Nekromanti Serier från tidiga 90-talet

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
I veckan kom en ren återuppståndelse i form av att jag först snubblade över vinjetten till en gammal Robin Hood serie. En serie jag maniskt följde med min 10 år äldre bror som 6-7 åring ungefär när TV4 just kom (91-92?) och som fick mig att leka den saracenske vapenmästaren Nasir två somrar i rad. Jag tror att det var en starkt bidragande orsak till att jag sen kom att älska medeltiden och därmed fantasyn och tja, nu sitter jag på rollspel.nu och skriver.

Robin var snygg, rövarbandet hade en massa tragiska karaktärer och the bad guys var riktigt badass (Sheriffen i Nottingham i maskopi med MacBeths häxor). Soundtracket var lysande. Och Robin. Jag vill inte prata om vad som händer med Robin... Robin of Sherwood säger jag bara! Det var em lysande serie!

Introt

Nasir - Robins österländske assasin

Det är nog många som minns serien, kanske inte alla med samma strålglans jag minns den med.

Nu eftersöker jag namnet på en TV-serie som gick ungefär samtidigt, på TV3 troligtvis, med en mörkhårig - senare snaggad - yngling i huvudrollen som utspelar sig i nån sorts dystopisk värld där nazisterna har makten och sysslar med ockultism. Huvudrollsinnehavaren går efterhand med på den onda sidan. Jag vet inte om serien skulle tåla ett andra test idag, men jag minns den som väldigt mörk och i hur jag minns den är miljön perfekt inspiration till t.ex. rollspelet Noir.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Young Indiana Jones såg jag med stor behållning, bör ha varit i samma veva som dina serier. Råaction och imponerande påkostade specialeffekter, och så vitt jag minns riktigt bra handling i de långa avsnitten.

Nästan så jag borde skaffa den på DVD...
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Den serien gick ju i repris på någon kanal för några år sen. Det var inte riktigt lika bra som då kunde jag känna, men fortfarande bra underhållning och specialeffekterna var välgjorda.
 

Yoko Homo

Veteran
Joined
19 Sep 2008
Messages
16
jag var också rejält inne i "Young Indiana Jones" och tankade serien nyligen för att uppleva lite nostalgi. Det var ett misstag. Alla goda och bra minnen av serien är nu bortblåsta. Serien är tyvärr riktigt dålig. allt känns B-betonat som upplevdes som coolt och magiskt när man var liten. Skådespelarna (ävcen de vuxna) är urusla och alla miljöer dassiga,
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Aj katten. Nå, då får den leva vidare i mitt nostagiska skimmer, för där är den verkligen awesome. :)
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Ack ja, det finns många serier och filmer som inte bör ses igenom om man inte vill ha sina illusioner krossade. Barn har som bekant ingen känsla för kvalité.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, så dålig är den inte, utom möjligen den yngsta versionen av Indy. Tonårsversionen av Indy är ok, och det är många birollsskådisar som är bra.. (Ernst Hugo!!! till exempel). Och miljöerna är OK för att vara gammal TV. Speciellt i de senare avsnitten, när det är första världskriget.
 

Yoko Homo

Veteran
Joined
19 Sep 2008
Messages
16
ok så lång orkade jag aldrig se som till WW1 men de tidigare suger som sagt. får nog kolla in teen-Indy.
 
Top