Secret Invasion TV-Serien

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Som någon som avskydde serietidnings förlagan? Det här är sjukt bra! Bra skådisar, kul spionande, en massa stakes utan en massa krafter och intressant användande av universumet. Och varje sekund som Sonya Falsworth är på skärmen är en skatt!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,332
Som någon som avskydde serietidnings förlagan?
Jag fattar inte hur någon som kan vara så bra på att skriva serier med Indie som Bendis är (framför allt Powers, som är och förblir helt briljant) kan bli så sugig så fort han får Avengers eller X-Men att jobba med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Jag fattar inte hur någon som kan vara så bra på att skriva serier med Indie som Bendis är (framför allt Powers, som är och förblir helt briljant) kan bli så sugig så fort han får Avengers eller X-Men att jobba med.
Eller hur?! Han är så bra och sedan får han ett event och BLEH!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag tycker tvärt om att tv-serien är horribel. SLJ verkar knappt vara närvarande. Inga skrulls verkar fatta att ”se ut som vem som helst” är en enormt kraftig superförmåga, särskilt om man råkar vara på rymmen eller inte vill bli igenkänd.
De har än så länge inte gjort en enda intressant take på ”vem är en skrull”-frågan.
De verkar ärligt talat ha kunnat göra exakt samma serie med samma plot med helt andra aliens.
Och det tycker jag är skittrist.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,332
Eller hur?! Han är så bra och sedan får han ett event och BLEH!
Civil War hade kunnat bli en intressant diskussion om var gränserna för hjältedåd och vigilantverksamhet (särskilt inkompetent sådan, som New Warriors) går och hur mycket demokratin kan kringgärda detta (Dan Slott vidrör det i sin She-Hulk, där hon som jurist tycker att det är helt rimligt att ha lagar och utbildning kring detta och mycket riktigt också registrerar sig, samtidigt som hon helt korrekt är emot Mutant Registration Act), men det urartar till rent nonsens. På samma vis com Civil War II också gjorde, för den delen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,332
Inga skrulls verkar fatta att ”se ut som vem som helst” är en enormt kraftig superförmåga
Vi ska vara glada att skrullerna aldrig tagit lektioner från Mystique, som vet precis hur man gör!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Civil War hade kunnat bli en intressant diskussion om var gränserna för hjältedåd och vigilantverksamhet (särskilt inkompetent sådan, som New Warriors) går och hur mycket demokratin kan kringgärda detta (Dan Slott vidrör det i sin She-Hulk, där hon som jurist tycker att det är helt rimligt att ha lagar och utbildning kring detta och mycket riktigt också registrerar sig, samtidigt som hon helt korrekt är emot Mutant Registration Act), men det urartar till rent nonsens. På samma vis com Civil War II också gjorde, för den delen.
Ja, Civil War lider supermycket av att de säger att registreringsakten innebär helt olika saker i olika serier. I vissa serier är den vettig och i vissa innebär den att militären kan använda alla med krafter som soldater.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,332
Ja, Civil War lider supermycket av att de säger att registreringsakten innebär helt olika saker i olika serier. I vissa serier är den vettig och i vissa innebär den att militären kan använda alla med krafter som soldater.
Marvel har också problemet att Steve Rogers kommer att hamna på den ena sidan och det då definitionsmässigt är den rätta sidan. Så det finns inget möjligt filosofiskt problem - vad Steve gör är alltid rätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Marvel har också problemet att Steve Rogers kommer att hamna på den ena sidan och det då definitionsmässigt är den rätta sidan. Så det finns inget möjligt filosofiskt problem - vad Steve gör är alltid rätt.
Ja! I DC kan du sätta Batman och Superman på olika sidor, det är balanserat. I Marvel så måste du antingen plocka ut Cap eller så är det inget snack.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Förutom i mutant-frågor, där Steve suger (jag har sagt det förr, Cyclops har den unika superkraften att kunna skälla ut Steve Rogers och ha rätt).
Det här är sjukt sant! Cap får på fingrarna i Krakoa grejerna med all rätta. Det konstiga där är att Doctor Doom har rätt!

Men också i AvX har Cyclops rätt och Cap fel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,192
Location
Stockholm
särskilt inkompetent sådan, som New Warriors
Grejen där är att NW är enbart inkompetenta för att historien kräver det som utlösande faktor. De var vid dåvarande nuläget ett erfarent hjältelag med flera år på nacken (så de borde nog ha släppt "new" delen av sitt namn vid den tiden, likt hur Titans släppte "Teen" delen av gruppnamnet när de slutade vara tonåringar).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,332
Grejen där är att NW är enbart inkompetenta för att historien kräver det som utlösande faktor. De var vid dåvarande nuläget ett erfarent hjältelag
Speedballs reaktion på det hela antyder att han inte hade alla hästarna hemma. :)

1689872525186.png

1689872480435.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Så den finalen var… Som från en helt annan serie.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,676
Location
Rissne
Jag landar nog i att jag tyckte att det här var helt OK. Falsworth var det absolut bästa med serien, tyvärr var SLJ typ det sämsta – som jag skrev i tv-serietråden undrar jag om det är SLJ som börjat tappa det eller om han var felregisserad här för leveransen funkade verkligen inte alls.

Plotten… Jag är ju rätt ovetsande om serieoriginalet. Det jag kan säga är väl att det här gjordes åtminstone lite mer intressant än det haveri som var Civil War. Här landade det ju tyvärr fortfarande i en diskussion om personliga vendettor och relationer snarare än de betydligt mer intressantare ideologiska frågorna, men de slarvade åtminstone inte fullständigt bort de senare. I Civil War-filmen tappade de ju de intressanta frågorna nästan omedelbartm, här fick de vara med… mer.

Jag gillade att de drog in super skrulls, men det var lite trist att det slutade med ännu en super-strid. "Slut-bossfajter" är definitivt en sån grej jag visserligen kan uppskatta, men tycker är lite gjorda. Den här funkade bra, för att vara en sådan.

Så… Hade kunnat vara bättre, hade kunnat vara sämre.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,654
Hela hans Penence period anses av alla Speedball fans att vara en fråga om rent karaktärsmord, till min uppfattning.
Det är författarna som försöker vara så edgy de kan och det är trams. De tar typ den gladaste möjliga karaktären och förstör honom.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,828
Såg precis klart denna.

Gillade den överlag, men håller med om att de inte gjorde tillräckligt med konceptet.

Förväntade mig en stor twist på slutet, men det kom ingen :/

Sen att Gaia nu är den mäktigaste varelsen i universum känns inte så förtjänt. Jag var inget fan av att Captain Marvel kom in mellan två Avengers filmer och var löjligt overpowered och nu så har vi två av dem :/

Sen finns det en rad logiska problem med hela premisen, en miljon skruller… ingen som har känt för att bara visa upp sig nånstans? Eller ingen som råkat dött där civila har sett dem?

Sen såg jag nån meme där det påpekades att planeten som Thanos åker till efter infinity war hade väl funkat bra som hem… överlag känns hela premissen att de inte hittar en planet åt dem ganska weird. (Sen bor ju hela Asgård i Norge numera så således borde väl skrullerna också accepteras…)


Men ändå skönt efter allt multiunversum fjanteri att komma tillbaka till shootouts, voltande bilar och spioneri
 
Top