Nekromanti Senaste numret

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Lovecraft - Rasisten

Bobby Magikern said:
solvebring said:
Lite fel av mig där. Lovecraft var inte uttryckligen rasist. Vad jag menar är det att han, just som du säger, var smittad av sådana åsikter.
Au contraire. Han var uttryckligen rasist, antagligen mer rasistisk än genomsnittet för sin tid. Han var också i minst lika hög grad klassist, med ett djupt rotat förakt för det mesta som signalerade något annat än hans aristokratiska, anglosaxiska ideal. Det bästa man kan säga om hans åsikter är att de förändrades över tiden: under trettiotalet svängde han från sina tidigare aristokratiska åsikter till en närmast socialdemokratisk hållning, antagligen påverkad av depressionen.
Ja, Lovecraft var rasist, antisemit och med tiden fascist. Under sin ungdom verkar han haft en ganska trygg övertygelse om vita anglosaxares överlägsenhet gentemot utomeuropeiska folk och syd- och östeuropeer. När familjens ekonomi blev allt sämre och i synnerhet sedan han flyttade till New York (som han kallade "Jew York") och var arbetslös (och levde på sin fru Sonja) exploderade hans rasism till apokalyptiska proportioner, ett tag uttryckte han sympati med Hitler (obs, före förintelsen!). Sedan han flyttat hem igen till lugna Providence verkar han ha lugnat ned sig lite.

Många av hans noveller bär tydliga spår av hans rasism och förakt för samhällets lägre klasser.

Som så många andra rasister var han också ganska motsägelsefull på ett privat plan: hans fru och några av hans vänner var judar.

Att säga att hans konservatism övergick i socialdemokrati är bara delvis sant (han var positiv till New Deal), man måste komma ihåg att han aldrig slutade vara kritisk till demokratin. Han menade att en upplyst elit borde regera och att sociala reformer borde införas för att bevara den etablerade sociala ordningen. Så snarare någonstans mellan socialkonservatism och fascism.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Lovecraft - Rasisten

Bobby Magikern said:
solvebring said:
Lite fel av mig där. Lovecraft var inte uttryckligen rasist. Vad jag menar är det att han, just som du säger, var smittad av sådana åsikter.
Au contraire. Han var uttryckligen rasist, antagligen mer rasistisk än genomsnittet för sin tid. Han var också i minst lika hög grad klassist, med ett djupt rotat förakt för det mesta som signalerade något annat än hans aristokratiska, anglosaxiska ideal. Det bästa man kan säga om hans åsikter är att de förändrades över tiden: under trettiotalet svängde han från sina tidigare aristokratiska åsikter till en närmast socialdemokratisk hållning, antagligen påverkad av depressionen. Det är också under denna tid som många mer nyanserade porträtt av främmande civilisationer, typ The Shadow out of Time, skrivs. Dessvärre levde ju inte Lovecraft så länge, annars hade han säkert kunnat fortsätta på den banan och lagt sina ungdomsförsyndelser bakom sig.
Okej, man får lov att tacka och bocka för informationen. Du förstår det att eftersom jag inte är påläst om karln så ville jag inte understruket påstå någonting starkt som möjligen kanske inte stämde. Då kändes det mer rätt att dämpa ned orden. Det hade ju annars varit ett större klavertramp från min sida. Men nu vet jag. Danke! :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Re: Lovecraft - Rasisten

Det håller jag helt med om - det jag reagerade på (och som är en typ av kommentar jag även sett om REH) är att artikelförfattaren verkade vilja påskina att HPL egentligen inte alls var rasist. Jag tror att det är farligt att retconna på det sättet: man får ta de tidigare pulp och weird tales författarna för vad de var, inte försöka skönmåla dem i efterhand för att passa vår tids normer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Flyttad deltråd

Ungefär här slutade diskussionen att handla om Lovecraft och Fenix. Resultatet återfinns här.

/tobias
 
Top