Nekromanti Senaste nytt om Western IV

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Vi är tysta när vi jobbar som mest. Vi hoppas att alla som kontaktat oss nu har fått svar och att ni som förhandsbeställt Western IV fått en egen statusuppdatering. Helt kort kan vi nämna att vi jobbar som små blå för att få allt klart, men inte jinxar med ett nytt datum. Det händer bara dramatiskt stora skitsaker då. Dock går det framåt med stormsteg. Saker vi gjort sedan sist är till exempel tre olika introduktionsäventyr.

I nästa nummer av Fenix (kommer nästa vecka) hittar ni det supercharmiga äventyret Ingenhör Hamblys Maskin. Åsa Roos står för äventyrskonstruktion och text, men vi har förstås varit inne och petat. Lukas bilder rockar, med inte mindre än 15 spelledarpersoner på bild. Det blir suffragetter, uppfinnare, pinkertons och många fler i ett äventyr som tar sin början tio dagar innan den stora hundraårsutställningen öppnar i Philadelphia. Här är det intriger, organisationer och den där andan av ”the coming thing”, satt i en storstad. Men ändå typiskt för nya Western!

I Grundbok II: Regelboken blir det istället Texas och lite Indianterritoriet, med krig mot comancherna, gårdar som brinner, markaffärer och sheriffval i äventyret Den Sista Räden. Det lilla samhället Buffalo Gap beskrivs utförligt, då vi hoppas att det kan bli en plats för rollpersonerna att återkomma till (om inte annat så för äventyret som kommer med i Fenix nr 6). Äventyret blev längre än vi först tänkt oss, vilket lett till att vi fått göra en del andra omkastningar för att få plats, då vi insåg att alla omslag redan var tryckta och ryggarna bigade … Vilket tagit lite extra tid.

Samtidigt har vi även så gott som gjort klart bonusäventyret En Ömfoting Steg av Tåget, som alla ni som förhandsbeställt redan – eller gör det innan tryckpressarna rullar igång – får. Det är 16 sidor i fyrfärg + handouts. Historien går att länka ihop med Den Sista Räden, så att det naturligt faller in precis innan eller efter det äventyret. James McMurtrys musik var vårt soundtrack då vi skrev, inte minst låten Choctaw Bingo.

Vi kommer att fortsätta vara lite otillgängliga en kort stund till. Tills allt är helt klart och vi äntligen har böckerna.

Vill ni ha riktigt trevlig läsning medan ni väntar? Kolla in Best of Fenix, våra jubileumsutgåvor i hårda pärmar som precis kommit ut i handeln. Vi är själva väldigt nöjda med dem och stolta över att kunna visa upp alla fantastiska skribenter och illustratörer för en bredare publik. Läs mer på www.åskfågeln.se

Don’t be a stranger,

Tove & Anders
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Tack för uppdateringen!
Även om det inte var exakt vad jag hade hoppats på, jag trodde att allt var färddigskrivet och att det bara var distributionsproblemen kvar att reda ut..
Hur som helst, får ni det färdigt innan jul (i år!!) så gör ni mig väldigt glad!

PS. Glöm inte att ni har en väldigt lojal och ivrig skara av fans som ni kan nyttja om korrekturläsning och speltest stjäl tid!
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Ni meddelar väl när tryckpressarna väl startar? Sen jag förhandsbokade spelet har jag hunnit gifta mig, flyttat två gånger och blivit pappa, hoppas det inte är försent att ändra sin adress? (har mejlat om det men inte fått svar ännu) :grin:
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Hmm... även om man förbokade böckerna pga att man missade crowd foundingen så har man ju legat ute med pengarna lika länge som en vanlig KS kampanj. Undra om Tove och Anders slänger in något mer gott för oss som fröhandsbokat sedan månader tillbaks?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
2013-07-04... Jag vill inte ha något extra som tar en massa tid, jag vill bara ha spelet nu!! :)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Inkognito;n124337 said:
2013-07-04... Jag vill inte ha något extra som tar en massa tid, jag vill bara ha spelet nu!! :)

Arbetet på Western VI har nog just inletts. Western IV var så bra att version V påbörjades med det verkade så ocoolt med bara ett V så versionen bumpades upp till VI istället. Lukas Thelin har dragit tillbaka allt material för att publicera det i The Bright South, ett högglans-tabloid koncept för att brukas för maximal exponering i kommunal samåkning. Därtill är Martin Kellerman kontrakterad för att göra nya originalteckningar till Western VI. För de som inte orkar vänta på Western VI kommer nog Western IV om ett tag. Brutalt vackert och genomarbetat.

