Nekromanti Sevärdheter i Berlin? (Bråttom!)

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ska resa till Berlin med föräldrarna på Onsdag. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad för det finns för coola saker att kolla på i Berlin... Så finns det några världsvana forumiter som kan ge några tips vad man kan/bör kolla på?

Jag är främst intresserad av historiska grejer men även av shopping. Ifall någon känner till några bra affärer/marknader för Sovjetisk/Östtysk/VK2 militaria så vore det kul att få reda på vart det finns också:)
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
"Topography of Terror" är en mycket intressant utställning som är belägen där Gestapo hade sitt högkvarter på Prinz-Albrecht Straße 8. Där låg även Reich Security Main Office 1939 och intill finns hotellet Prinz Albrecht där flera höjdare inom SS bodde.

Utställningen är utomhus och helt gratis. Högkvarteret bombades sönder men källaren finns kvar och är under utgrävning. Det ska även byggas upp ett ordentligt museum på platsen.

Allt finns att beskåda på Niederkirchnerstraße 8. Öppet mellan 10 och 18. Jag kan rekommendera att du tar en titt där men var beredd på att man kan bli kvar länge för det finns mycket intressant att läsa om där.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Haus am checkpoint Charlie är redan nämnt, det är en sevärd utställning. Jag rekommenderar också DDR-museet, som är ett "hands on"-museum där man kan garva åt gamla tokigheter från Östtyskland. Ett annat tips är en tur till flygplatsen Tempelhof, arkitekturen och inredningen där är helt enkelt fantastisk; ger nästan lite vibbar av Mutant Chronicles eller andra barock-retrofuturistiska miljöer.

Sen finns det faktiskt ett helt koncentrationsläger (Sachsenhausen) som ligger utanför stan. Om man är intresserad av sånt är det en upplevelse.

Det är också kul att promenera i Friedrichshain-Kreuzberg, de "artistiska" kvarteren. Känslan är lite som i Amsterdam, avspänt flummig och konstnärlig. Det finns kul kaféer här också.

Östtysk militaria hittar man hos gatuförsäljare lite varstans, antagligen mest i "turistområden" som Brandenburger Tor och Unter den Linden. Men det finns säkert speciella affärer också, googla!

Trevlig resa, och glöm inte att äta en jäkla massa currywurst! :gremwink:
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag tror att det är ganska viktigt att påpeka att Tyskland spelar mot Turkiet i EM-semifinalen på onsdag, dvs. stora delar av innerstaden kommer att vara avspärrade och hundratusentals (jag skojar inte) fotbollsfans kommer att springa runt på gatorna! Så njut av stämningen och hoppas att inte kravaller utbryter efter matchen! =)
 
Top