Nekromanti Senaste nytt om Western IV

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Lukas;n125501 said:
[h=1]“A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”[/h] ? Shigeru Miyamoto

En vis man helt klart!
Frågan är dock om Miyamoto sitter på beta 2 eller beta 3...?

Om Gillbringarna är inne och läser det som skrivs, så hoppas jag att ni förstår att även om det ibland kan låta negativt på forumet så beror det fullt ut på att ni lyckats med ert verk så till den grad att det väcker starka känslor. Jag tror att jag talar för alla här.
Tänk er ett barn (jag kallar ingen barnslig här, endast en liknelse!) som väntar på jultomten och herr Nicholaus blir försenad ett år.. :)

Förmodligen är den tiden förbi där ni sitter och tjuvhåller på spelet för att få det perfekt, men om det ändå skulle ligga ett uns av sanning i det: Sälj ett litet häfte i efterhand med alternativa/avancerade/uppdaterade regler! Alla har varit positiva till det vi sett i beta-versionerna!
Nu kör vi på december om så världen går under, ok?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
A delayed game!? Som "Starcraft Ghost" då? Det lär finnas fler. Nej ett delayed game är inte alltid eventuellt bra. Med det sagt så har jag redan nämnt att jag har förståelse för förseningar med tanke på vad som hänt i Gillbringarnas liv, men vore det omöjligt att deras kärleksarbete aldrig blir perfekt i deras ögon och därför kan det bidra till en senare än planerad utgivning!?

Detta är inte gnäll twiggen utan helt enkelt gissningar och spekulationer och det borde vara ok då spelet faktiskt är flera år försenat.
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Minimoni;n125572 said:
Detta är inte gnäll twiggen utan helt enkelt gissningar och spekulationer och det borde vara ok då spelet faktiskt är flera år försenat.
Jo tyvärr är det gnäll. En önskan om en utgivningstidpunkt är inte en faktisk tidpunkt.

Gillbringarna har i 30 år utvecklat [vårt] kärleksarbete från en perfekt produkt till vad som skall bli en ny perfekt produkt. mellan utgivningarna har det gått 10-15 år och då har jag svårt att tro att någon ger ut en produkt där inte alla delar har ordnats, oavsett.

Minimoni när blir ditt rollspel om 1800-talets japan klart? Är det inte lite försenat nu?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Twiggen och Minimoni: Ni har båda rätt. Twiggen har rätt fram till Julen 2013, det var första löftet om dead line efter att man faktiskt börjat ta beställningar och betalt. Förseningar innan dess är på sin höjd negativ publicitet, men därefter har man ingått ett avtal och då gäller det att leverera. Man borde väntat med detta tills spelet var färdigt och på sin höjd lite layoutarbete kvarstod innan det var dags att sända på tryck.
Nu har vi dock överseende eftersom vi vet att det rör sig om en liten eldsjälsdriven rollspelsproducent. Vore det ett stort vinstdrivande multinationellt spelföretag så hade vi nog alla haft betydligt mindre tålamod och krävt pengar tillbaks för längesedan (vilket även Gillbringarna har erbjudit vid minst ett tillfälle pga försening och upprörda röster på forumet!). Ett stort företag har dock råd med ett sådant bakslag, i Westerns fall är jag rätt säker på att det skulle inneburit att vi aldrig såg Western i tryck. Därför nöjer vi oss med att "gnälla" på forumet i hopp om att Åskfågeln ska bli lite bättre på marknadskommunikation och släppa alla eventuella tankar på att "bara putsa lite lite till på artillerireglerna"! :)
Jag tycker det är helt befogat så länge det är konstruktivt och inte ämnat för att såra.
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Inkognito, det är inte någon faktiskt tidpunkt och det kan du inte påstå. Fortfarande är det önskade datum då det faktiska datumet aldrig kommit.
Det som är intressant är ?följande:

Crowdfoundingens avslutade?. Det datumet innebär att kan slutföras. Det datumet innebär inte att det avslutats. Det datumet ger med vårt stöd möjlighet att skapa spelet, att resurser kan läggas. Det innebär inte att projektet skall lyckas utan faktiskt bara att vi skapat möjligheten. Det finns däremot förutsättningar som ser lysande ut då vi faktiskt har fått levererat beta versioner av rollspelet.

