Nekromanti Settlers[brädspelet]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag införskaffade nyligen Settlers ifrån Tradition och spelade det för första gången igår. Trots mitt ondskefulla trämonopol(eller nästan i alla fall) så fick jag ändå stryk. Någon mer erfaren spelare som kan ge lite taktiktips?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja, hamnar är ju rätt bra att skaffa. Speciellt 2-hamnarna om man har väldigt lätt för att få en viss resurs. Jag lyckades exempelvis på Lincon att ha vete-hamnen och spelade ut monopol på vete när allt vete (utom 1) fanns på folks händer.

Jag brukar ofta satsa på utvecklingskorten om jag kan.För då kan man flytta runt rövaren. Och stjäla resurser från de andra spelarna och hindra för dem.

Trä och lera är viktigt i början, sedan blir det ju sten och vete och får som blir viktigare. Så man bör försöka få tillgång till så många sorters resurser som möjligt.

/Ulfgeir
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Tja, hamnar är ju rätt bra att skaffa. Speciellt 2-hamnarna om man har väldigt lätt för att få en viss resurs. Jag lyckades exempelvis på Lincon att ha vete-hamnen och spelade ut monopol på vete när allt vete (utom 1) fanns på folks händer."

Jo, jag hade något liknande med träet. Tyvärr fick jag rövaren på mig och tärningarna emot mig. Så det gick i stöpen, men annars verkar det vara väldigt bra att ha en 2:1 hamn. När vi spelade så köpte vi nästan inga händelsekort och de vi köpte förändrade inte mycket.

Fungerar spelet bäst med tre eller fyra spelare? Finns det några expansioner eller något i den stilen?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
3 el 4 spelare kvittar lite. Men det brukar gå snabbare med 3 spelare, iaf om man inte stenhårt kämpar för att sabba för varandra.

DEt finns en expansion med mer av allt så du kan spela 5-6 spelare. Det är sjukt mycket överflöd man får om man använder den på 3 spelare :gremgrin:

Sen finns det nog någon för att åka båt (seafarers of catan) och en för att slåss (byer og riddare/Knights of catan ?) också tror jag mig minnas.
om fler finns som faktiskt är expansioner vet jag inte. Och jag har själv bara prövat 5-6 expansionen...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
tillägg.

Sen finns ju faktiskt "historiske scenarier" också. men vad det är eller hur bra det är vet jag inte. men det finns fortfarande :gremgrin:
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Jag tror inte heller att det finns fler expansioner. Har testat Knights of Catan eller vad den nu heter, det drar mest resurser ifrån de andra delarna, men ger å andra sidan ett mer intressant spel med mer att hålla koll på. Nu var det iofs långe sen jag spelade settlers överhuvudtaget, men Knights of Catan var en trevlig upplevelse.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Du har 5-6 spelars expansionerna av Seafares och Knight and cities med.

Det blir dock ett klart annorlunda spel med 5-6 spels expansionen då folk får bygga väldigt mycket mer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Blir det inte väldigt långa spelomgångar med så många spelare?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja, de flesta av händelsekorten är ju soldater, och dem bör man använda för att bli av med irriterande rövare.

En favogrej är ju när man slår en sjua (och då flyttar rövaren) att man först ställer den i en ruta och snor ett kort från en spelare. Sedan tar man och spelar ut en "knicket" och flyttar rövaren till den rutan man verkligen vill sabba och tar ett kort från en av de spelarna.

Spelet är väl egentligen tänkt för 4 spelare. Med bara 3 spelare så blir inte ens placering i början lika kritisk då man har mer lebensraum, och inte blir hindrad lika mycket av de andra spelarna.

Satsar man på att få längsta vägen så är ju även händelsekort bra att ha, då det finns kort som gör att man gratis får bygga 2 vägar eller att man hittar 2 valfria resurser.

En intressant sak förresten är att man ju normalt bara får spela ut ett händelsekort per runda, men man kan ju köpa fler, och skulle man få kort med victorypoints på dem så får man ju spela ut fler om man vinner på det. Jag har själv lyckats med det en gång. Killen som satt före mig låg på 9 poäng, och han skulle troligtvis kunna vinna nästa runda. Jag ligger på 7 poäng, köper 3 kort och hoppas på det bästa. Har tur och får 3 victorypoints => Jag vinner..

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Hmm jo, det blir det.

Största skillnaden mellan vanliga och 5-6 spelars varianten är att i expansionen får alla bygga under byggfasen. Dock får de vars tur det är inte byta med varandra eller växla med banken.

/Ulfgeir
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ja, ta monopol på nått som folk faktiskt använder. :gremsmile:

jag brukar köra på sten+säd som primära resurser, och lera/trä som sekundära. då får man snabbt upp nya settelments och kan uppgradera dem så man får in mer resurser.

sen försöker jag föreslå byten så ofta som möjligt. går det så går det. man frågar om någon är villig att byta bort resurs X, och först då avslöjar man vad man har att ge i utbyte. har man otur får folk reda på vad man sitter med, men de har oftast hyfsad koll ändå.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
LinCon-taktik :)

Välj att spela med de röda pjäserna, och sätt upp sist.

Det funkade iaf. för alla jag pratade med!

/Henrik
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Hm... vart ska man börja, finns så mycket att skriva. Om vi börjar med frågan om tre eller fyra spelare så tycker jag helt klart att fyra är överlägset, det ska vara trångt. Sen för att vinna så är den inledande placeringen väldigt viktig. Här gäller det både att kunna bedöma vilka rutor man själv har störst nytta av men minst lika viktigt är att försöka se vilka rutor som kommer att bli över. Detta då utrymme är en oerhört central resurs.

