Nekromanti Serier om rasism

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej. Jag undrar om folk har rekommendationer på bra papperserier som tar upp rasism.

Ett exemepl jag själv tänkte på var Maus av Spiegelman, men jag skulle helst ha med ett svenskt perpsektiv.
 
G

Guest

Guest
Då ska du läsa Meet the Somalis (digital). Handlar om somaliska flyktingars liv på olika platser i Europa. Mycket läsvärd och det finns två stycken av dem som utspelar sig i Sverige.

>>>>>> LÄNK <<<<<<
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I det svenska perspektivet är väl Katitzi den stora klassikern. Men den är väldigt dated vid det här laget.

Also, "Bamse och Kalle Svartskalle" är en annan klassiker.

men eftersom svensk seriekultur är mer eller mindre död skulle jag hävda att för att hitta något som verkligen är vad du letar efter måste du söka dig utanför Sverige.

Edit: nej! Ett mäktigt undantag! Den svenskproducerade Fantomen-utgivningen har rakt igenom haft en starkt anti-kolonial vinkling, och det finns många episoder (i synnerhet historiska) som tar upp rasism på olika sätt, till exempel "Slavarnas järnväg" kommer jag att tänka på på rak arm. Men det finns också element av orientalism i Fantomen, vilket ju ofta underminerar de antirasistiska ambitionerna.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Gängkrig 145 av Jens Lapidus och Peter Bergting har inte rasism som huvudtema, men det finns ju hela tiden med i bakgrunden på flera olika plan.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Serieantologin "Serier mot rasism" är ganska trevlig men av omväxlande kvalitet. Inte så många skönlitterära serier, om jag minns rätt, utan mest fundersamma. (Dessutom går ju profiten till Ingen människa är illegal, så det är sjyst.)

Joe Saccos "Palestine" och "Footnotes in Gaza" ("Gaza: fotnoter från ett krig", på svenska) behandlar Palestinas verklighet och förutsättningar och rasism dyker upp i bägge, även om det inte är ett huvudtema. Hans "Safe Area Goražde" om Bosnienkriget är troligtvis behandlar sannolikt rasism mer explicit men jag har själv inte läst den.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Svensk seriekultur är väldigt levande, men underground. spana in Galago förlag liksom. det är där serierna finns.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Mukwa said:
Svensk seriekultur är väldigt levande, men underground. spana in Galago förlag liksom. det är där serierna finns.
Nja, det finns en del, men inte fan är den vital. Den har gått på hjärt-lung-maskin sedan Epix/Pox/TungMetall/2000+ lades ner.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Troberg said:
Mukwa said:
Svensk seriekultur är väldigt levande, men underground. spana in Galago förlag liksom. det är där serierna finns.
Nja, det finns en del, men inte fan är den vital. Den har gått på hjärt-lung-maskin sedan Epix/Pox/TungMetall/2000+ lades ner.
De innehöll dock inte så värst mycket svenska serier.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Arfert said:
Troberg said:
Mukwa said:
Svensk seriekultur är väldigt levande, men underground. spana in Galago förlag liksom. det är där serierna finns.
Nja, det finns en del, men inte fan är den vital. Den har gått på hjärt-lung-maskin sedan Epix/Pox/TungMetall/2000+ lades ner.
De innehöll dock inte så värst mycket svenska serier.
Sant, men de höll serier på kartan. Jag tror att tex Max Anderson och Pirinen skulle haft svårare att nå ut om inte de tidningarna hade plogat först.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
LJSLarsson said:
Hej. Jag undrar om folk har rekommendationer på bra papperserier som tar upp rasism.

Ett exemepl jag själv tänkte på var Maus av Spiegelman, men jag skulle helst ha med ett svenskt perpsektiv.
"Sagor från mirakelstaden" av Maria Fröhlich som går i följetong i Fantomen-tidningen utmanar medvetet vithetsnormen (i.e. alla karaktärer är mörkhyade) och behandlar frågor om social utstötthet, motståndskamp etc.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ymir said:
I det svenska perspektivet är väl Katitzi den stora klassikern. Men den är väldigt dated vid det här laget.