*
 

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Är mest trött på att det är så fattigt med uppdateringar. Varje gång man har fått en uppdatering så är det ju nästan alltid alltid efter deadline. Jag har fortfarande min beställning kvar men har vänner som har dragit tillbaka sina pågrunda av just det här.
Tror att tove och Anders skulle tjäna enormt mycket goodwill på att göra något så enkelt som en uppdatering i veckan så att folk som har beställt faktiskt får en känsla av att något händer och inte bara hålls i mörkret så att när uppdateringen väl kommer så känns det bara som en ursäkt och inte det minsta som en riktigt uppdatering.

Det börjar inte längre kännas som om man väntar på en bok man ser fram emot att få läsa och uppleva med vänner, det börjar kännas mer och mer som en läxa i varför man inte betalar för en produkt i förväg.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Razulv;n124539 said:
Är mest trött på att det är så fattigt med uppdateringar. Varje gång man har fått en uppdatering så är det ju nästan alltid alltid efter deadline. Jag har fortfarande min beställning kvar men har vänner som har dragit tillbaka sina pågrunda av just det här.
Tror att tove och Anders skulle tjäna enormt mycket goodwill på att göra något så enkelt som en uppdatering i veckan så att folk som har beställt faktiskt får en känsla av att något händer och inte bara hålls i mörkret så att när uppdateringen väl kommer så känns det bara som en ursäkt och inte det minsta som en riktigt uppdatering.

Det börjar inte längre kännas som om man väntar på en bok man ser fram emot att få läsa och uppleva med vänner, det börjar kännas mer och mer som en läxa i varför man inte betalar för en produkt i förväg.
Jag instämmer starkt i att kommunikationen är väldigt bristfällig. Hellre korta uppdateringar ofta än långa förklaringar sällan (och alltid efter deadline som nämnt..) Folk, och framförallt Western IV fans, har extremt mkt tålamod och överseende om de (vi) bara slipper famla i mörker.

För mig känns det lyckligtvis fortfarande som att jag väntar på ett kul spel! :)
Men jag får väl erkänna att jag inte direkt håller det till mitt livs tryggaste investeringar att jag pungat ut närmare 4.000kr i förköp under crowdfundingen.. Förhoppningsvis blir det utlovad ketchupeffekt 2016! :)
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag tror inte det blir Western 4 i år. Det är snart november, det tar ca 4-5veckor för tryck. Efter tryck ska det skickas ut mm vilket borde ta 1-2 veckor. Bara där har vi 1,5månad sen försvinner nästan halva december i ledighet.
 

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Står nu december hos Sfbok.se på release datum... Så februari kanske?
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Är mest orollig för extra produkterna i Kickstartern, de lär dröja ett bra tag ytterliggare.

För att inte tala om de andra böckerna... Undrar hur länge det tar innan de finns ute.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Efter allt som hänt i mitt privatliv så har inte rollspel varit prio. Men jag håller med vad en del tidigare talare sagt. Fler uppdateringar eller släpp spelet någon gång. Det kommer aldrig att bli perfekt för alla, inte ens för skaparna. Någon gång måste Åskfågeln helt enkelt säga att nog är nog och släppa produkten som folk betalat för, för flera år sedan i många fall.

Tråkigt med löften som före sommaren, före jul, till gothcon osv.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Visst, jag ser också fram emot att få böckerna, då jag förhandsbeställde 2013, men jag väntar hellre lite längre på en bättre produkt. Vi har ju ändå pdf:erna som är fullt tillräckliga för spel om man inte tvunget behöver artilleriregler. Så för all del, låt det ta den tid det tar.
 

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Då måste jag passa på att fråga, hur många beta pdf:er har du fått Pendragon?
Jag har hittills bara fått en beta pdf av varje bok, där jag tidigare hittade ett fel som jag fick förklarat för mig var ett gammalt fel som inte fanns med i de nya beta pdf:erna. Jag har dock inte fått någon av de nyare. så det skulle vara skönt att få höra från någon annan användare hur många versioner av betan det finns ute.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Hur går det med En handfull artiklar, En handfull äventyr och spelkortsmodulen?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Razulv;n124923 said:
Då måste jag passa på att fråga, hur många beta pdf:er har du fått Pendragon?
Jag har hittills bara fått en beta pdf av varje bok, där jag tidigare hittade ett fel som jag fick förklarat för mig var ett gammalt fel som inte fanns med i de nya beta pdf:erna. Jag har dock inte fått någon av de nyare. så det skulle vara skönt att få höra från någon annan användare hur många versioner av betan det finns ute.
Två av varje. De senare är märkta Beta2.
 
Top