NYHET Ser inte bra ut för Asmodee

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,083
Av pressmeddelandet att döma, ingenting.
FT: "Net debt stood at about €1.4bn at the end of last year; a promise to halve that by March was going to be missed. The sale of Gearbox Entertainment and Saber Interactive earlier this year took net debt to some €0.9bn today.

Almost all of that will be taken on by Asmodee once it is spun off. Its leverage will be 3.9 times ebitda [bruttoinkomst], high but manageable given the lower volatility in earnings."
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Med tanke på de stora problem som Asmodee (och Embracer) har, ihop med WotC känns det lite som att megacorp-bubblan håller på att pysa ut och spricka. Vilket också gör att det känns som att det finns utrymme för många mer producenter och skapare att ta plats.
Jag har kanske en naiv syn på företag men i mitt huvud så är det här kanske en bra grej på sikt. Megaföretag som ser sina licenser som kassakor och inget annat är inget vi behöver mer av. Snarare vill jag se företag som äger och älskar sina varumärken och vill att folk ska få tillgång till deras skapelser. Inte som när t.ex WB skrotade Batgirl för att kunna göra skatteavdrag.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Alltså, jag sörjer ju fortfarande att Asmodee köpte Fantasy Flight (början på slutet), så redan där var det ju en del av megacorping. Så att Embracer köpte Asmodee var mer maxicorping...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Om jag förstår saken rätt från enworld-tråden fick Ligan Middle Earth-licensen innan Embracer tog över den (och de tog ju dessutom över The One Ring från en tidigare utgivare), så på något sätt har de ju ett avtal där, men jag vet ingenting om hur det fungerar.
Det är rätt krångligt. Jag tror att det hänger ihop så här:
  1. Sopisticated Games har licensen för att göra rollspel av Middle-Earth, från Middle-Earth Enterprises.
  2. De har jobbat med Francesco Nepitello (TOR 1) och tycker han är superbra.
  3. Nepitello bestämmer eller påverkar i alla fall starkt vilken förläggare som får jobba med The One Ring, givet att han är med i bilden.
  4. Nepitello gillar Ligan och ville att de skulle göra spelet.
  5. Sen vete fan hur den licensen ser ut.
Så om jag fattat det rätt är det i flera steg detta skulle kunna påverka Ligan. Läskigt läge, men de har ju gjort ett strålande jobb, så jag är inte orolig för deras skull. Men å andra sidan hänger det på att Sophisticated Games håller sig kompis med Middle-Earth Enterprises ... å andra sidan slipper Ligan att ha att göra med det som en gång var Embracer.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Jag har kanske en naiv syn på företag men i mitt huvud så är det här kanske en bra grej på sikt. Megaföretag som ser sina licenser som kassakor och inget annat är inget vi behöver mer av. Snarare vill jag se företag som äger och älskar sina varumärken och vill att folk ska få tillgång till deras skapelser. Inte som när t.ex WB skrotade Batgirl för att kunna göra skatteavdrag.
Skulle inte alls säga att det är naivt! Ja, alltså, för allt negativt och doom and gloom i underhållsbranschen så är ju mycket av det som sker att de stora giganterna börjar spricka så det står härliga till. Vi ser här vad som händer med Asmodee och många av andra Embracers varumärken, stora filmstudios som WB och t o m Disney har svårt med Marvel och Star Wars, något som setts som vattentätt. Gäller även på tv-spelssidan, där många av de stora megafranchisen tappar och där att ha spel exklusivt börjar ge allt mindre.

Samtidigt ser vi många success stories som kommer från andra håll. Storfilmerna förra året var Barbie och Oppenheimer, två auteurverk som lockade publik mycket för att de just fick vara en stark skaparberättelse (och hade mycket mer rimliga budgetar, cirka halva-en tredjedel av andra storfilmer). På tv-spelssidan blev t ex Baldur's Gate 3 en stor hit, som må ha haft DnD i ryggen men mycket till en stor del kom från skaparna Larians rykte. "Oväntade" succéer som Lethal Company och Helldivers 2 visade också hur viktigt ett kul koncept och att bejaka communitiet är; speciellt för att hålla spel vid liv! På rollspelssidan blev många brända på DnD och började titta och flockas bland allt fler nya spel.

Helt enkelt, det är väl lite i ett tumult där en del raserar, men där vi också ser en del av det som kan resa sig upp från det och bygga upp på nytt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Om någon vill höra någon "i branschen" prata mer om det hela så handar senaste Roll for Combat om det.

 
Top