Also, "Bamse och Kalle Svartskalle" är en annan klassiker.

men eftersom svensk seriekultur är mer eller mindre död skulle jag hävda att för att hitta något som verkligen är vad du letar efter måste du söka dig utanför Sverige.

Edit: nej! Ett mäktigt undantag! Den svenskproducerade Fantomen-utgivningen har rakt igenom haft en starkt anti-kolonial vinkling, och det finns många episoder (i synnerhet historiska) som tar upp rasism på olika sätt, till exempel "Slavarnas järnväg" kommer jag att tänka på på rak arm. Men det finns också element av orientalism i Fantomen, vilket ju ofta underminerar de antirasistiska ambitionerna.
Fantomen: White man saves black people. Är inte det en sorts rasism det med egentligen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,484
Recca said:
Fantomen: White man saves black people. Är inte det en sorts rasism det med egentligen?
Inte i sig - men tidiga fantomen har en hel del gammal go kolonialrasism (a la Tintin i Kongo). Samt anti-arabism - stereotypt onda arabiska slavhandlare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Recca said:
Ymir said:
I det svenska perspektivet är väl Katitzi den stora klassikern. Men den är väldigt dated vid det här laget.

Also, "Bamse och Kalle Svartskalle" är en annan klassiker.

men eftersom svensk seriekultur är mer eller mindre död skulle jag hävda att för att hitta något som verkligen är vad du letar efter måste du söka dig utanför Sverige.

Edit: nej! Ett mäktigt undantag! Den svenskproducerade Fantomen-utgivningen har rakt igenom haft en starkt anti-kolonial vinkling, och det finns många episoder (i synnerhet historiska) som tar upp rasism på olika sätt, till exempel "Slavarnas järnväg" kommer jag att tänka på på rak arm. Men det finns också element av orientalism i Fantomen, vilket ju ofta underminerar de antirasistiska ambitionerna.
Fantomen: White man saves black people. Är inte det en sorts rasism det med egentligen?
Fantomen räddar väl alla? Det är svårt att vara superhjälte om man inte räddar någon, och det hade varit mer rasistiskt om han specifikt hade underlåtit att rädda svarta?
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Fantomen är väl ett utmärkt exempel på en serie som under sin existens verkligen har tagit stora (och medvetna) steg i rätt riktning när det gäller jämställdhet.

Det är liksom ingen slump att presidenten i Bengali är färgad, eller att den andre befälhavaren för Djungelpatrullen (i seriens "nutid") var färgad medan hans föregångare var vit.

Det har ju även förekommit episoder med tydlig feministisk prägel. Ett exempel, även det med Djungelpatrullen som tidigare inte tillät kvinnliga medlemmar, men sedan fick ändra sig.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Eldilon said:
Fantomen är väl ett utmärkt exempel på en serie som under sin existens verkligen har tagit stora (och medvetna) steg i rätt riktning när det gäller jämställdhet.

Det är liksom ingen slump att presidenten i Bengali är färgad, eller att den andre befälhavaren för Djungelpatrullen (i seriens "nutid") var färgad medan hans föregångare var vit.

Det har ju även förekommit episoder med tydlig feministisk prägel. Ett exempel, även det med Djungelpatrullen som tidigare inte tillät kvinnliga medlemmar, men sedan fick ändra sig.
Tänkte själv mer på den biten. Kanske måste man vara på sin vakt runt en maskerad vit karaktär. Uppenbarligen är det någon typ av rasist...
Toppentråd annars, serier måste ju vara en rätt spännande inblick i samtidens synsätt på saker och ting och därför är det ju jätteintressant med en kreatörs åsikter kring rasism, närhelst tidningen är gjord.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Inte helt relaterat till rasism, men kanske användbar ändå - jag tycker bilder från vardagsliv kan ge en annan bild än stereotypbilden:
Aya från Yopougon

Jag menar, de flesta afrikaner bor i städer, AFAIK, medan stereotypen är svältande människor i hyddor.
 
Top