå de orättvisor som rått och råder i vår egen värld, jag tycker det är viktigt. (För ett ytterligare förtydligande av detta, se Chaosiums resonemang nedan). Det är mitt perspektiv som författare av Eon-texter.

Andra författare får alltså gärna skapa helt jämställda Eon-kulturer, för det är viktigt att med historiska exempel från vår värld som utgångspunkt visa på en mångfald i Mundana, och tillfredställa alla Eonfans. Det finns intressanta, om än isolerade, historiska exempel från vår värld på någotsånär alternativa normsystem, och spekulativa fantasyidéers (tex ett perfekt matriarkat) möten med dockskåpssettingars Jared Diamondska premisser är extremt fruktbart dramatiskt stoff. Det är superviktigt att motverka objektifiering, misogyni och andra problematiska tendenser i icke-diegetiska sammanhang i Eon-texter och illustrationer, och givetvis är detta ett område där det finns många fallgropar. Min artikel Astara - Skymningens hemvist försökte skildra en kultur av misogyni och toxic masculinity, på väg att kväva sig själv, men göra det på ett genusmedvetet sätt. Lyckades jag? Kanske kanske inte. Hör gärna av er med en åsikt! Men jag försökte, och jag tänker fortsätta försöka. När jag skapar fantasy laborerar jag med spekulativ fiktion byggd på fenomen från vår värld. Jag kommer aldrig skriva något till Eon som är genusmässigt ointressant. Genus kommer -alltid- vara en issue, för jag försöker skapa tankeväckande narrativ. Det betyder inte att just kvinnor kommer vara förtryckta i alla kulturer jag skapar (Momolan till exempel ska skrivas om från grunden och göras -bra- och inte gubbigt). Men någon kommer vara det.

För att förtydliga min ståndpunkt, en klassisk och mycket tänkvärd disclaimer från Call of Cthulhu (min emfas):

Historical settings are as real as possible. The world and the United States were very different in the 1890s and 1920s from now, and behaviors most find repugnant today were ordinary and acceptable then. Racism, xenophobia, religious bias, and sexual discrimination as we now perceive them were then normal parts of life, and often loudly espoused. Local, state, and federal laws systematically supported segregation and discrimination of every sort, and social forces of great power underwrote that legislation.
Scenario authors can choose to ignore social history as not germane, or decide to incorporate specific elements into their plots. Both sorts of approaches have been published. To preclude information about earlier eras (or about this one) dishonors the memory of those who prized freedom, fairness, and opportunity, perhaps long before we were born.


Med allt detta sagt, angående trådstarten: issuen här kanske förvirras lite av hur medeltida rättssystem fungerar. Grejen är - medeltida straff praktiseras inte. De har sitt ursprung i ett system som gick ut på att avskräcka i syfte att uppnå antingen förlikning, eller benådning från härskaren så att han fick visa sig benevolent. Detta är extra mycket fallet med det av västerlänningar kanske mest missförstådda fenoment i hela världen, sharia. Jag menar, delar av den islamska världen (hostIranhost) var historiskt extremt fixerade vid homoerotik. Detta trots de tydliga fördömandena av homosexualitet i olika former av sharia-rätt. Hur går detta ihop? Enkelt. Sharia-målen gick basically aldrig till domstol, och om de gjorde det uppnådde man förlikning, benådning eller friades av domaren. Jag anar att det är så Damarien-texterna också är menade att tolkas. Med det inte sagt att man inte kunnat tona ned dem en smula. Men förknippandet av begreppet "medieval" med brutala straff är olyckligt, för de verkligt brutala kroppsstraffen och tortyrmetoderna hör i själva verket hemma i renässans- och barockepokerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
[Inläggets innehåll borttaget pga. svepande breda personangrepp. /Dante]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering

Nä, ni kan fortfarande inte diskutera ämnet.

God45;n258497 said:
[Inläggets innehåll borttaget pga. svepande breda personangrepp. /Dante]
Du får tycka illa om metoden som utvecklarna har valt att skildra spelets samhälle, men du får INTE begå personangrepp.

Fundera över hur du ska framföra din kritik till spelets utvecklare och spelare utan personangrepp medan du är avstängd i 48 timmar.
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Tack för ditt svar Ymir. Det finns fyra saker i det som jag uppskattar
- Att maktskillnader ska skildras
- Att medeltida rättsystem är väsensskilt annorlunda från moderna. Generellt uppskattar jag alla påminnelser och porträtteringar av det och jag tycker som sagt att Damarienboken gör detta bra.
- Att spelvärlden ska hängas upp på vad som är intressant att utforska rollspelsmässigt.
- Realism i betydelsen att om en aspekt av världen finns beskriven ska dess betydelse få ett konsekvent genomslag i resten av världen. Realism i betydelsen att det ska vara som på medeltiden misslyckas som bekant vid första draken.