Det finns också andra möjlighter. Man beslutar sig för att det inte är genomförbart och då inte trycker och avslutar med en v1.0 pdf av böckerna eller startar om från början då de inte anser sin produkt duger.

Det andra som är intressant är: Western IV närmar sig snabbt.

så innan det ändras till: Western IV är nu tryckt och levererat till oss samt vi har nu ett leveransdatum till er!

ÄR det gnäll.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Min tro på Western IV är obeveklig, snart är det här! Hoppas att de supplement som planerades redan till förra utgåvan också är så pass färdiga att de kan släppas någorlunda snart.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Något som däremot gör mig orolig är att jag inte ser ut att ha fått svar på något av mina mail om adressändring. Vare sig den här eller förra gången jag flyttade.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Twiggen;n125601 said:
Inkognito, det är inte någon faktiskt tidpunkt och det kan du inte påstå. Fortfarande är det önskade datum då det faktiska datumet aldrig kommit.
[....]

ÄR det gnäll.
[FONT=Geneva, Arial, Helvetica, san-serif]Förhandsboka Western IV
Nu är det dags. Western IV kommer ut under 2013, allra senast till jul. Redan nu kan du förhandsbeställa dina böcker"
[COLOR=9c4a0e][COLOR=9c4a0e]1[/COLOR]30704 www.[COLOR=9c4a0e]r[/COLOR]ollspel.com[/COLOR]
[/FONT]

Det datumet (ca) betalade jag och jag är 100% säker på att det skulle gälla juridiskt som leveransdatum även om det inte är formulerat 2013-12-24. På sin höjd att man kan argumentera för att sträcka sig till 2013-12-25[FONT=Geneva, Arial, Helvetica, san-serif]. [/FONT]En nyckelfaktor är att man öppnat upp för betalning av produkten.. Men ska tilläggas att Åskfågeln erbjöd pengarna tillbaks och avbruten förbeställning i samband med förseningen så de har inte brustit på den punkten!

Crowdfundern är ett annat avtal och jag är inte helt insatt i hur detta skulle hanteras i svensk affärsrätt i det fallet du beskriver. Den som betalt för en tryckt bok skulle iaf knappast behöva nöja sig med att betala tusenlappar för en pdf, det är självklart. Jag tror dock inte att detta är vad vi kommer att råka ut för! :)

I övrigt så instämmer jag med dig om att det är gnäll (samt i vissa fall konstruktiv kritik!), men jag anser att lite gnäll är fullt ut berättigat! :)
 

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Klart jag får gnälla ifall jag vill då de skickar ut pdf:er av betan till folk men misslyckas med att skicka ut den till alla, och att sedan göra det till en vana att inte berätta varför man missar en deadline fören veckor efteråt är just sådant beteende som gör att man som kund blir gnällig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Twiggen: Du har juridiskt fel, men skit i det. Det viktiga här är det som Inkognito säger. Vi har översende och enormt tålamod för att vi älskar western och jag tror att de flesta dessutom känner empati för Gillbringarna. Men att be om fler uppdateringar eller för den delen tycka att spelet borde vara klart då ett juridiskt datum utlovats och betalning tagits emot är inte gnäll, det är på sin höjd kritik och det borde vara befogat oavsett om du twiggen tycker att 15 år är ok att vänta. Du Twiggen får nog nöja dig med att alla inte har samma tålamod som du.

Och den dagen jag tar förbeställningar OCH crowdfundar ett rollspel om 1800-talets japan samt utlovar ett utgivningsdatum, då har du all rätt att kritisera eller "gnälla" på mig om jag inte levererar.

