Nekromanti Senaste nytt om Codex

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Tidningen Codex drivs av Apokalyps Förlag AB vilket köps upp av Portal Sales & Marketing Ab. Detta betyder att Apokalyps blir ett dotterbolag till Portal.

Codex kommer därmed att bli 100 sidor tjock, helt i 4-färg och upplagan kommer att flerdubblas. Målet är 25.000 exemplar. Innehållet kommer att breddas något men fokus ligger på rollspel, samlarkortspel, figurslagspel, film och dataspel, men även serier, musik och annat kan komma med. Främst kommer dataspel om rollspel, strategi och liknade tas upp, och inom film är det klara kopplingar till fantasy, skräck och sf.

Codex kommer även att skriva om kända svenska spel som Drakar & Demoner, Eon, Neotech, Ronin, Western och även täcka StarWars, Dungeons & Dragons 3ed, Call of Cthuhlu, m.fl.

Codex har även nyligen blivit posttidning vilket gör att vi smidigare kan skicka ut tidningen till våra prenumeranter.

Lösnummerpriset kommer att stiga till 29 kr och prenumerationspriset till 129 kr för sex nummer. Det nya prenumerationspriset startar i samband med att första numret kommer ut i slutet av februari.

Alla prenumeranter kommer att med första numret av Codex 2001 att få med en gratis bilaga. Det är Västerås Stifts nya rollspel Tellus, det är ett rollspel i serien vägen som utspelar sig i framtiden.

Väl mött inför det nya året!


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lösnummerpriset kommer att stiga till 29 kr och prenumerationspriset till 129 kr för sex nummer

Ola.. Du lovade..

Codex kommer därmed att bli 100 sidor tjock

Tja.. Okej då! /images/icons/smile.gif


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Tidningen Codex drivs av Apokalyps Förlag AB vilket köps upp av Portal Sales & Marketing Ab. Detta betyder att Apokalyps blir ett dotterbolag till Portal.</I>

Grattis! (Tror jag - har aldrig hört talas om Portal, men jag förmodar att det är någorlunda stort och stabilt. Till skillnad från de flesta rollspelsföretag, alltså.)

<I>Innehållet kommer att breddas något men fokus ligger på rollspel, samlarkortspel, figurslagspel, film och dataspel, men även serier, musik och annat kan komma med. Främst kommer dataspel om rollspel, strategi och liknade tas upp, och inom film är det klara kopplingar till fantasy, skräck och sf.</I>

Mer av en livsstilstidning, med andra ord. Nåja, det lär klagas från sina håll men <I>jag</I> kommer att läsa den.

<I>Lösnummerpriset kommer att stiga till 29 kr</I>

Hmm... Jaja, vi visste väl att det skulle hända förr eller senare. Fortfarande klart billigt för en 100-sidors färgtidning.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
har aldrig hört talas om Portal, men jag förmodar att det är någorlunda stort och stabilt. Till skillnad från de flesta rollspelsföretag, alltså.
Jag skulle misstänka att det är samma Portal som är generalagent för WOTC i Sverige. Deras websida ligger på <A HREF="http://www.portalarea.com" target="_new">http://www.portalarea.com</A> om jag inte missminner mig, men förhoppningsvis är inte den ett tecken på hur företaget i övrigt fungerar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Linus!

Vi ansåg att Portal Ab var det mest seriösa företaget som dessutom hade möjlighet att bidraga ekonomiskt för att Codex ska utvecklas till en ännu bättre tidning.

Portal ger Codex en betydligt bättre grund inför framtiden.

Portal är mest kända för att distribuera Pokemon, magic och dungeons & dragons. Codex kommer dock inte handla om Pokemon, och den kommer ej heller enbart att skriva om magic och dungeons & dragons. Vårt mål är att istället göra en bred hobbytidning med massor av rollspel. Vi kommer att täcka betydligt fler rollspel än tidigare, samtidigt som vi skriver lite mer om närbesläktade dataspel och filmer. Vi har redan samarbeten med de flesta svenska rollspelsföretag och några utländska. Vi kommer att finna mer samarbeten med andra i framtiden.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Codex är upptagen där under rubriken Portal (Tidskrifter) i det blå fältet till vänster.

Fast länken går ju till www.icodex.nu dvs den gamla adressen, som dock är identisk numera med www.rollspel.nu (en s.k. spegling)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Codex kommer alltså att bli en dataspelstidning där andra spel får vara med på ett hörn?

/Horus - RIP Blümchen
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Hmm... jag hoppas onekligen att tidningen kommer att »layoutas« bättre... nu ser den, i stort sett, skit ut...
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Jasså det är så det ligger till... Bra att ni inte kommer ta med några äckliga Pokémon. Det är det värsta som finns. Och angående datorspel så kan ni eventuellt hålla er inom en viss ram t.ex. högst 15% av tidning. På det sättet blir det aldrig någon inflation.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
prenumeration

Så om jag nu har anmält mitt intresse för att prenumerera 6 nummer från och med nr 7 när numrena fortfarande kostade 19, så ska jag nu helt oväntat (?) betala MER bara för att ni har sålt er? (det var väl påpassligt att höja priset efter #6 då de flesta prenumerationer gick ut?)

SELL OUT! det var väl bara en tidsfråga antar jag...

Om jag nu tvingas betala den förskräckliga summan 129 kr, kan man avbeställa?

/Sir Foilan
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Layoutas bättre? Nja, det är ju samma personer som kommer att layouta tidningen ett bra tag till men om du har några konkreta förslag på vad som ska ändras för att det ska se snyggt ut så kom med det. Själv vet jag att jag tycker att de sidor som inte är artiklar är lite stökiga men något övrigt fel kan jag inte se även om Codex inte är någon EDGE direkt.

Konkreta förslag är alltid bättre än en mening som säger att nåt är bra, nåt är skit o.s.v.

Daniel schenström
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Sid antal och kostnad!

"129 kr för sex nummer á 100 sidor. De tär ju ett kanon pris. Det blir väl t.o.m. mer för pengarna än förut. Och desstuom i färg!"

Tja, hur många av dessa sidor kommer inte bli skit eller reklam? Inte många tror jag. Tja, det var nog som sagt bara en tidsfråga...

/Sir Foilan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Sid antal och kostnad!

"Tja, hur många av dessa sidor kommer inte bli skit eller reklam? Inte många tror jag. Tja, det var nog som sagt bara en tidsfråga..."

Då cirka 25% kommer handla om rollspel, så lär det nog finnas endel att hämta...det är ca 25 sidor det, drygt 1 kr per sida.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Förslag ska hit

Layoutförslag ska hit, till mej och Johan då det är vi som sätter tidningen....
gt98rje@du.se
Konstruktiv kretik är uppskattad, påhopp utan mening belönas med *¨@`+1!

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: prenumeration

Prenumerationer kostar 110 kronor fram till och med 28/2 och har man redan betalat in sin prenumeration så kommer man naturligtvis inte att behöva betala mer för att få sina tidningar.

Det höjda prenumerationspriset gäller alltså inte förrän från 1 mars.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top