Nekromanti Setting

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Död häst

Dags att upptäcka postcyberpunken?
Hmm, cyberpunk inspirerad av 80-talsikoner som Miami Vice och Magnum PI? Might work.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Re: Död häst

Hehe, jag tror att problemet är att det är du som är för gammal. Cyberpuneken är 80-tal. Postcyberpunken är 90- och 2000-tal. Du kan ju kika på nya Miami Vicefilmen om du är osäker på skillnaderna. :gremsmile:

Nu väntar vi på Troberg 2.0, eller posttroberg som han även kallas. :gremwink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Re: Städer

[ QUOTE ]
Om jag vore du så skulle jag titta på spelledarskärmen till Feng Shui. Det medföljande häftet beskriver inte stadsdelar (det upplägget hittar du i Urban Arcana till d20 Modern, och... tja, det funkar, men är inget jag höjer på ögonbrynen åt), utan platser. Skapa ett antal cyberpunkiga ställen - hackerbaren, wetshoppen, kisthotellet, slumsjukhuset - med tillhörande personligheter och en lista med möjligheter till varför stället ingår i ditt cyberpunkiga epos.

Som exempel, ett sjukhus i slummen. Varför finns det där? Det skulle kunna vara...

* En välgörenhetsinrättning, där läkare knäcker extra av samvetsskäl, men där läkarna jobbar ihjäl sig och resurser är nonexistenta.
* En front för medicinska försök för något större företag.
* Ett ställe som har som affärsmodell att köpa organ från desperata fattiga.
* Ett genomkommersiellt sjukhus där man handgripligen kastas ut om man inte har en sjukförsäkring, men som ännu inte flyttat till bättre områden.
* Ett ställe där triaderna kan plocka upp unga drogberoende flickor - ju yngre desto bättre - för snaskiga filmer.



Utöver det så skulle jag vilja ha en klase personer där, ett persongalleri som förstärker cyberpunken.

[/ QUOTE ]

Först, dina inlägg är fördömligt välstrukturerade. Det är alltid en fröjd att läsa dem. :gremsmile:

Så, till innehållet. Du tangerar det jag försökte säga i mitt inlägg. Cyberpunk är inte en stad eller ett ett land, Se bara på Bladerunner. Bortsett från att de nämner Bradbury Buildning (Där J.F Sebastian bor) så kan jag inte erinra mig någon annan referens till det faktiska L.A. Det är givitvis själva poängen. I Renaissance verkar inte heller Montmartre vara det disneyfierade turistparadis det är idag. O.s.v. Ctberpunk är sci-fi och det ska man inte glömma. Då blir det lätt neotech 2´s technothriller.

Ditt upplägg är ungefär vad jag hade tänkt mig. Jag är inte säker på att det kommer att bli så formaliserat eller strukturerat, utan jag siktar istället på att skapa en känsla och stämning. Men det är möjligt att settingskaparen i mig inte kan hålla sig borta från skumma skuggdoktorer, gatucaféer och bioteknologer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Final Cut (OT)

[ QUOTE ]
På ett helt annat spår, jag fick hem Blade Runner Final Cut i femdisksutgåvan härom veckan, och där berättade Ridley Scott om varför designen i filmen omfattar natt och regn. Filmen spelades till stor del in i Warners kulisstad, och den såg helt enkelt kulissig ut dagtid. Bara genom att spela in på natten med skitmycket rök eller regn kunde han dölja att det var en kuliss.

Sen upptäckte effektskaparna ungefär samma sak - de var tvungna att fejka perspektiv så mycket att det såg skevt ut om de inte gjorde samma sak och vräkte på med så mycket rök att man var tvungen att ha skyddsmask för att kunna vara i samma rum.

...och därigenom så satte Ridley Scott det visuella konceptet för det som skulle bli cyberpunken och dystopiska framtider i största allmänhet.

[/ QUOTE ]

Bladerunner är naturligtvis vansinnigt stilbildande, så till den grad att ingen lyckats bättre trots de 25 år som gått. Det säger ganska mycket i dagens digitala Hollywood.