Det finns flera häftiga äventyrsstories som kräver omfattande orättvisor som bakgrundsvillkor. Att återskapa något i stil med Spartacus slavrevolt (eller att slå ner den) kräver ett slavsamhälle. Att skildra en revolution som den på Haiti kräver ett rasistiskt slavsamhälle. För att kunna berätta den typen av historier krävs att spelvärlden är orättvis och rasistisk. Men för att den typen av historier också ska kunna berättas krävs att det också finns förutsättningar för dem att utspelas som i fallet av revolter måste det finnas en motståndsrörelse. (Konspiration bland alvslavarna i Muhad?)
Ett exempel från vår spelgrupp från några år sedan var när en persom spelade en homosexuell tirak med sofistikerad smak som flytt från Takalorr(?) till Consaber för att där kunna leva ut sina estetiska och sexuella böjelser utan stigma för det. Dock möttes han av en vägg av rasism istället. Men detta bygger då på att i det Mundana vi har spelat i så är homosexualitet en icke-fråga i Consaber medan rasism mot tiraker är utbrett.
Problemet är om hela världen är homofobisk och/eller rasistisk. Då kommer man aldrig komma undan den typen av förtryck.
Om man applicerar de fyra principerna ovan på fallet Damarien tänker jag att man skulle kunna tänka ungefär så här. Tråkigt nog så tycker jag att det tillför en spelmässig dimension till Jargien om homosexualitet är förbjudet. Det gör det enklare att skapa dekadenta miljöer med mycket hemligt snusk. Lägg till lite fetisher och kink och vi är hemma utan att allt behöver bli till en De Sade fest. Så okej. Sjukt tråkigt att icke-heterosex är förbjudet i Jargien som är det mäktigaste riket. Men låt oss acceptera det. I sådana fall bör den jargiska kyrkan i Damarien också vara emot homosex. Fine. Men nu står det att Hednatron och Vindtron inte har något emot homosexualitet. Så hur ser deras motstånd mot lagen ut? Var är hedningarnas homolobby? Vilken typ av motstånd bjuder de? Hur kommer det sig att vindtron trots att Tamas är vänligt inställd till den har förbudet mot homosexuellt sex? Och fortfarande. Varför dödsstraff?!

Sedan vill jag återvända till tidelagsfrågan. Både hedningarna och vindtron har ett intimt förhållande till djur. Är förbudet mot tidelag Daak kyrkans sätt att försöka komma åt dem?Tillsammans skulle de mycket väl kunna bilda Team tidelag. Det hade vart kul att se den här sexualpolitiska frågan bli en politisk-ideologisk skiljelinje i ett rollspel. Tycker det är tråkigt om det skulle vara som så att det som händer i djurhamn stannar i djurhamn.

Ett problem som rör kvinnoförtryck och som även är associerat med reglering av sexuella uttryck är reproduktion och även om många låtsas om det så är organiseringen av reproduktionen central för alla samhällen och kommer att få genomslag på könsrollerna. Det är ofrånkomligt och historiskt sätt har kvinnor (i den utsträckning de har funktionella livmödrar och mjölkproduktion) var bundna till sin biologi. Några försök att komma undan detta som vore intressesant att se skildrade i rollspel vore t.ex. Platons kollektiva uppfostran eller det tidiga Israels kibbutzer.
Om man har ett samhälle/kultur där reproduktion sköts på det gamla vanliga sättet och där reproduktionen anses vara en viktig uppgift så kommer det inverka menligt på kvinnans möjligheter och i det här fallet tycker jag helt enkelt att man ska skarva med realismen. Strunta i att dra ut de mest sannolika/rimliga konsekvenserna av det. Visst. För all del. Ha ett gäng misogyna samhällen av olika grad men låt det finnas gott om frizoner och se till att det finns motståndsrörelser i de misogyna länderna. En Suffragettkampanj verkar både möjlig och spännande.
Homosexualitet är associerat med reproduktion pga att homosexuellt sex oftast inte har potential att vara reproduktivt. (Sex med transpersoner har den potentialen) Medan penis-i-vagina sex ständigt dras med den här risken (utom vid sterilitet). Om man då har ett land som är pronatalistiskt så kommer det finnas en vilja av att folk sysslar med heterosex. Om landet dessutom har starka avkommebaserade arvslagar så kommer det dessutom att finnas en väldig fixering vid äktenskap. Men detta kan fortfarande göras mer homovänligt. Låt äktenskapet vara en viktig juridisk institution som reglerar arv och som bygger på en heterosexistisk bas. Men strunta i hela äktenskapsbrottsdelen och se till att det finns fungerade preventivmedel. (Annars kommer kvinnorna i konsekvensens namn ständigt kontrolleras för att deras avkomma inte ska kunna härstamma från en annan man. (Om drakar kan införas kan också preventivmedel införas....) Tillgång till effektiva preventivmetoder tenderar att ha ett stort samhälleligt genomslag. Dessutom så vill jag lyfta fram homoerotikens plats i det antika Grekland som exempel på hur en fri homosexualitet kan finnas i ett patriarkalt samhälle. (utan att blunda för att kvinnornas position var förjävlig)


