Nekromanti Semi-lurker presenterar sig

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Hej! Jag har strukit runt på WRNU och ibland gjort inlägg i ett par år nu. Jag skrev några rader om mig själv hösten 2015, men inte här på presentationsforumet. Jag gör det nu istället!

Jag heter Daniel Bernhoff, är 44 år och bor i Malmö. Jag började med Drakar och Demoner 1985. Jag skrev ett par mindre grejer och fick dem i tryck 1990: En artikel med alternativa hjälteregler och ett stort dussin eller litet tjog besvärjelser till Magiboxen.

De senaste åren har jag arbetat mig tillbaka till min ungdomspassion. Sedan i höstas spelleder jag två grupper med eget system och egen setting.. Lite som Ars Magica, lite Miyazakis Nausicaa, en del annat. Det var väldigt skönt att få igång det och se att det fungerar.

Just nu har jag förmånen att också vara spelare i Coriolis och Varselklotet med fina spelledare som precis som jag återvänt efter att mest ha gjort annat sedan guldåldern. Och så myser jag med Fish Tank på Spelens hus i Malmö nästan varje måndag. Rekommenderas!

Mitt forumnamn har jag efter min förtjusning i tupplurar. Jag har också Ikeas mörkergardin Tupplur, och en gammal hemsida med det vilseledande namnet tupplur.com.. Handlar mest om spel och sånt.

Jag kanske blir mer aktiv här framöver. Annars ser jag fram emot ytterligare lurkande. Tack, allihop, för inspirationen jag redan fått!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Kul att du blir inspirerad, hoppas det smittar av sig till mer skrivande oxå!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Välkommen.

Och powernapping är något som jag aldrig har kunnat göra... när jag försöker göra det så tenderar jag må sämre, och vara tröttare, än vad jag var när jag bestämde mig för at powernappa... oavsätt hur jäkla länge jag har varit vaken (10 timmar, så som 30+...), och hur jäkla trött jag var när jag bestämde mig för att ta powernappningen... XD
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Rhodryn;n249291 said:
Och powernapping är något som jag aldrig har kunnat göra... när jag försöker göra det så tenderar jag må sämre, och vara tröttare, än vad jag var när jag bestämde mig för at powernappa... oavsätt hur jäkla länge jag har varit vaken (10 timmar, så som 30+...), och hur jäkla trött jag var när jag bestämde mig för att ta powernappningen... XD
Det verkar vara olika från person till person. Jag känner mig lyckligt lottad att jag kan ha nytta av hur små bitar vila som helst. Inte minst med tanke på att min tendens att trilla framåt med min dygnsrytm kan pareras med en del flexiblitiet. På Dreamhack 2011 hittade jag en undanställd möbel att krypa in och vila bakom mellan de Starcraftmatcher jag ville se. Kanske vore rätt hantering av koffein ett alternativ, men jag föredrar att förlita mig mest på tupplurande.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Ursäkta det långa meddelandet... men det är inte ovanligt för mig... där finns en anledning till varför jag valde de två orden som jag har under mitt namn här till vänster. XD


Huh... mitt dygn trillar framåt också. Generelt sätt för var dag som går är jag inte trött nog att somna förrän grovt räknat en timme senare jämfört med dagen innan. Grovt räknat så gör jag naturligt ett fult varv runt klockan på ca en månad, med 1 vecka där jag har "~normal" dygnsrytm, 1 vecka där jag har en ~motsatt dygnsrytm, och 2 veckor (en på var sida om den normala och motsatta) där jag ligger ~halvt fel i dygnsrytmen (en där jag sover under morgonen upp till förmiddagen, och en där jag sover under eftermiddagen och kvällen).

Jag kan liksom inte somna bara så där när jag vill generelt sätt (ibland kan jag så klart, men ofta inte eller ofta nog)... utan jag kommer inte somna förrän det liksom är meningen eller något att jag ska somna... och då kan det kvitta hur trött jag faktiskt är... XD Det är inte ovanligt alls att jag kan vara så trött att jag sitter och sommnar i stolen, stapplar till sängs för att sova... och så fort huvudet träffar kudden, i ett fingerknäpp, så blir jag totalt klarvaken, följt av ofta några till flera timmars vakenhet tills jag når punkten där det är "meningen" att jag ska sova. Faktiskt så är det standard för mig, så fort jag lägger mig så vaknar jag till, och sen kan det ta allt från några minuter till flera timmar innan jag somnar (har haft tillfällen där det tog mig en 6-10 timmar till innan jag somnade).

