Nekromanti Segercitadellet

Boldtaar

Warrior
Lite återvinning.
Har gjort en karta till ett äventyr. Kartan är över Segercitadellet i Firina Consaber. RP ska bryta sig in och stjäla ett magiskt föremål av en Magiker från huset Lynesse.

Är det någon som har lite bra idéer på magisk fällor och lås liggande, som dom vill dela med sig av?

Ska tunna ut väggarna 1m. Men det får bli en annan dag.
Vad tycker ni om kartan?

Regmolar

Swashbuckler
Magiska fällor och lås? Då är det nog en rejäl artefakt de ska sno, med tanke på den ansträngning som krävs för att skapa något magiskt :gremwink: Annars är det inte svårare än att fixa en simpel artefakt som gör en obehaglig effekt om folk rör dem, eller något. Eller kristaller som hasplar ur sig en massa filament så fort man rör dem, vilket är ganska obehagligt för ickemagiker, speciellt för sådant som nekro- och pyrotropi... (dessutom blir kristaller avsevärt mycket billigare).

Men, som sagt, det ska vara värt besväret.

Annars är ju starka dörrar, gedigna lås och vakter det bästa receptet. Frammanade vakter, möjligen, beroende på föremålet och hur high du kör; elementarer, kosmiska varelser eller någon demon, om nu magikern är lagd åt det hållet.

Annars skulle jag som sagt vara försiktig med för mycket magi om du inte kör väldigt high. Det blir en mycket bättre chock när de har tagit sig igenom hela tornets "normala" säkerhetssystem (dvs låsta dörrar och vakter), och helt plötsligt får en oförberedd dissipation av obehagliga filament att ta hand om just när de ska nå artefakten (speciellt om de då inte vet vad det handlar om). Bättre blir det ju inte heller av att den naturliga reaktionen på det hela nog är att börja skrika.

Kartan kan jag inte se några fel med (speciellt som jag inte ens vet vad Segercitadellet är :gremwink:) och jag tycker att den verkar högst användbar. Nu behöver du bara märka ut alla lås, vakter och fällor (samt flyktvägen rollpersonerna ska ta sig ut genom när de dödat skurken och hela stället oförklarligt börjar rasa ihop, förstås. Det är ju det näst viktigaste, efter fängelsehålorna där kungens gode tvillingbror sitter :gremwink:)

DesertRain

Hero
om de som byggt stället har råd med svindyra magiska föremål har det nog också råd med dvärgiska låssmeder som gör lås som knappt går att dyrka upp. Annars kan man ta tjocka dörrar, vakter (om du kör high kan de vara elementarer). Falluckor i golvet, dolda armborst som avfyras när RP kommer nära, låt fantasin flöda!!
//Purgatory

nordan

Swordsman
Filament [OT]

Kan man "tvinga på" någon filament? Jag har alltid sett det som något man frivilligt måste engagera sig i... fast jag gillar idén skarpt. Har du någon hänvisning etc?

Boldtaar

Warrior
RP ska stjäla en av dom åtta Conjungiter. (L & H sid.71) som finns i laboratoriet källaren.
Segercitadellet är ett gamalt försvarsverk i staden Firina. Har tänkt att magikern har dom tre översta våningar som bostad. Då han arbetar med en artefakt till Greven av Firina (som just nu är under belägring). Dom under våningarna hade jag tänkt används fortfarande av några stadens soldater som bostad.

Dörren till sitt labb har jag tänk kan skyddas med ett Aggregat som är laddat med blixtar eller något annat trevligt som aktviras om någon annan än magikern försöker öppna dörren. Kanske kan man också använda en illusion för att för att gången ner ska se igenrasad ut. Ska även finnas en jordementar som väktare.

I bostaden tänkte jag förlita mig mer på vakterna och bra lås. Men kanske också med någon enklare magisk fälla. (Förslag?)

Finns det någon magisk effekt som man kan använda som magiskt lås. exempel vis genom att försegla två ytor?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Filament [OT]

Du har rätt i det du säger om filament, men poängen är att när du aktiverar en kristall räknas det som om du alstrar filamenten, och därmed engagerat dig frivilligt. Varningen om resultatet av att använda kristall som ickemagiker tror jag finns i artefaktdelen i M&M.

Regmolar

Swashbuckler
Som sagt tycker jag kristallidén är enklast: en kristall eller två med obehagliga filament att kasta på folk, eller kanske en talisman mer eller utan transformator för den som är lagd åt det hållet (hmmm... okontrollerad dissipation av fyra daimotropiska filament? :gremsmile:). Det är den billigaste metoden, och med rätt filament typ lika obehaglig som blixtar.

Du kan ju ha en artefakt som smälter låset om någon försöker dyrka det, annars är nog det närmaste du kommer en nomotropisk extraförstärkning av dörrens rustningsvärde.

Fast å andra sidan finns det ju inget som förhindrar dig att uppfinna nya magiska effekter...

nordan

Swordsman
Rörelse

Gör så att det inte finns något nyckelhål, utan att låskolven istället öppnas med effekten rörelse... om en annan artefakt (nyckeln) hålls mot låset.

Kanske för hög svårighetsgrad för dina spelare dock, men ett förslag...

wallahad

Swordsman
Nyktert

Har läst lite men inte allt och inte tittat på kartan.

Det som jag anser att många... jakter på artefakter saknar är den praktiska tanken.

Om ett föremål hålls inlåst; Varför?
Det är jätte bra så man vill hindra fienden att få det och se till att man själv får tag i det fort.
Det är jätte farligt så man inte vill att någon får tag i det?
Det är jätte bra men man ska snart själv dö ut?

1án; Då är inte en massa magiska tidskrävande fällor rätt väg.
Vidare, är området igentligen tänkt för annan aktivitet än bevarandet av artefakten?
Om så, var går skilnaden och vad utgörs den av?
2án; Då är inga enkla lås ett alternativ.
3án; Då blir frågan, vem är värdig och hur tar man reda på det?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Nyktert

Föremålet (som nämnts tidigare i tråden) är en av conjungiterna, vilka tillhör gruppen legendariska artefakter (dvs. artefakter som inte följer de kända magireglerna), och är av den sorten som har har potential att, under fel omständigheter, bli mycket otrevliga. Känner man över huvud taget till något om conjungiten (vilket en magiker ur Legio Colonan bör göra) vill man helt enkelt att den inte ska hamna i orätta händer (där definitionen på "orätta" troligen är något i stil med "inte ens egna"). Klassifikationen ligger troligen mellan 1 och 2 beroende på omständigheterna, och magiska fällor och diverse högklassigt beskydd torde vara klart försvarbart även i en mycket jordnära setting, speciellt om man misstänker att något vet var den finns och kan tänkas stjäla den. Prylen har som sagt potential att bli mycket, mycket farlig (om legenderna är sanna, åtminstone).

DesertRain

Hero
Re: Nyktert

En cojungit tordes ju också vaktas av magikern som äger den, och han blir nog inte allt för glad om någon snor den. Så efter alla fällor och liknande måste man antingen slåss mot en sur magiker eller lär han jaga efter en under en lång tid.

Ceram

Tvättbjörn
Snygg karta. Det blir lättare att förstå vad du är ute efter om du skriver ut vad de olika rummen är tänkta för och så. Om man inte vet var köket är och vart pigan bor är det svårt att veta var tjuvar tänker gå in. Det är ju alltid roligare att bryta sig in i ett ställe med mycket folk tycker jag så många tjänare, lärlingar och uttråkade kusiner får gärna gå runt i rummen.