Nekromanti Settlers of the Stone Age!

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Spelade nyligen Settlers of the Stone Age för första gången. Jag blev mycket positivt överraskad. Det mesta känns igen från Settlers, men är grundat på lite andra mekanismer. Dessutom är spelet mycket mer dynamiskt, mest för att man blir tvungen att flytta sina läger (=byar) bort från den mycket produktiva marken i Afrika, startstället allt eftersom Afrika blir öken gradvis. Detta gör att ingen sitter säkert, vilket är mycket trevligt. De matcher vi har spelat har oftast slutat med förlorarna ganska nära vinnaren i poäng.

Rekommenderas för alla som gillar Settlers.
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Det finns ett problem med Settlers...

På grund av att det är ett tyskt spel så är det massa idiotiskt skit som ingen förstår sig på, T.ex. när man hittar kol är det en bild på en svart klump. Som jag tycker kan tydas att vara en sten eller jordklump. Det hade varit bra om det stod, någonstans, att det var en kolbit...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
På grund av att det är ett tyskt spel så är det massa idiotiskt skit som ingen förstår sig på

Öh? :gremcrazy:

Äh, jag antar att du menar att eftersom det trycks på tyska så är det för dyrt att översätta markörerna också, och därför så skriver man inget på dom.. Eller så.
Fast jag gillar faktiskt att settlersspelet är helt textlöst (Förutom reglerna och namnen på vad man kan köpa på det där lilla kortet), det känns så lättillgängligt då.

Själv tycker jag att Stone Age verkar rätt ballt, ifall det är TYP som Settlers men ändå tillräckligt bra för att stå på egna ben och inte verka påklistrat så vill jag testa det!
Vi gillar Settlers, men samtidigt kan det nog vara bra med ett lite nytt spel så att folk koncentrar sig på att lära sig reglerna och inte på att slåss och sånt.. :gremwink:
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Jo, Settler är igentligen ett grymt spel på något sätt... Lite charmigt med de små feta slavarna osv. Ok, man kan i stort sätt säga att jag längtar efter det nya Settlers of the Stone Age!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
små feta slavarna?

vi pratar väl ändå om brädspel här? eller?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Aaah

Insåg just samma sak.
Slavar, var kommer dom in i bilden? Just det ja, i datorspelet.
Nä, det är brädspelet vi snackar om här, som är en miljoooooon gånger bättre.. :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Aaah

precis :gremlaugh:

settlers of the stone age är inte planerat för släpp i datorspelsform va? :gremlaugh:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Huh?

I egenskap av person som spelat settlers dataspelen (1:an tom 3:an, småtittat på 4:an) men inte settlers brädspelet (som egentligen inte heter enbart settlers eller hur?) så måste jag ändå fråga:

Finns det slavar i dataspelen? I så fall måste jag ha förträngt det totalt sedan jag spelade sist.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Semantik (Eller är det Termonologi?)

Tja, det har blivit en trend att kalla arbetarna i RTS (realtidsstrategi) för "slavar", och även om dom inte ska föreställa det så är dom ju ändå det i praktiken, dom lyder ju blint, oupphörligen.. :gremwink:

I settlers så är termen förstås något missvisande, för där så gör ju alla "arbetare" saker på eget iniativ.
 
Top