Så här blev det
Vet inte om någon läser den här tråden längre, men tack ska ni ha för hjälpen, och så här blev det efter diverse ändringar. (Detta är text direkt ur reglerna, angående färdighetsnivåerna som nämns kan jag säga att skalan går från 0 till 8 och att nivåer över 4 är svårare att nå.) Varsågoda och plocka idéer till era egna spel om ni vill:
Vädret bestäms enklast genom att man utgår från "normalt" och sedan genererar förändringar slumpmässigt. Välj en tidsenhet för väderomslag, oftast 24 timmar, men det kan vara både längre och kortare, tex 12 timmar. Slå 1T10 när det är dags för väderomslag:
1: Stiltje.
2: Normalt.
3-6: Vädret blir en nivå mildare.
7-9: Vädret blir en nivå hårdare.
10: Vädret blir två nivåer hårdare.
Naturligtvis kan spelledaren deklarera väderomslag när det av dramatiska skäl passar in i äventyret.
<table border=1><tr><td></td><td>Effekt</td></tr><tr><td>Stiltje</td><td>50% förflyttning.</td></tr><tr><td>Normalt</td><td>Inga modifikationer.</td></tr><tr><td>Gynnsamt</td><td>125% förflyttning.</td></tr><tr><td>Hårt väder</td><td>75% förflyttning, -4 på fysiska handlingar.</td></tr><tr><td>Storm</td><td>25% förflyttning, -8 på fysiska handlingar.</td></tr></table>
Ett högt värde i färdigheten Sjökunnighet minskar den negativa effekten hårt väder och stormar har på fysiska handlingar. Varje färdighetsnivå över 4 minskar avdraget med 1. (Exempel: Sjöbjörnen Simson har Sjökunnighet 7. Det innebär att avdraget för hårt väder minskar med 3. I ”hårt väder” får Simson -1 på sina handlingar, i ”storm” får han -5.) Rent intellektuella eller verbala färdigheter, som tex kunskapsfärdigheter, påverkas inte av vädret.
Att söka annat väder
Ibland behöver ett fartyg söka upp bättre vind för att få bättre fart, ibland behöver man ta sig ur en storm, och en våghalsig kapten kan vilja segla rakt in i en storm för att undkomma förföljare.
En skicklig kapten kan söka upp ett närliggande område med annan väderlek. Det kräver två färdighetsslag. Först slår någon ombord för Väderkunskap, kaptenen måste inte använda den färdigheten personligen. Sedan slår kaptenen själv för Navigera.
Ett väl lyckat resultat på endera färdigheten låter kaptenen justera vädret ett steg, två steg för ett perfekt resultat. Effekten är kumulativ, så perfekt resultat på båda färdighetsslagen låter kaptenen ändra vädret upp till fyra steg. Varje försök att söka annat väder tar en halv tidsenhet. (Exempel: Om spelledaren slår för väderomslag var 24:e timme tar varje försök att söka annat väder 12 timmar.) Under den tiden tar fartyget sig inte närmare sin slutdestination om sådan finnes. Kaptenen kan välja att avbryta försöket om Väderkunskapsslaget inte visar sig vara fördelaktigt, men tiden går om han väljer att slå för Navigera.
Gordeg