Det du säger twiggen är på sandlådenivå i stil med "om du inte gillar Eve online så gör ett bättre själv då".

Betalade själv 2013 och NEJ jag vill inte ha pengarna tillbaka. Jag gillar Gillbringarna och önskar dem all lycka, det betyder inte att jag tycker de är ofelande gudar som inte kan göra fel. Alltså har jag rätt att ge kritik och spekulera i varför jag fortfarande inte fått en produkt jag betalade för, för snart tre år sedan.
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Skrev ett lång inlägg gällande juridikens laga kraft i motsvarande ärenden, men det var ju att starta sandlåda och jag raderade det.

Tycker fortfarande att ni gnäller men det är ju också sandlåda att tycka.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Skulle vara intressant att se hur många coola western-stories vi hade kunnat skriva medan vi väntade istället för att skriva att vi väntade.
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
En dag satte Desmond Cole seg ved et bord i Pepes Cantina. Han hadde ryggen mot veggen, og la begge sine revolvere på bordet. "Tequila!" brølte han, og ble hurtig servert. Han stirret mot døren med et forbitret uttrykk i ansiktet, mens han drakk, og mumlet for seg selv.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
[h=1]Tres copas, tres pistoleros[/h]
Det är mitt på dagen och en obarmhärtig sol plågar allt levande från en klarblå himmel över Sonoraöknens sand, stenbumlingar och pelarkaktusar. Skoninglöst bakar den adobehusen i det lilla samhället San Juan de la Cruz, precis norr om gränsen mot Mexiko. En försmäktande stillhet råder över alltsammans, utom vid kantinan Tres Copas. Där sätter sig just en dammig resenär rakt ner i vattenhon, medan hans långbenta mula fortsätter att dricka oberört sånär som ett par irriterade klippningar med de långa öronen.
Ett stön av välbehag undslipper från mannens torra och spruckna läppar när vattnet rinner ner i hans stinkande stövlar och han tar av sig sitt plommonstop. Pannan står i nästan bländande vit kontrast mot hans i övrigt gråbruna anlete. Skäggstubben och de flottiga håret är mörkbrunt, tonar nästan mot svart av den ingrodda svetten, och ett blekrosa ärr sträcker sig från vänster mungipa och halvvägs upp på kinden. Ärret drar i hans mun, ett stelnat snett småleende. Han vänder den vattenfyllda hatten över huvudet, men inte innan en försvarlig del har hunnit rinna ut genom kulhålet som genomborrar den. Blinkar sedan bort vattnet ur ögonen och plirar upp mot skylten till kantinan. Försöker stava sig till namnet, men ger upp – han vet ju vad det är. En kanske sku ta se en dricka? En öl å en pinne whisky ha ja tametusan förtjänat, dä ä sant å visst. Å en cigarill!
Han reser sig upp och kliver ur, nydöpt i sin egen smuts som rinner i rännilar från hans seniga kropp. Han är skjortlös, nöjer sig med underställets överdel. Jeansen är bruna och välnötta i baken, stövlarna i bedrövligt skick – högersulan sitter fastsurrad med snöre. Hatten åker tillbaka på huvudet och han plockar ut en vältummad plansch ur sadelväskan och drar sedan fram ett nästan löjeväckande gammalt vapen ur den hoprullade filten bakom sadeln – ett muskedunder. Det är en ful sak, format som en karbin men kortare och knubbigare, med en grov pipa och trattformad mynning. Hans fingrar glider över namnet som är snidat i kolven. Med sitt ständiga småleende klappar han mulan kamratligt över manken medan han studerar de tre hästarna som står surrade vid en vattenho bredvid och går sedan med sugande steg upp för de två nötta trappstegen och in i Tres Copas.
Det är skumt därinne och förvånansvärt svalt. Gåshud formas under hans blöta kläder där han står i dörröppningen en stund för att vänja ögonen vid halvdagern. En fetlagd man med pomadakammad mittbena uppenbarar sig plötsligt vid vad som måste vara bardisken, där stora lerkrus med pulque och aguardiente hänger från taket i tunna rep. Sicken jähla frisse.
”Señor?”, säger den fete, redan lite nervös vad det verkar. Han lägger fram efterlysningsplanschen och visar den för bartendern.”Están aqui? Los hermanos Scarrow?”, frågar han och kliar sig frånvarande över det högra innerörat – resten bortslitet av en kula för länge sedan. Bartendern spärrar bara upp ögonen och ser över hans axel innan han dyker ner under bardisken.
Till ljudet av tre hanar som spänns snurrar Smiling Eli Colton runt, samtidigt som han blixtsnabbt går ner på knä och avfyrar Sweet Lips mot några figurer som just rest sig upp från ett litet bord med revolvrarna dragna. Jähla skit, där gicke åt fanders mä halva lönen.
 

