Nekromanti Seal/Sigill

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
I EDD fanns det en besvärjelse som hette Sigill, vilken tillät en magiker att först kasta sigill på ett föremål, ange "trigger", sedan kasta den besvärjelse som skulle utlösas när triggern uppfylldes. På detta sättet kunde en magiker göra engångs föremål rätt så hyffsat snabbt.

Jag undrar därför om det finns någon spell i något tillbehör till D&D som motsvarar denna besvärjelse (jag har inte hittat någon i Core, ECS, Midnight, Dragonstar). Om inte, hur skulle erat förslag till en sådan besvärjelse se ut?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det låter som...

...Contingency...

http://www.systemreferencedocuments.org/35/sovelior_sage/spellsC.html#contingency

...fast den kan man bara kasta på sig själv. Men det skulle inte vara svårt att modda den så att det kan kastas på platser, eller föremål, jag skulle öka Spell level till 7 för att kompensera att man kan göra det på föremål. Viktigt att försöka lista ut hur man begränsar den så att inte magikern springer omkring och delar ut sådana föremål till var och en... där har jag just nu inga idéer.

M.
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Artficers i Eberron...

...har liknande spells (förlåt infusions skall det vara). Till exempel "Spell Storing Item" (level 1-infusion för en artificer). Med den "infusionen" kan man lagra en (högst 4:e level spell) i ett föremål. Det kostar lite X.p (castel lvl x spell level), men den är jäkligt bra!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Det låter som...

Contingency är det närmaste jag har hittat. En del av grundtanken var just att magikern skulle kunna förse de andra i gruppen med engångs-besvärjelser som de kan använda i en krissituation. Ett föremål som kan kasta en besvärjelse en gång är ju ett rätt så vekt föremål i jämförelse med de flesta wands, rods och staffs till exempel.
Å andra sidan är det mäktigare eftersom både wands and staffs kräver att man har besvärjelsen på sin besvärjelse lista för att ens kunna aktivera dessa föremål.

Vad sägs om;
Seal
Level: Sor/Wiz X, Clr X (kom med förslag där)
Components: V, S, M
Casting Time: 1 Hour
Range: Touch
Target: One object
Duration: 1 day/per level (D) or until discharged
You can place another spell no higher than 2nd level on an object so that spell comes into effect under some condition you dictate when you cast seal .
The conditions needed to bring the spell into effect must be clear, although they can be general. In all cases, the seal immediately brings into effect the companion spell, the latter being “cast” instantaneously when the prescribed circumstances occur. If complicated or convoluted conditions are prescribed, the whole spell combination ( seal and the companion magic) may fail when called on. The companion spell occurs based solely on the stated conditions, regardless of whether you want it to.
Material Component: The object to contain the prepared seal and its companion spell.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Det låter som...

Jag tror inte riktigt på idén. Det närmaste det du söker är väl Potions, och de kan bara innehålla spells av level 3 eller lägre. Det finns nog goda skäl till det.

Annars har Glyph of Warding eller Greater Glyph of Warding en mekanik som du kanske kan modda.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Säl och sill

Jag vill minnas att jag sett en del liknande saker till AD&D, men jag har inte sett något till D&D3.x. Överhuvud taget finns det en lite märklig inbyggd tröghet mot att PC gör magiska föremål. De kräver feats förutom relevanta spells och kostar både tid, pengar och XP även för högst modesta prylar. Lite konstigt är det med tanke på all magisk utrustning som anses vara standard i medelkampanjen. Var finns alla dessa altruister som offrar sina surt förvärvade XP på att göra +1-grejer åt andra? :gremsuck:
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Säl och sill

Det är inte så fasligt dyrt att göra grejer, och vi har en sådan altruist i vår kampanj, så alldeles utrotningshotade är de inte. Då kör vi ändå med 50% xp, vilket gör det förhållandevis dyrare.

Men i 3.5 gör xp-reglerna att om någon skulle halka efter i xp-ligan att han/hon kompenseras genom att den som ligger på lägre nivå får mer xp. Så det är inget stort problem.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Säl och sill

Hum, kanske har du rätt. Jag har väl kvar den paniska skräcken för allt som luktar XP/lvl-förlust från gamla AD&D. :gremcrazy:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Det låter som...

Nej, det jag söker är en besvärjelse som kan förvandla vilket mundant föremål till engångs besvärjelsekastande föremål. En typ av föremål som dessutom inte kräver för mycket tid att förbereda.

Det skulle vara något som är en kombination av en Glyph och en Contingency.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Det låter som...

Fast imbue with spell ability gäller ju bara vissa slags clericspells på lvl 1 och 2.