Ett intressant tankeexperiment som jag gärna sett utforskas i ett rollspel är idén om att inte-förökning är default. Dvs att man måste ta ett aktivt beslut för att förökning ska ske, as opposed to aktiva beslut om preventivåtgärder där det ofta är andra motiv än en önskan om reproduktion som styr.

Ytterligare idé: biomantiker som försöker avla barn utanför kvinnors kroppar. Kan vara uppdragsgivare såväl som antagonist.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
thartvigsson;n258507 said:
Ett problem som rör kvinnoförtryck och som även är associerat med reglering av sexuella uttryck är reproduktion och även om många låtsas om det så är organiseringen av reproduktionen central för alla samhällen och kommer att få genomslag på könsrollerna. Det är ofrånkomligt och historiskt sätt har kvinnor (i den utsträckning de har funktionella livmödrar och mjölkproduktion) var bundna till sin biologi. Några försök att komma undan detta som vore intressesant att se skildrade i rollspel vore t.ex. Platons kollektiva uppfostran eller det tidiga Israels kibbutzer.
Om man har ett samhälle/kultur där reproduktion sköts på det gamla vanliga sättet och där reproduktionen anses vara en viktig uppgift så kommer det inverka menligt på kvinnans möjligheter och i det här fallet tycker jag helt enkelt att man ska skarva med realismen. Strunta i att dra ut de mest sannolika/rimliga konsekvenserna av det. Visst. För all del. Ha ett gäng misogyna samhällen av olika grad men låt det finnas gott om frizoner och se till att det finns motståndsrörelser i de misogyna länderna. En Suffragettkampanj verkar både möjlig och spännande.
Homosexualitet är associerat med reproduktion pga att homosexuellt sex oftast inte har potential att vara reproduktivt. (Sex med transpersoner har den potentialen) Medan penis-i-vagina sex ständigt dras med den här risken (utom vid sterilitet). Om man då har ett land som är pronatalistiskt så kommer det finnas en vilja av att folk sysslar med heterosex. Om landet dessutom har starka avkommebaserade arvslagar så kommer det dessutom att finnas en väldig fixering vid äktenskap. Men detta kan fortfarande göras mer homovänligt. Låt äktenskapet vara en viktig juridisk institution som reglerar arv och som bygger på en heterosexistisk bas. Men strunta i hela äktenskapsbrottsdelen och se till att det finns fungerade preventivmedel. (Annars kommer kvinnorna i konsekvensens namn ständigt kontrolleras för att deras avkomma inte ska kunna härstamma från en annan man. (Om drakar kan införas kan också preventivmedel införas....) Ett intressant tankeexperiment som jag gärna sett utforskas i ett rollspel är idén om att inte-förökning är default. Dvs att man måste ta ett aktivt beslut för att förökning ska ske, as opposed to aktiva beslut om preventivåtgärder där det ofta är andra motiv än en önskan om reproduktion som styr.
Jag blev lite inspirerad av den här tråden och resonerar lite kring alternativ här: https://www.rollspel.nu/threads/68704/post-937414
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tack för ditt inlägg också thartviggson. Några snabba reflektioner:

