Nekromanti Seriehjältekontinua

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
弾幕 said:
Ja och nej. Det är ingen problem med att Hawkeye delar universum med Storm så länge Hawkeye skjuter båge och Storm ... stormar.

Varför skulle olika power levels vara ett problem? Ska alla level 2 stadsvakter inte kunna finnas bara för att det finns en level 23 wizard i ett torn i staden?
Det blir ju ett problem först när stadsvakterna och magikern ska äventyra tillsammans, eller när Hawkeye och Thor ska slåss mot samma superskurk.

/tobias
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
Alltså det är inte powerleveln i sig som är problemet, det är mängden folk med superkrafter.

Jag vet inte exakt hur många som är mutanter, men det tycks vara såpass många så att det borde definera en stor del av samhället.
Om det är så många som har superkrafter, vad är då så speciellt med de som är superhjältar?

Jag tycker X-men borde ha sitt eget universa, ett universa där det är väldigt vanligt med folk med superkrafter. När det universat är samma som universat där Avengers finns så blir det enligt mig väldigt underligt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Gurgeh said:
弾幕 said:
Ja och nej. Det är ingen problem med att Hawkeye delar universum med Storm så länge Hawkeye skjuter båge och Storm ... stormar.

Varför skulle olika power levels vara ett problem? Ska alla level 2 stadsvakter inte kunna finnas bara för att det finns en level 23 wizard i ett torn i staden?
Det blir ju ett problem först när stadsvakterna och magikern ska äventyra tillsammans, eller när Hawkeye och Thor ska slåss mot samma superskurk.

/tobias
Jag tyckte det funkade alldeles utmärkt i Avengers.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Anchorman said:
Alltså det är inte powerleveln i sig som är problemet, det är mängden folk med superkrafter.

Jag vet inte exakt hur många som är mutanter, men det tycks vara såpass många så att det borde definera en stor del av samhället.
Om det är så många som har superkrafter, vad är då så speciellt med de som är superhjältar?

Jag tycker X-men borde ha sitt eget universa, ett universa där det är väldigt vanligt med folk med superkrafter. När det universat är samma som universat där Avengers finns så blir det enligt mig väldigt underligt.
Jag vet att Krank inte läst det här än och är påväg igenom x-men serierna, så vad som är dolt här är spoilers för Krank men det behandlar saker som är mer än 5 år gammla i serierna så ni andra kan nog läsa det säkert.

Innan House of M så fanns det flera miljoner mutanter, de hade egna länder, stadsdelar, mode och deras musikgrupper så som Sentinel bait började influera även männsklig musik.

Sedan hände House of M och Scarlett witch säger No More Mutants och ser till att bara 198 mutanter finns kvar på Jorden.

Mutanterna har bara precis börjat återvända och den nya generationen har varken ett organiserat Brotherhood eller X-men att vända sig till eftersom båda grupperna nästan har förintats och bara precis börjat återuppbygga sig. Den största mutant gruppen är Wolverins skola.

Sedan ska man minnas att 9 av 10 mutanter har krafter som är värdelösa i en fight. Kraft fält som vara funkar när man sover, rött skin eller att ens matsmältningsystem är externt är inte precis "krafter" som är användbara för en superhjälte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Anchorman said:
Alltså det är inte powerleveln i sig som är problemet, det är mängden folk med superkrafter.

Jag vet inte exakt hur många som är mutanter, men det tycks vara såpass många så att det borde definera en stor del av samhället.
Om det är så många som har superkrafter, vad är då så speciellt med de som är superhjältar?

Jag tycker X-men borde ha sitt eget universa, ett universa där det är väldigt vanligt med folk med superkrafter. När det universat är samma som universat där Avengers finns så blir det enligt mig väldigt underligt.
Mängden folk med krafter är ett helt annat problem än "hur bra är captain america när det finns mutanter som kan teleportera", och i Marvel-universat känns det ju som varenda Borough i NY har tre superhjältar som övervakar området, även om man inte räknar med F4 och Avengers...

Så överpopulationen är ett klart problem i Marvels universa (inte lika stort i DC, eftersom DC har en näve fiktiva städer att använda). Men av de populära böckerna så är det ju faktiskt just mutant-böckerna som är värst på den fronten, God45s spoiler exkluderat i ekvationen :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Jag gillar hur DC brukade lösa överbefolkningen på slutet av 80-talet. Suicide squad! Låt oss spränga armarna och huvudena av lite c-list skurkar :gremlaugh: Synd att Suicide squad har muterat till en annan grej bara...

(och jag gillar inte ens när karaktärer dör i serier)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
God45 said:
Jag gillar hur DC brukade lösa överbefolkningen på slutet av 80-talet. Suicide squad! Låt oss spränga armarna och huvudena av lite c-list skurkar :gremlaugh: Synd att Suicide squad har muterat till en annan grej bara...

