NYHET Ser inte bra ut för Asmodee

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
De blir stående med den skitiga änden av pinnen här...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Även om jag inte förvarnats så tror jag att någon hade kunnat tala om för mig att "Asmodee ägs av Embracer" och så hade jag kunnat räkna ut de viktigaste bitarna själv.

Det här med att Embracer åt upp en jävla massa schyssta företag och IPn, det lär väl inte ha varit bra för typ någon? Utom möjligen Embracers ägare?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Nä, särskilt inte för dem -
Nä, börsen verkade inte jubla. Fast än så länge är det väl alla tre bolagen samlade i Embracer-aktien, ett nollsummespel. Kanske de säljer eller knoppar av brädspelsbolaget i förhoppningen om att datorspelsbolagen skall gå bättre.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Nä, börsen verkade inte jubla. Fast än så länge är det väl alla tre bolagen samlade i Embracer-aktien, ett nollsummespel. Kanske de säljer eller knoppar av brädspelsbolaget i förhoppningen om att datorspelsbolagen skall gå bättre.
Tvärtom. Aktievärdet lyfte på nyheten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,083
Tvärtom. Aktievärdet lyfte på nyheten.
Nåja, det här är en sådan där "bra att de försöker göra något, vad som helst, åt sin kris", snarare. Eller som det också heter, "even a dead cat bounces once".

1713903245853.png
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Är Fria Ligan involverat med Embracer/asmodee?
Om jag förstår saken rätt från enworld-tråden fick Ligan Middle Earth-licensen innan Embracer tog över den (och de tog ju dessutom över The One Ring från en tidigare utgivare), så på något sätt har de ju ett avtal där, men jag vet ingenting om hur det fungerar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag hade aldrig hört talas om varken Embracer eller Asmodee innan rubriker om det här kom upp på min radar. Har svårt att förstå riktigt vad det handlar om. Finns det en bra sammanfattning av bakgrunden någonstans?
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
160
Jag hade aldrig hört talas om varken Embracer eller Asmodee innan rubriker om det här kom upp på min radar. Har svårt att förstå riktigt vad det handlar om. Finns det en bra sammanfattning av bakgrunden någonstan
Asmodee är en brädspelsutgivare och distributör som äger massor med tillgångar, bland annat IPn och spelutvecklare. Väldigt många av de brädspel man kan köpa i butik, exempelvis Ticket to Ride, ges ut och ägs av Asmodee, de distribuerar även brädspel åt väldigt många andra. Vill man få ut sitt spel till en butikskedja som exempelvis Akademibokhandeln (eller liknande kedjor i andra länder, de jobbar globalt) går många via Asmodee, då sånt är väldigt svårt att göra själv som liten aktör.

Även om man inte hört talas om dem själv, så har i princip alla som är intresserade av brädspel och rollspel spelat eller köpt något från dem.

Embracer Group är ett holdingbolag, det är ett bolag vars främsta verksamhet är att äga andra bolag.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Top