Nekromanti seriöst nu va...

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
..hur kan jag få min spelgrupp att ta övernaturliga saker lite mer seriöst..som i ett äventyr där en bok helt plötsligt pluppade ner från himmlen...jag kan ju säga att jag skulle sprungit därifrån som en liten härmfågel...

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
"Pluppar ner" är ingen bra grej...

... att säga om man vill känna seriösa vindar blåsa ' :o) Det får en att tänka på små små figurer med blått hår och har fjällemlar som kompisar.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: "Pluppar ner" är ingen bra grej...

Personligen så skulle jag bli ganska förvånad om en bok plötsligt "pluppade" ner från himmlen.. men jag skulle nog inte börja bete mig som en härmfågel.

Ezping Orm
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Vad gjorde dom med boken då ??
Tog de med den ?

FÖR OM de tog med boken *skratta ondskefullt*
DÅ har du deras testiklar i ett skruvtving allt du behöver göra är att kläma till...SEN Kommer de respektera magi och mystik..

Alternativ...

Alternativ 1:
Personen som först greppade boken är NU demon bestatt och kommer varje natt förvandlas till en demonsik varelse som flyger iväg och äter folks hjärtan..
Dags att 1 hitta botemedel eller 2 döda honom.. Problem hittar de inte botemedel kommer han bli oftare och oftare och under längre och längre perioder demonen.. Problem 2 OM de dödar honom så dödar de bara den mänskliga delen demoner blir fri levande i en NY kropp..

Alternativ 2: Spelarna som rört och läst i boken vaknar på morgon att de sitter i ingenting i totalt kaos..
allt de har är boken och sig själva.. När de ser på boken så ser de att texten ändrats den förklarar att DEN är kraften hos en GUD utan vilja eller personlighet. Och att de är i ett tomrum där död liv universum ej ännu existerar.
"boken" tänker skapa en värd ett universum MEN för att göra så behöver den Personlighet och vilja. Lösning är att DEN ger sin kraft och sitt "liv" till rpgna så att DE får bli gudar och skapa en NY värd..
Problem: Om spelarna är fler ÄN 1 måste de aktivt kämpa mot varnadra efter värden är skapad de måste försöka bli the one and only GOD i universum.. Några blir onda några blir goda eller kanske bara maktgalna.. ?
Dags för makt kamp spela gudar som styr nationer religioner..

Alternativ 3
Så spelarna sitter och blädrar i sin lilla bok den är inte farlig bara man är varlig.. MEN varför ser våran lilla läger eld ut som en maj brasa helt plötsligt ? ( white man make big fire sitt far away Red man make litle fire sitt close ) spelarna har plötsligt krymt deras vapen annan utrustning ( utom boken ) är kvar i sin normala storlek.. Men är man 10 cm så har man inte mycket styrka och klarar inte av att släpa på allt..
Problem 1 En råtta är en varelse som är cirka 4 till 6 grr deras storlek råttor äter allt även små ned krymta äventyre.. TÄnk om de skulle möte en katt ?.. Problem 2 En resande cirkus har sett vad som hänt och tänker "hjälpa" sig själva. Nedkrymta äventyrare ÄR en stor atraktion OCH jag är säker på att man kan lära dom göra konster.. ( DU kan inte lära en gammal hund sitta )

Alternativ 4: Okej en version av 2 jag är ironiskt.. De har hittat Daaks handbok den han har skrivit upp alla sina små skapelser i ( som en gammal gud behöver han lite hjälp att komma ihåg information,, THe holy laptop ): Varelsers information i och geografins utseende ( hur många ben inre organ osv varelser ska ha och vilka varelser som ska finnas.. Samt berg vart berg och vulkaner ska finnas.. )
Allt som sudas ut ur boken försvinner all text som skrivs ner omvandlas till NÅGOT..

Alternativ 5: I boken finns ritningar och kartor till en skatt den mest fantastiska rikaste i existensen.....
Problem: Arkitekten som byggde skatt gömman var en kung och en sadist som älskade
1 Magi,
2 fällor,
3 labyrinter,
4 Bygga fantastiska byggnader ( glöm pyramider och annat små tjafs )
Allt som finns i hans "skattgöma" är hans egen grav inga skatter de använde han upp på sitt komplex.. En ny version av Krugel styves komplex helt enkelt.. ( se DoD, Sinkadus för vidare info )
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bygga upp stämningen?

Om jag gick längs en skogsstig och det plötsligt dunsade ned en bok framför mig skulle jag bli lätt förvirrad och titta efter stora fåglar eller bokkastande människor men det är inget skrämmande med det hela. Många skulle nog reagera med att fråga SL om han verkligen menar allvar... inget bra sätt att få en skrämmande stämning på :)

Gör som hollywood, fläska på med specialeffekter:
Den tidigare soliga himlen mörknar onaturligt snabbt med stormmoln, vindar börjar vina genom träden... Spelare kan snabbt upptäcka att ovädret är rätt lokalt; ett cirkulärt molnområde som är centrerat över deras nuvarande position. Det blir kallare...
När det mystiska och skrämmande i situationen sjunkit in, men innan de hinner fly, slår en blixt ned framför dem. Knallen är omtumlande och svaga individer riskerar att svimma.
Strax därpå klarnar vädret, molnen löses upp som de aldrig varit där, fåglarna börjar sjunga igen. Där blixten slog ned, i en liten rykande krater, ligger en tjock bok, oskadad.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
*hehe* Jodu ' :o)

Man skulle blir RÄTT förvånad :o) iaf om det hände mig personligen.
Vad jag menar är juh såklart att om spelledaren säger "plötsligt ploppar en bok ner från ingenstans" så Låter det inte så ... mysteriskt och .. tja.. spänningsuppbyggande :o) Men det är sant som du säger.. man skulle bli rätt förvånad ' :oþ
 

Reaver

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
5
Location
Helsingborg
Re: Bygga upp stämningen?

*Oj*

Det där var BRA, tror jag ska ta o använda det faktiskt, inte boken kanske, men väl det andra väldigt stämningsfulla beskrivningarna o händelserna...

Undras vad rp´na kommer att tycka.... ;-)
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Stämmning!...

Detta kanske inte har så mycket med inlägget att göra men ändå!
Vi brukar spela med lite lågbakgrundsmusik och den enda ljuskällan är stearinljus. Det förutsätter också att det är mörkt ute. Då brukar vi få upp en så bra stämmning att ingen vågar "lalla" till något. För då bryter de allt och känlsan kanske försvinner....och då blir inte de andra glada.

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!
 

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Re: Bygga upp stämningen?

dom var i ett tempel..och boken kom ner från mitten av ett pentagram..och visst, det var ljuseffekter!

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 
Top