Delar av det handlar om när jag normalt kanske igentligen ska sova... men det mesta av det handlar om att när jag lägger mig så har min hjärna inte längre något annat att fokusera på... var på den börjar grubbla på allt från problem, till grejer jag måste göra, möten jag kanske måste ha, konversationer som jag måste ha med personer (där jag kan gå så långt som att jag nästan "skriver" hela mitt "tal" i skallen med den personen... och sen aldrig använder när jag faksitk sitter där me dpersonen och snackar)... till random tankar som jag har om diverse grejer, spel, tv/film, "vilket engelskt ord innehåller ett ljud som låter väldigt lik det svenska ordet som jag skulle vilja förklara för hur det utalas på Svenska för en person som bara talar engelska", och en mängd annat skit som okkuperar min hjärna... den vägrar liksom hålla käften så jag kan få sova... XD Det är därför som jag gillar att spendera min tid när jag är vaken med att fokusera på mina intressen, må det vara spel, tv/film, böcker, internet grejs, forum, etc... för annars så skulle den konstant mala på om grejer som jag inte alls känner för att konstant behöva tänka på... antingen för att jag inte vill tänka på det just då, eller för att jag redan har tänkt igenom allt som behövs för just den grejen och behöver pga det inte tänka på det igen eller något... XD


Jag kan ibland hålla tillbaka min framåtskruvande dygnsrytm, genom en arbetsvecka, eller någre dagar, etc... men så fort jag sen "släpper" mitt försök att hålla tillbaka att mitt dygn naturligt skruvas fram med ca en timme per dag (när helgen kommer, eller vad det nu än är), så slår det tillbaka på mig direkt. Så om jag lyckats hålla mig tillbaka och somna någon stans runt en 22:00 till midnatt varje dag från söndag kväll till torsdag kväll, så kommer jag antagligen inte kunna somna alls förrän någon stans bortåt 4-5-6-7+ på Lördag morgonen. Problemet med det dock är att om jag har ett arbete att gå tilll (vilket jag inte har just nu) så kommer jag tvingas till att försöka vrida tillbaka, eller vrida fram, dygnet tills söndag kväll för att förslka komma i fas med arbetsveckan igen... vilket inte alltid är lätt för mig, bla pga vad jag nämnde ovan om att jag ofta blir totalt klarvaken så fort jag lägger mig.


Dock... där du har förmåga att kunna sova lite när som helst, tupplura dig runt och så... så har jag också en förmåga. Dock så är min förmåga tvådelad.

Den första delen utav min förmågan är att om jag kan ta mig förbi vissa... hmm... vad ska jag kalla dem... tidshinder (tänk farthinder, fast för tid)... där tidshindrena representerar trötthet, när det är dags för en människa att lägga sig och sova. I alla fall... första delen som sagt är att jag har förmågan att jag kan tvinga mig förbi de tidshindrena någerlunda lätt (lättare än de flesta människor i alla fall), där om jag kan hålla mig ifrån länge nog från att gå och lägga mig och somna så kan jag sen fortsätta utan problem att hålla mig vaken under ett flertal flera timmar. Kan ju nämna att jag inte dricker varken kaffe eller te, dricker väldigt lite läsk i dagens läge också, och dricker i närheten utav aldrig energidrycker... använder inga mediciner heller, eller annat som kan hjälpa med att stanna vaken... det närmsta skulle väl vara om jag råkar ha godis eller något som jag tuggar på.

Den andra delen utav min förmåga handlar lite om... återhämtning och prestations förmåga... tror jag. För där de flesta personer har en konstant nedåt gående prestations förmåga beroende på hur trötta de är, och sen kanske få en stund utav en sjätte växel, innan de går tillbaka till en fortsatt nedåt gående tendens i deras förmåga att prestera undet trötthet... så är det lite anorlunda för mig. Under tiden utav tidshindret så är jag väldigt trött ju (som alla är), och min prestationsförmåga sjunker pga det ju (hur mycket varierar)... men om jag lyckas ta mig förbi det tidshindret (det kan vara allt från 0.5-2 timmar långt) så helt plötsligt så återkommer klarheten i min skalle och jag är nästan helt 100%'igt i min förmåga att göra grejer igen. Och jag fortsätter ofta vara det någon stans mellan 3-10 något timmar (beror på omständigheter, om det är första gången eller inte, när på dygnet det är, vad min naturliga dygnsrytm råkar vara just då, etc), innan jag når samma typ av tidshinder igen och jag måste välja om jag ska försöka genomgå samma process att försöka ta mig förbi tidshindret eller inte.


Dock så verkar min kropp/hjärna fortfarande komma ihåg vilken dygnsrytm jag borde vara på... för jag har haft tillfällen där jag från ingen stans helt plötsligt bestämde mig för att gå och lägga mig igen, trots att jag kanske inte var trött alls, trots att jag kanske bara har varit vaken i en 3-6 timmar än så länge (efter att jag har haft en standard sovperiod innan dett... standard är 7-9h, men kan ibland vara så pass stor som 6-10h), och trots det så har jag somnat helt utan problem och haft ytterligare en standard sovperiod eller något. Det är inte ovanligt att jag kan koppla de här spontana och slumpmässiga "gå och lägga mig från ingenstans" grejerna till att jag kanske en eller fyra något veckor tidigare hade tvingats till att kraftigt mixtra med min dygnsrytm pga X anledning... och om jag sen gör lite grov matte så kan jag komma fram till att om jag inte mixtrat med min dygnrytm för de där veckor sedan, så skulle jag ha naturligt gått och lagt mig runt ca den tiden som jag under den dagen helt plötsligt från ingen stans gick och lade mig trots att jag inte var trött.

Det är nästan som en flod som har blivit omdirigerad under en tid pga att något kloggade upp den... så under en tid så rinnder floden en annorlunda väg... men tillslut så har floden ätit sig igenom kloggen, varpå floden återtar sin normala väg som den brukar rinna innan den blev igenkloggad. XD
 
Top