Men, förrutom det, hur var final cut?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Final Cut (OT)

Bladerunner är naturligtvis vansinnigt stilbildande, så till den grad att ingen lyckats bättre trots de 25 år som gått. Det säger ganska mycket i dagens digitala Hollywood.
Jag tycker det säger mer om Ridley Scott och filmen ifråga. :gremgrin:

Liksom, det är en klassiker. Man gör liksom inte mer än en sån film per kvartssekel. Det är inte tekniken som gör en film till klassiker, utan filmberättandet. Vad som krävs för att göra en digital Blade Runner är en digital Ridley Scott, och Ridley Scottar växer inte på träd.

Men, förrutom det, hur var final cut?
Det är rätt liten skillnad mellan den och Director's cut. Det är inga världsomvälvande förändringar, utan mest mer putsande och pulande. En del sekvenser har lagts om för att bli mer parallella, så att de hänvisar till ett skeende som sker någon annanstans, och några få klipp har någon replik mer.

Den största skillnaden är bildkvaliteten och ljudet. Filmen är sååååå mycket klarare, både vad gäller ljud och bild.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
För att citera Oliver Twist

"Please, sir, I want some more."

Låter som en väldigt intresant setting och kampanj. Kan du utveckla?!?

/Bjorn
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Re: Final Cut (OT)

[ QUOTE ]
Jag tycker det säger mer om Ridley Scott och filmen ifråga.

[/ QUOTE ]

Slarver. :gremsmile: Jag skrev i inte om. Naturligtvis är det Ridleys förtjänst.

[ QUOTE ]
Filmen är sååååå mycket klarare, både vad gäller ljud och bild.

[/ QUOTE ]

Grymt, för det var den enda aspekten av filmen som har åldrats ovärdigt. Får nog bli ett köp av den.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Lhasa's cold nights

Det är över tio år sedan vid spelade den så mina minnesbilder är en smula ärgade. Huvudrollerna var ett gäng disparata äventyrarna som kastades ihop av komplicerade omständigheter som jag inte minns tydligt nog för att beskriva: en indisk privatdeckare (med en avancerad cyborghögerarm), en tibetansk gatpojke, två förrymda genetiska experiment från en nazigrupp i Paraguay (en manlig übermensch och en kvinnlig firestarter), en kinesisk smågangster, en plain-vanilla norrman (visade sig sedemera vara seriemördare på rymmen), en spansk hacker och en intelligent katt (på rymmen från ett kinesiskt labb).

Indiern jagades av kinesiska säkerhetspolisen av skäl han aldrig riktigt begrep (egentligen visste han för mycket om kinesiska korrupta affärer i Indien). De två paraguayanerna jagades av sina tillverkare och av Mossad.

Huvudplotten handlade om att det gick en galen seriemördare lös i Lhasa och någon skum figur lade ut illegala "first person"-upptagningar av hans illdåd på webben. Att låta gärningsmannen vara en del av PC-gänget var briljant uttänkt av den ansvarige SL och den berörde spelaren. Det extremt märkliga bakomliggande skälet handlade om att en rogue AI ville förhindra att mänskligheten skulle inträda i Nirvana genom att generera stora mängder negativ karma nära den levande Buddhan Dalai Lama (anti-buddhistisk verksamhet så att säga).

Biplotter handlade bland annat om

1. hur utomjordingar var på jakt efter reservdelar till sitt trasiga jätterymdskepp som satt gömt på månens baksida. Detta slutade illa med att en av deras cloaked rymdskyttlar exploderade med en kärnladdnings kraft högt över Lhasa.

2. israelernas jakt efter paraguayanerna. Det slutade med en våldsam eldstrid på öppen gata, där den ariska rasens hopp bet i gräset. "He obviously was not the fittest", som den indiske deckaren sade.

3. och mycket annat som jag glömt. Vi spelade säkert trettio äventyr i Lhasa och hade väldigt kul. Staden var kylslagen, men regnfri.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Cairo 2050 v.2

Jag kunde inte låta bli att leka med mitt nya Illustrator och PS så jag boostade upp bilden något. Jag måste öva mig så jag kan få till ordentliga bilder till det färdiga spelet. Och då kan jag lika gärna slänga upp bilden här.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Lhasa's cold nights

Det låter som en störtkul kampanj. Vilket system användes?

/Anders
 
Top