Nekromanti Sean K. Reynolds om bönder

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Re: Förkortningar (OT)

Fast om man ska ha en direkt översättning får man väl använda Chocks "Icke-spelarperson" (ISP).

Visst, fast varken vi eller DoD tyckte att den direkta översättningen var speciellt smidig. Med "konsekvent" avsåg jag att efterledet var konsekvent med respektive spels översättning av character.


- I want to play a female monk.
- You can't, that would be a Nun-Player Character!


/Mikael, som inte kunde låta bli
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
inte jag heller

Ah, ett missförstånd. Jag blandade ihop experience points med skill points. Det sätter givetvis hela saken i ett helt nytt ljus...

/Baldyr, som inser skillnaden
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Nej, precis

Jag får helt enkelt nöja mig med det svaret, antar jag. Du borde ju veta, liksom.

/Baldyr
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Aha. Lätt hänt, det är ju...

...så många olika termer att hålla koll på, och nu försöker jag skriva dem på svenska ibland också, så då blir det ännu krångligare! :) /M
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Scapegoats 'R' Us

och nu försöker jag skriva dem på svenska ibland också, så då blir det ännu krångligare! :)

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. /images/icons/grin.gif

/Mikael - syndabock
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Men vad nu? ...

»[...] Dantes väldigt fria tolkning av D&D-reglerna inte stämmer speciellt bra med hur reglerna i själva verket är menade att användas.«

Nu ska vi se:

Det finns (som jag tidigare nämnt) inte mindre än fem NPC classes: Adept (kloka gummor, häxdoktorer etc.), aristocrat (adel, rika köpmän, inflytelserika politiker etc.), commoner (bönder, drängar, hantlangare, hamnsjåare, tjänstefolk etc.), expert (hantverkare, lärde, köpmän, skeppsbyggare etc.) samt warrior (soldater, vakter, rövare etc.).

I DMG finns regler för hur man förbättrar dessa NPC classes upp till och med level 20.

Inte nog med det, det står även att läsa:

»NPCs gain experience the same way that PCs do.«

Man behöver inte tolka reglerna särskilt fritt för att inse att NPCs får erfarenhet och förbättras på exakt samma sätt som PCs.

Att de sedan ställs inför helt andra utmaningar än medelsnittsäventyraren är en annan femma.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det här var faan den längsta tråden jag sett! (OT)

Men jag har bara varit aktiv på det här forumet i en dryg månad så det kan väl ha funnits längre! jag var bara tvungen att säga det eftersom jag, efter att försökt läsa det, var tvungen att ge upp när jag läst en fjärde del!!/images/icons/frown.gif
det var dessutom så mycket OT att det inte blev roligt att läsa tillslut=(
även om det där med hur man ska säga <blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

character

<hr></blockquote>

på svenska var intressant!

/Jonas, väldigt mycket off topic!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Ja, inte trodde jag att... (OT)

...en liten artikel om bönder skulle vara så kontroversiell! :) /M
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Vill du se en riktig feting?

"Det här var faan den längsta tråden jag sett!"

Skulle tro att jag tillhör en minoritet av forumdeltagarna då jag faktiskt läst de allra flesta inläggen i den här BAMSE-diskussionen. Har du någon gång väldigt gott om tid och inget kul för dig så är kvällen räddad. Varning för lång laddningstid.

Känner någon till huruvida det någonsin funnits en större tråd på forumet?

Arcana - som inte är någon D&D-lirare men tycker det varit några intressanta trådar på D&D-forumet på sistone.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vill du se en riktig feting?

Ja den var lång!
Man måste nog ha väldigt tråkigt och väldigt mycket tid om man ska orka läsa den på en kväll.... jag får kanske dela upp den lite/images/icons/smile.gif
 
Top