(och jag gillar inte ens när karaktärer dör i serier)
Jag tänkte mest på att DC var smarta och sprida ut sina superhjältar över USA, tillskillnad från Marvel som placerade X-Mansion, Baxter Building, Stark Tower och Avengers Mansion i New York allihopa, lägg dessutom till "lokala hjältar" som DD, Spidde och så vidare så blir det en extremt hög koncentration av supes på ett och samma ställe. Varenda gång som Tony lämnar Stark-tornet och direkt börjar jaga någon skurk som flyger mellan husen borde liksom Peter Parker vara medveten om det och eventuell sätta upp ett nät över hela Broadway med Mr Fantastic hjälp.

När Batman får stryk i Gotham så är Nightwing i Blüdhaven, Green Lantern på Ao, Clark på kontoret i Metropolis, Diana är i NYC och Aquaman är strax utanför Atlantis...
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,826
弾幕 said:
God45 said:
Jag gillar hur DC brukade lösa överbefolkningen på slutet av 80-talet. Suicide squad! Låt oss spränga armarna och huvudena av lite c-list skurkar :gremlaugh: Synd att Suicide squad har muterat till en annan grej bara...

(och jag gillar inte ens när karaktärer dör i serier)
Jag tänkte mest på att DC var smarta och sprida ut sina superhjältar över USA, tillskillnad från Marvel som placerade X-Mansion, Baxter Building, Stark Tower och Avengers Mansion i New York allihopa, lägg dessutom till "lokala hjältar" som DD, Spidde och så vidare så blir det en extremt hög koncentration av supes på ett och samma ställe. Varenda gång som Tony lämnar Stark-tornet och direkt börjar jaga någon skurk som flyger mellan husen borde liksom Peter Parker vara medveten om det och eventuell sätta upp ett nät över hela Broadway med Mr Fantastic hjälp.

När Batman får stryk i Gotham så är Nightwing i Blüdhaven, Green Lantern på Ao, Clark på kontoret i Metropolis, Diana är i NYC och Aquaman är strax utanför Atlantis...
Har marvel eller DC någonsin skrivit en hjälte som opererar i norden?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Anchorman said:
弾幕 said:
God45 said:
Jag gillar hur DC brukade lösa överbefolkningen på slutet av 80-talet. Suicide squad! Låt oss spränga armarna och huvudena av lite c-list skurkar :gremlaugh: Synd att Suicide squad har muterat till en annan grej bara...

(och jag gillar inte ens när karaktärer dör i serier)
Jag tänkte mest på att DC var smarta och sprida ut sina superhjältar över USA, tillskillnad från Marvel som placerade X-Mansion, Baxter Building, Stark Tower och Avengers Mansion i New York allihopa, lägg dessutom till "lokala hjältar" som DD, Spidde och så vidare så blir det en extremt hög koncentration av supes på ett och samma ställe. Varenda gång som Tony lämnar Stark-tornet och direkt börjar jaga någon skurk som flyger mellan husen borde liksom Peter Parker vara medveten om det och eventuell sätta upp ett nät över hela Broadway med Mr Fantastic hjälp.

När Batman får stryk i Gotham så är Nightwing i Blüdhaven, Green Lantern på Ao, Clark på kontoret i Metropolis, Diana är i NYC och Aquaman är strax utanför Atlantis...
Har marvel eller DC någonsin skrivit en hjälte som opererar i norden?
Ingen jag kommer på såhär direkt. Tror aldrig någon Batman of Scandinavia eller liknande nämnts i Batman Inc tex. Men Norge får lite besök av Aquaman och Thor då och då.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
弾幕 said:
God45 said:
Jag gillar hur DC brukade lösa överbefolkningen på slutet av 80-talet. Suicide squad! Låt oss spränga armarna och huvudena av lite c-list skurkar :gremlaugh: Synd att Suicide squad har muterat till en annan grej bara...

(och jag gillar inte ens när karaktärer dör i serier)
Jag tänkte mest på att DC var smarta och sprida ut sina superhjältar över USA, tillskillnad från Marvel som placerade X-Mansion, Baxter Building, Stark Tower och Avengers Mansion i New York allihopa, lägg dessutom till "lokala hjältar" som DD, Spidde och så vidare så blir det en extremt hög koncentration av supes på ett och samma ställe. Varenda gång som Tony lämnar Stark-tornet och direkt börjar jaga någon skurk som flyger mellan husen borde liksom Peter Parker vara medveten om det och eventuell sätta upp ett nät över hela Broadway med Mr Fantastic hjälp.

