Magiska fällor och lås? Då är det nog en rejäl artefakt de ska sno, med tanke på den ansträngning som krävs för att skapa något magiskt

Annars är det inte svårare än att fixa en simpel artefakt som gör en obehaglig effekt om folk rör dem, eller något. Eller kristaller som hasplar ur sig en massa filament så fort man rör dem, vilket är ganska obehagligt för ickemagiker, speciellt för sådant som nekro- och pyrotropi... (dessutom blir kristaller avsevärt mycket billigare).
Men, som sagt, det ska vara värt besväret.
Annars är ju starka dörrar, gedigna lås och vakter det bästa receptet. Frammanade vakter, möjligen, beroende på föremålet och hur high du kör; elementarer, kosmiska varelser eller någon demon, om nu magikern är lagd åt det hållet.
Annars skulle jag som sagt vara försiktig med för mycket magi om du inte kör väldigt high. Det blir en mycket bättre chock när de har tagit sig igenom hela tornets "normala" säkerhetssystem (dvs låsta dörrar och vakter), och helt plötsligt får en oförberedd dissipation av obehagliga filament att ta hand om just när de ska nå artefakten (speciellt om de då inte vet vad det handlar om). Bättre blir det ju inte heller av att den naturliga reaktionen på det hela nog är att börja skrika.
Kartan kan jag inte se några fel med (speciellt som jag inte ens vet vad Segercitadellet är

) och jag tycker att den verkar högst användbar. Nu behöver du bara märka ut alla lås, vakter och fällor (samt flyktvägen rollpersonerna ska ta sig ut genom när de dödat skurken och hela stället oförklarligt börjar rasa ihop, förstås. Det är ju det näst viktigaste, efter fängelsehålorna där kungens gode tvillingbror sitter

)