thartvigsson;n258507 said:
Det finns flera häftiga äventyrsstories som kräver omfattande orättvisor som bakgrundsvillkor. Att återskapa något i stil med Spartacus slavrevolt (eller att slå ner den) kräver ett slavsamhälle. Att skildra en revolution som den på Haiti kräver ett rasistiskt slavsamhälle. För att kunna berätta den typen av historier krävs att spelvärlden är orättvis och rasistisk. Men för att den typen av historier också ska kunna berättas krävs att det också finns förutsättningar för dem att utspelas som i fallet av revolter måste det finnas en motståndsrörelse. (Konspiration bland alvslavarna i Muhad?)
ja och nej. Du nämner även "sufragetter" nedan. Den typen av motståndsrörelser vore groteskt anakronistiska i Mundana. (Däremot kan man ta inspiration av dem, givetvis, för att skapa i Mundanas kontext mer rimliga narrativ. Mer om detta nedan). Organiserat motstånd mot kvinnoförtryck existerade inte innan modern tid, medan organiserat motstånd mot slaveri har en lite mer komplex historia, men primärt växte fram i Europa under tidigmodern tid. Muslimsk kultur har såvitt jag vet aldrig haft ett dylikt förrän på 1800-talet. Detta är inte en slump, utan beror på att förutsättningarna saknades för ett dylikt motstånd. Förtrycket var så fundamentalt och så underbyggt av den kultur man fostrades in i.

Slavrevolter (-innan- modern tid, det transatlantiska slaveriet är arguably det stora undantaget) är ett helt annat fenomen. Det är inte samma sak som ett konsekvent, organiserat, ideologiskt baserat motstånd mot en struktur. Slavrevolter i äldre tid är en marginaliserad grupps uppror mot specifika greivances, inte mot hela samhällsstrukturen, och sker alltid bland slavar som har ett kapital för att göra uppror, typiskt gruvslavar eller krigarslavar, och typiskt bland slavar som inte fötts in i strukturen, utan var fria en gång. (Varför muslimska dynastier envist fortsatte tro att det var en bra idé att hålla sig med legioner av tungt beväpnade krigarslavar, det övergår mitt förstånd. (De tog makten gång på gång)). Alvslavarna i Mûhad är hushållsslavar och har ingen möjlighet att organisera sig på det sätt som krävs; dessutom är många av dem födda in i strukturen och har inget upplyst perspektiv på hur orättfärdig den är (dvs, de är hjärntvättade, for lack of a better word). Man kan också argumentera att hushållsslavar generellt har mindre drivkrafter att göra uppror än gruvslavar, galärslavar och plantageslavar, för att deras liv helt enkelt inte är horribla nog. Däremot kan man till exempel tänka sig en uppblåst, hjältig thismalv som drar runt i Västlanden i ett försök att befria sina tillfångatagna fränder, och lär ha massiva kulturkrockar att vänta sig. What if han räddar nån som inte ens vill bli räddad?

Med detta sagt; I Mundana vill man givetvis ha rika, fängslande konflikter mellan kulturer, normsystem och värderingar, men som jag försökt säga, ett ideologiskt baserat organiserat motstånd mot förtryckande strukturer hade känts jättekonstigt. Det finns nästan inga gränser för hur brutalt ett förtryck kan bli och ändå accepteras av människorna som performar det (den kinesiska fotlindningen är ett praktexempel på detta, som var groteskt utdragen och smärtsam och handikappande, och praktiserades av kvinnor mot kvinnor, i tusen år), men historien visar å andra sidan också att enskilda invidider kan vända sig emot en förtryckande struktur på grund av personlig integritet och värderingar, även om de sällan får något stort genomslag (Bartolomé de las Casas är ett intressant tidigt exempel) - och sådana individer är perfekta rollpersoner.

Hur skapar man då en intressant, kulturellt och historiskt trovärdig motståndsrörelse i Mundana? För vi vill ju ha sådana, gärna massvis av dem. Låt oss ta en fallstudie, Lûmurbrödraskapet i Momolan. Jag vet att det vore bättre att ta ett mer representativt exempel, dvs kvinnoförtryck, men Lûmurbrödraskapet är ett så bra exempel då den gamla texten om dem gör fel på några väldigt tydliga punkter som är lätta att åtgärda:

I Geografica Mundana är Lûmurbrödraskapet en grupp som frodas inom den mansdominerade krigsmakten, vänder sig emot Momolans matriarkala ordning, och vill ge männen ökad ställning. Något med detta känns fel. Det är för idelogiskt, för modernt, men också för typiskt - sure, de förtryckta männen i Momolan har rent krasst större kapital att göra uppror än de förtryckta kvinnorna i andra av Mundanas kulturer, men känns det inte ändå lite fattigt att det är just matriarkatet det ska finnas en upprorsrörelse emot? Något måste ändras här.