Jag har svårt att ge några generella tips på vad som är bra att satsa på men oftast så är det bra att ha något av en resurs som det finns lite av (dåliga siffror). Sen är som sagt skog/lera viktigt i början och sten/hö viktigt i slutet och bä finns det alltid för många av (i princip).

Att ha en 2:1 hamn som man har stor nytta av har man naturligtvis väldigt stor nytta av, framförallt mot slutet då övriga börjar bli lite tveksamma till att byta med dig nä du ligger på åtta+.

Utvecklingskort
Största fördelen med dem (förutom det övermäktiga, men ändå väldigt jobbigt att dra då man måste tänka, kortet monopol) är att man kan flytta på rövaren. Detta är mycket viktigt då de andra när du leder (vilket vi väl utgår ifrån) kommer sätta den på dig när de får chansen. Det är dock inte rekommenderat att göra en sån idiotgrej som nämndes tidigare att först slå sju och sen spela ritter, främst tycker jag man bör spela med sina ritters som försvarskort (om man inte går för rittermachten då det kan vara viktigt att ingen går om i antal spelade kort eftersom man bara får spela ett per runda är det jobbigt att gå ikapp).

Handel är vad spelet handlar om. Byt, Byt och Byt. I princip så ska ju båda som byter tjäna på det så varje gång det sker ett byte som du inte är inblandad i är det dåligt. Det kan vara farligt att prata om sina kort men det går oftast att komma förbi. (Nån som har lera? Nä.... äh kom igen, ni får tre bä för en lera!, ok då, jag hade visst en). Just när det gäller handel så är det också ganska personligt från spelgrupp till spelgrupp hur spelet gestaltar sig så vad som är listigt/smart här allmänt är också svårt att sia om. I princip så försöker man göra kvantdealar när man inte är i tur (två kort är ofta bättre än ett kort) och kvalitetsdealar när det är något särskilt man vill bygga. Har man sen ont om eller obefintligt av en viss vara så försöker man alltid byta till sig den så fort man får chansen (om det inte är bä, det fixar man ändå).

Bojkotter är mycket mäktiga och bör användas mer eller mindre strikt mot den som leder för att inte den ska dra ifrån (fast om jag får två sten för ett bä så ska det allt mycket till att inte byta:). (I princip är bojkotter så mäktiga att om tre spelare gör upp innan om att bojkotta den fjärde så kommer han inte att vinna, hur bra han än slår, dock finns det ingen poäng med att spela spelet i såna fall så det här var bara ett hypotetiskt exempel).

Sen när man bygger så ska man vara elak, glöm aldrig bort det. Även om kanske egna hänsyn också är viktiga. (I handeln däremot kan man tyvärr inte vara alltför elak).

Tja... vet att det finns en massa mer jag tänkte skriva men kommer inte på något nu, säg emot mig nu så vi kan få lite debatt så ska jag nog komma på det.

Just det, en sak till. Tärningarna spelar roll, inte i närheten av så mycket roll som folk tror att de spelar men visst har de en inverkan på spelet. Framförallt är det dock väldigt bra att kunna skylla på dåliga slag när man inte vinner :)

/Björn - egentligen diplomacyspelare som dock alltför ofta får inse att man bara blev fyra spelare och inte sju, den här gången också.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tja, eftersom man bara får spela korten på sin runda och bara ett per runda (och först rundan efter såvida man inte inte vinner på victory points), så är det IMO inget fel med att spela riddarkort när man själv slår en sjua. Men det kräver att man har minst 1 kort till på hand eller köper ett när man gör det, så man har "just in case".

Du kan ändå inte använda riddarna till att deflekta rövaren utan att bli av med kort. Han hamnar i rutan och det är först på din tur som du får flytta honom

Och både "longest road" och "largest army" är relativt enla sätt att få 2 poäng som är mer eller mindre gratis.

/Ulfgeir
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Kanske för simpelt utan expansioner

Jag har endast spelat med samtliga (tror jag, seafarers och knights of catan) expansioner samtidigt. Alltså har jag aldrig spelat spelet som det var tänkt från början.

Att inte använda expansionerna skulle göra spelet för simpelt enlig mig. I varje fall skulle det kännas så efter att ha spelat med expansionerna. Har man väl använt dem är det någ svårt att sluta.

En irriterande sak med expansionerna kan vara att det är svårt att få tag på samma språks upplaga för samtliga expansionerna.

Den engelskspråkiga versionen har förresten mycket snyggare brickor och kort enligt mig. Varför dom bytte designen på dem i de olika språkversionerna fattar jag inte.

CGH, som inte spelat settlers på ett år ungefär, men som fick lust att göra det igen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Vilken utgåva?

Vilken utgåva? De bytte nämligen redan från början.

Kommer inte ihåg hur det var i den tyska originalutgåvan.I alla fall,så fick de för sig efter ett tag att göra om designen på de engelska korten.

Irriterande nog gjorde de även om storleken på korten. Jag har engelsk grundset med foton på både brickor och handelskort och 5-6 spelars expansionen med i mitt tycke gräsliga teckningar ty de är otydliga. Korten har där annan storlek och baksida. :gremfrown:

Anser att den svenska utgåvan har snyggast brickor och handelskort, men där är tydligen brickorna i annan storlek enligt vad jag hört. Någon som vet hur den danska versionen skiljer sig från den svenska?

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vilken utgåva?

Någon som vet hur den danska versionen skiljer sig från den svenska?
De är identiska, bortsett från språket.
 
Top