När Batman får stryk i Gotham så är Nightwing i Blüdhaven, Green Lantern på Ao, Clark på kontoret i Metropolis, Diana är i NYC och Aquaman är strax utanför Atlantis...
Glömde förresten Star(ling) City (Green Arrow) och Central City (Flash) bland städerna DC använder sig av för att få en betydligt mer utspridd hjälte-skara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Anchorman said:
弾幕 said:
God45 said:
Jag gillar hur DC brukade lösa överbefolkningen på slutet av 80-talet. Suicide squad! Låt oss spränga armarna och huvudena av lite c-list skurkar :gremlaugh: Synd att Suicide squad har muterat till en annan grej bara...

(och jag gillar inte ens när karaktärer dör i serier)
Jag tänkte mest på att DC var smarta och sprida ut sina superhjältar över USA, tillskillnad från Marvel som placerade X-Mansion, Baxter Building, Stark Tower och Avengers Mansion i New York allihopa, lägg dessutom till "lokala hjältar" som DD, Spidde och så vidare så blir det en extremt hög koncentration av supes på ett och samma ställe. Varenda gång som Tony lämnar Stark-tornet och direkt börjar jaga någon skurk som flyger mellan husen borde liksom Peter Parker vara medveten om det och eventuell sätta upp ett nät över hela Broadway med Mr Fantastic hjälp.

När Batman får stryk i Gotham så är Nightwing i Blüdhaven, Green Lantern på Ao, Clark på kontoret i Metropolis, Diana är i NYC och Aquaman är strax utanför Atlantis...
Har marvel eller DC någonsin skrivit en hjälte som opererar i norden?
Thor har gjort en massa saker i Norge och en del på Island. DC hade Ice i JLI som var från island. Ultimate Dr. Doom tog över kristiania i Köpenhamn. Svenska Batmanen hette roligt nog The Wingman :gremlaugh:

Norge har ice maiden: http://en.wikipedia.org/wiki/Icemaiden

Och ice maiden 2: http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_(comics)

Och Danmark har Little mermaid: http://en.wikipedia.org/wiki/Little_Mermaid_(comics)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
DC hade två gömda länder i norden. Ett med de tidigare nämnda is människorna och ett med typ fågelmänniskor kallade Feitherans (tror de var på grönland).

Wildstorm universumet (Det med The Authority) hade Finland som en politisk powerplayer eftersom de var det enda landet som lyckades förbjuda superhjältar och till och med höll The Authority ute. Detta efter stt halva landet hade dött i ett folkmord orkestrerat av en supermänniska. Efter detta gick finnarna tillbaks till att vara i ständigt finska vinterkriget mentalitet, Det nämns att Sverige mer eller mindre är första försvarslinjen ifall finnarna får för sig att göra något dumt och att vi därför har shitloads av låglevel supers placerade här av främmande makter.

Rollspelet Aberant hade ett nordiskt superhjälte team kallat Nordelyssen som var rätt coolt men det är inte serier.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
DC sprider ju även ut sina hjältar i tiden. Legion of Superheroes (Rymdens hjältar) är ju 1000 år in i framtiden..

eller eventuellt i en parallel-värld skapade av en av skurkarna beroende på vilken continity man kör

/Ulfgeir
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Det här är ytterligare en sak man (jag) kan störa sig på i amerikanska superhjälteserier: att så många superhjältar (och skurkar) som inte är vita amerikaner är baserade på de mest uppenbara klichéer författarna och tecknarna kunde komma på. Hjälte från norden: viking eller köldkrafter; hjälte från australien: bumeranger eller kängurukrafter; arabisk hjälte: flygande matta och kroksabel, etc.

/tobias
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,603
Gurgeh said:
Det här är ytterligare en sak man (jag) kan störa sig på i amerikanska superhjälteserier: att så många superhjältar (och skurkar) som inte är vita amerikaner är baserade på de mest uppenbara klichéer författarna och tecknarna kunde komma på. Hjälte från norden: viking eller köldkrafter; hjälte från australien: bumeranger eller kängurukrafter; arabisk hjälte: flygande matta och kroksabel, etc.

/tobias
Kanske... Men jag gillar det :gremlaugh: Captain boomerang är ju en austrliensisk stereotyp... Men han är också en kallblodigmördare. Captain cold är en innuit gangster av samma typ som mr. white i reservier dogs och så vidare. Och hur kan man inte älska Thor? :gremlaugh:
 

Alkemist

Veteran
Joined
2 Feb 2011
Messages
165
Location
Rövarskogen
På tal om Ultimate och Norden:
Så i Ultimates 2 tror jag det är när Thor påstås vara en sinnesjuk man som stulit ett bidrag till EU's Avengerinitiativ.
Twisten är att det är Norges bidrag men är egentligen en av Lokes lögner, en underbar twist som bygger på att Norge inte är med i EU. Något som lyckades lura otroligt många fler amerikaner är vad vi kanske skulle tro.
 
Top