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Så hur var det med uppdateringarna? har vi förtjänat en ny uppdatering ännu eller är det bara fenixtidningen som förtjänar uppdateringar medan vi western älskare sitter här i mörkret med tomma händer utsträckta?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Senaste status jag fått är:

Anders & Tove;n119271 said:
[...] Helt kort kan vi nämna att vi jobbar som små blå för att få allt klart, men inte jinxar med ett nytt datum. Det händer bara dramatiskt stora skitsaker då. Dock går det framåt med stormsteg. [...]

Don’t be a stranger,

Tove & Anders
Samt ett email som sträckte sig så långt som att lova att det kommer ut i år ("Vi kommer inte att ge er ett exakt datum, bara att det kommer i år.")

Edit: sfbokhandelns sida säger "December 2015", tveksamt om de har mer info än oss dock!

Tove & Anders. Blir det något spelutskick i december eller? Don’t be a stranger! ;)
Personligen tror jag inte på vidskepelse och jag tycker inte att ni ska ta på er skulden för att det händer skitsaker i livet. Nog för att det lär bli ett mäktigt spel, men jag är rätt säker på att det inte besitter den utomvärdsliga förmågan att kasta förbannelser!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Som vi skrev i inledningen - när vi är tysta jobbar vi som mest.

Vi arbetar för fullt med att slutföra saker som tacklistan till en er som köpt spelet och register. Under veckan har vi slutfört alla extra formulär som kommer att finnas som hjälpmedel för spelledaren. Formulären finns beskrivna med bild i regelboken men kommer sedan att finnas att ladda ner från Åskfågelns webbplats. De formulär som vi har tagit fram under veckan är:
  • Formulär för hästar
  • Rollperson - för att SL ska kunna hålla reda på rollpersonernas viktigast värden samt EP, Rykte, Nackdelspoäng och annat som ska delas ut efter spelomgången.
  • Rykte - Ett mer omfattande formuär för den som vill hålla koll på sitt Rykte i olika delar av landet
  • Vapenkonstruktion - för den som vill skräddarsy sina egna skjutvapen
  • Närstrid - Med plats för att skriva mer om dina Närstridsdiscipliner
  • Spelledarpersoner - där spelledaren får en gedigen översikt över viktiga personer i handlingen
  • Jakt och kapplöpning - för att underlätta just tävlingsmoment och jaktsituationer
  • Stridsformulär - stridsvärden för 9 slps på en sida så att spelledaren snabb kan få överblick över vad som händer i striden
  • Stora strider - för att underlätta episka strider med flera fraktioner och många stridande på varje sida
Vi återkommer inom kort med en längre uppdatering. Vi tänker inte jinxa med ett datum, men planer är fortfarande att det kommer i år.

Under tiden kan ni ta en titt på några nya träffigurer - mindre föremål att skjuta på - som Lukas har tagit fram. De ligger på vår nya Facebooksida, som du gärna får besöka och "gilla". Den där tummen upp kan göra underverk som pepp när man sitter och jobbar!.

www.facebook.com/askfageln

/Anders & Tove
 
Top