Lûmurernas tändande gnista fungerar; de vände sig emot drottningen för att hennes förstfödde skulle mördas eftersom det var en son. That's fine, det är en moraliskt laddad, specifik greivance, och den är ett symptom på strukturellt förtryckt i stort, och kan lätt bli en symbolfråga. Men, jag hade tagit bort lûmurernas anspråk på en allmängiltig jämlik ordning. De tänker inte så. De har fötts in i en kultur där det ses som en naturlag att kvinnor har makten, och att drottningen är en kvinna. Det vore för fundamentalt, för modernt ideologiskt, om lûmurerna aspirerade på att ändra det. Nej, de vill bara förbättra ställningen för sin egen mikro-grupp, dvs män inom krigsmakten. Det är så medeltida tänk fungerar - inskränkt, småskaligt, fokuserat på den egna gruppen. En annan sak man vill ändra är att lûmurerna inte ska vara ett uteslutande manligt sällskap, utan de behöver givetvis hjälp från några kvinnliga dissidenter som stöttar dem av politiska eller moraliska skäl. Bara genom att agera genom den hegemoniska gruppen i samhället, dvs kvinnor, ska man kunna aspirera på att uppnå något i Momolan.
Så, lûmurbrödraskapet är en liten grupp inom krigsmakten som önskar uppnå specifika, små förändringar, säg att de vill få högre köttransoner eller slippa bära slöjor eller få manliga underbefäl eller något dylikt, och som symbolik för detta har de den större issuen att de vill att drottningens söner ska göras till eunucker och tränas upp i krigsmakten, istället för att dödas.


thartvigsson;n258507 said:
Ett intressant tankeexperiment som jag gärna sett utforskas i ett rollspel är idén om att inte-förökning är default. Dvs att man måste ta ett aktivt beslut för att förökning ska ske, as opposed to aktiva beslut om preventivåtgärder där det ofta är andra motiv än en önskan om reproduktion som styr.
Det finns långt gångna tankar om att ge tirakerna den här egenskapen, för att förstärka deras matriarkala koncept. I en förlängning av de här idéerna har tirakerna föreställningen att kvinnor har sina egna andar, och kan forma dem som de vill, och därför aspirera på vilken post som helst i samhället. Männen däremot, är svaga andefragment under Mahkkta, och kan aldrig resa sig från den roll de är menade för.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
I fantasy har man ju dock möjligheten att uppfinna helt nya sorters förtryck (av alver eller dvärgar, ickemagiker, från hober mot alla andra, av de som inte sett den blå månen och inte känner det astrala, av svampfolkets fiender, ödlemänniskor (hej Icke!) osv). Då slipper man ju risken att nån som har det svårt nog i vardagen pga sin läggning eller hudfärg ser det återkomma i sin avkoppling och hobby. Det kan kanske vara en tanke om man vill jobba med förtryck och svåra frågor men ändå ge människor en paus från en stundvis inte alltför munter omvärld. Om jag inte missminner mig så jobbade väl X-Men lite på det sättet, eller? Ska inte säga att jag läst nåt av det men jag har hört det sägas iaf..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
zonk;n258552 said:
I fantasy har man ju dock möjligheten att uppfinna helt nya sorters förtryck (av alver eller dvärgar, ickemagiker, från hober mot alla andra, av de som inte sett den blå månen och inte känner det astrala, av svampfolkets fiender, ödlemänniskor (hej Icke!) osv). Då slipper man ju risken att nån som har det svårt nog i vardagen pga sin läggning eller hudfärg ser det återkomma i sin avkoppling och hobby. Det kan kanske vara en tanke om man vill jobba med förtryck och svåra frågor men ändå ge människor en paus från en stundvis inte alltför munter omvärld. Om jag inte missminner mig så jobbade väl X-Men lite på det sättet, eller? Ska inte säga att jag läst nåt av det men jag har hört det sägas iaf..
Det är definitivt en möjlighet, men allegorier har alltid problemet att de känns mindre hudnära och mindre relevanta än the real deal. Fantasy jobbar dock alltid med allegorier på någon nivå, och det finns ju såklart högvis med exempel på det du beskriver i Eon. Men att bara gå den vägen, det känns för distansierat och konstruerat för ett dockskåp som Mundana. Andra rollspel har försökt, men jag kan personligen inte komma på något som gjort det bra. Robotarnas roll i Star Wars är ett exempel på något som kunde varit en kraftfull och fascinerande allegori, men istället faller platt på grund av författarnas misslyckande att hantera det på ett konsekvent och respektfullt sätt, nästan som om de är så inkompetenta att de inte förstår implikationerna av sitt eget drama.
 
Top