Flurtis
Hero
Nå jag är arbetsbakis och skall snart gå på mitt nattpas, så jag lägger upp google docs senare tillsammans med mer ingående ambitioner på systemet. Här kommer min Synopsis i alla fall.
Åshöjden
Långt ute i stadens förorter ligger det ett litet villa område vid namn Åshöjden. Åshöjden ligger vid en liten sjö och en stor skog vid namn Sjusovarskogen. Familjerna vid Åshöjden är vanliga Svensson Svensson med 7-16 jobb. I detta idylliska villaområde utspelar sig en kamp. En kamp så stor att världskrigen bleknar i jämförelse. En fejd mellan Kvack och Grrr.
Kvack och Grrr är två pojkgäng. Pojkar i åldrarna 5-7år. Dom håller till ute i Sjusovarskogen där de har varsin bas. Spelarna gestaltar pojkar som är medlem i något av gängen. Deras uppgift är enkel: herravälde över Åshöjden.
Åshöjden är ett spel om glömda tider. Den oskyldiga tiden i allas våra liv då världen var enkel och oändlig. Här föds hjältar, äventyr skapas och fejder avgörs. Slaget om den blå stenen och herraväldet över sjusovarskogen står på spel. En rivalitet utspelar sig här, lika stor och komplicerad som i övriga världen. En konflikt där en kalle anka tidning, en fällkniv eller en vacker glaskärva kan betyda liv eller död. Spelet kommer att fokusera på kamratskap, svek och konflikt. Framförallt så är min ambition att ta spelarna tillbaks till den tid när allt var på en lek. När de avgörande striderna var på fullaste allvar men ändå så oskyldiga.
Spelarna uppmuntras att ställa till med hyss, samla saker, bruka diplomati och erövra Sjusovarskogen.
Lekfullhet, påhittighet och en god känsla för hyss kommer att premieras hos spelarna, min förhoppning är att spelarnas tankar under spel skall fullkomligt bombarderas med möjliga hyss och påhitt. Systemet skall uppmuntra detta, framförallt påhittighet. Det skall också finnas ett ”samlar system” där spelarna kan bygga sin egen arsenal av nödvändiga pryttlar som korkskruvar, glasskärvor, trävapen kapsyler etc., som skall ha betydelse i spel.
Spelet kommer att vara tidsbegränsat på så viss att när X antal saker har inträffat och byggt upp ett klimax så avslutas spelet. Klimax kommer att i spelet vara den avgörande slutstriden mellan Grrrr och Kvack. En sammandrabbning där hela sjusovarskogens öde avgörs. Här är min ambition att bygga upp en stämning samt att få in en spelighet där föregående hyss, saker, påhitt men framförallt diplomati skall vara avgörande i den stora konflikten.
Systemet kommer att kunna hantera olika situation som fysisk konflikt, social konflikt och oberoende konflikt. Däremot kommer jag att gå ifrån konventionellt tänkande utav den enkla anledningen att barn oftast inte löser konflikter som vuxna utan har oftast andra sätt att hantera situationerna. Framför allt är min vision att spelarna skall ha kul och spela spelet med ett leende på läpparna. Nostalgin över ens egna enkla barndom skall lyftas fram och kännas väldigt problemfritt.
Inspiration hämtad från: Tom Sawyer, Huckleberry Finn, Peter Pan och Mästerdetektiven Blomqvist. Samt min egen och mina vänners barndom.
//Flurtis, usch kopierade ifrån word, styckes indelningen blev helt uppfuckad
Åshöjden
Långt ute i stadens förorter ligger det ett litet villa område vid namn Åshöjden. Åshöjden ligger vid en liten sjö och en stor skog vid namn Sjusovarskogen. Familjerna vid Åshöjden är vanliga Svensson Svensson med 7-16 jobb. I detta idylliska villaområde utspelar sig en kamp. En kamp så stor att världskrigen bleknar i jämförelse. En fejd mellan Kvack och Grrr.
Kvack och Grrr är två pojkgäng. Pojkar i åldrarna 5-7år. Dom håller till ute i Sjusovarskogen där de har varsin bas. Spelarna gestaltar pojkar som är medlem i något av gängen. Deras uppgift är enkel: herravälde över Åshöjden.
Åshöjden är ett spel om glömda tider. Den oskyldiga tiden i allas våra liv då världen var enkel och oändlig. Här föds hjältar, äventyr skapas och fejder avgörs. Slaget om den blå stenen och herraväldet över sjusovarskogen står på spel. En rivalitet utspelar sig här, lika stor och komplicerad som i övriga världen. En konflikt där en kalle anka tidning, en fällkniv eller en vacker glaskärva kan betyda liv eller död. Spelet kommer att fokusera på kamratskap, svek och konflikt. Framförallt så är min ambition att ta spelarna tillbaks till den tid när allt var på en lek. När de avgörande striderna var på fullaste allvar men ändå så oskyldiga.
Spelarna uppmuntras att ställa till med hyss, samla saker, bruka diplomati och erövra Sjusovarskogen.
Lekfullhet, påhittighet och en god känsla för hyss kommer att premieras hos spelarna, min förhoppning är att spelarnas tankar under spel skall fullkomligt bombarderas med möjliga hyss och påhitt. Systemet skall uppmuntra detta, framförallt påhittighet. Det skall också finnas ett ”samlar system” där spelarna kan bygga sin egen arsenal av nödvändiga pryttlar som korkskruvar, glasskärvor, trävapen kapsyler etc., som skall ha betydelse i spel.
Spelet kommer att vara tidsbegränsat på så viss att när X antal saker har inträffat och byggt upp ett klimax så avslutas spelet. Klimax kommer att i spelet vara den avgörande slutstriden mellan Grrrr och Kvack. En sammandrabbning där hela sjusovarskogens öde avgörs. Här är min ambition att bygga upp en stämning samt att få in en spelighet där föregående hyss, saker, påhitt men framförallt diplomati skall vara avgörande i den stora konflikten.
Systemet kommer att kunna hantera olika situation som fysisk konflikt, social konflikt och oberoende konflikt. Däremot kommer jag att gå ifrån konventionellt tänkande utav den enkla anledningen att barn oftast inte löser konflikter som vuxna utan har oftast andra sätt att hantera situationerna. Framför allt är min vision att spelarna skall ha kul och spela spelet med ett leende på läpparna. Nostalgin över ens egna enkla barndom skall lyftas fram och kännas väldigt problemfritt.
Inspiration hämtad från: Tom Sawyer, Huckleberry Finn, Peter Pan och Mästerdetektiven Blomqvist. Samt min egen och mina vänners barndom.
//Flurtis, usch kopierade ifrån word, styckes indelningen blev helt uppfuckad