Det tycks mig helt enkelt som om man för att ge någon annan möjlighet att använda någon av ens spells vid valfritt tillfälle i framtiden, så krävs det minst 1 dags arbete, pengar, XP och item creation feats.
Det enda undantaget är wish som tillåter att magiska föremål skapas på 1 standard action, men det bränner 5000 xp + dubbla normala kostnaden i xp. Att på mindre tid än 1 dag göra en enkel trolldryck med någon lvl 1 spell kräver alltså 1 lvl 9 spell och 5002 xp!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Levelfunderingar

Få se...
Contingency är lvl 6, men gäller bara personliga spells på kastaren. Seal kan bara gälla spells på lvl 1-2 istället för lvl 1-6, men spellsen behöver inte vara personliga och knyts till ett föremål som kan byta ägare efter att seal kastats på det.
Imbue with spell ability är lvl 4 men gäller bara vissa typer av clericspells och förmågan är inte överflyttningsbar när den väl har fixerats. Dessutom lägger effekten beslag på en lvl 4 spell slot tills den används.

Seal bör vara högre än lvl 4 verkar det som. Kanske är det vagt jämförbart med contingency och därmed på lvl 6 eller t o m 5.

Men eftersom det är en effekt som gränsar till att bryta mot en allmän princip i D&D - magiska föremål kräver 1 dag, pengar, särskilda feats och xp (med wish som ett xp-slukande lvl 9-undantag) - lutar jag åt att sätta den på lvl 7.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Som tagits upp i andra svar så är detta något som kan komma att skapa rejält med obalans. Jag har lång erfarenhet av EDD och spel med SIGILL. Varje kväll när det skulle sovas så förbrukade alla trollisar som kunde det alla PSY för att skapa olika SIGILL på allt möjligt i deras utrustning.

Om spellen placeras på lvl 6-7 så blir det såklart mindre troligt att den missbrukas - när man har tillgång till sådana spells så har man inga större behov av att ha en clw på clvl 3 i handskarna eller så.

Jag för min del tänker lite större ändå... Imbue with spell ability (fast på slvl 10-12) kanske är vad D&D-gudomerna sitter och pysslar med för att få sina kära clerics/paladins att kunna använda divine power. :)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Laboratorier och Magecraft

Visst blir det ett massa bökande med sigill varje dag (har själv spellett EDD rätt så länge), men poängen är den att spelarna känner att de kan förbereda sig inför en utmaning på ett helt annat sätt. Magikern behöver liksom inte stå i sitt laboratorium 1+ dagar för att tillverka en Potion, så att de _efter_ det kan ta sig an utmaningen.
En stor del av charmen med magiker i EDD var ju just att de kunde skapa engång magiska prylar, som var bra att ha när man befann sig mellan en sten och en hård plats...

Av balansmässiga skäl får man nog dock lägga en liknande spell på hög nivå i D&D, det tråkiga är att det förtar syftet med en sådan besvärjelse.

Jag har dock en kort fundering kring spellen Magecraft ifrån ECS, och om denna skulle kunna användas för att snabbt tillverka magiska föremål (eller är det en process som är omöjlig att skynda på?). Detta skulle kunna vara ett alternativ till att införa en besvärjelse med Sigill.
Dock skulle en sådan användning fortfarande kräva att man har tillgång till ett laboratorium.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ingen spell, men däremot ett feat: Inscribe Rune från Forgotten Realms-boken. Kräver Int 13+, caster level 3+, samt ranger i någon hantverksfärdighet. Funkar bara på teurgi (divine alltså), tar 10 min plus formelns aktiveringstid, och har ett baspris på spell level * caster level * 100 (tillverkningskostnad = halva baspriset, XP-kostnad = baspris/25). Tillverkaren måste även lyckas med en relevant Craft mot 20+spell level. Man måste ha formeln som ska in i runan förberedd, och att tillverka runan använder den förberedda formeln precis som om man lagt den normalt - även om man misslyckas med Craft-slaget. Runan utlöses vid beröring, och påverkar då den som utlöser den. Alla val måste utföras av runsmeden när runan tillverkas (t ex att en resist energy ska skydda mot eld). I princip kan man säga att en runa är en potion som kostar dubbelt och kan utföras på avsevärt kortare tid.

Man kan inte runifiera en levande varelse, och de flesta föremål får max plats med en runa. Stora saker får plats med en runa per 25 kvadratfots yta (drygt 2 m<sup>2</sup>).

Man kan desarmera runor med en erase (DC 15+spell level), en riktad dispel magic (DC 11+caster level), eller med ett lyckat Disable Device (DC 25+spell level).

Sedan finns det en prestigeklass, Runecaster, som är bättre på att skriva runor, men jag tror jag tänjt på gränserna för hur mycket man får skriva av från en bok som det är.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tillägg

Jag såg att Inscribe Rune hade blivit lite ändrad i 3.5 (Player's Guide to Faerûn), baspriset är i stället spell level * caster level * 50 (d v s samma som en potion). Dessutom har Magic of Faerûn en arcane motsvarighet: Attune Gem. Kräver Int 13, Craft (Gemcutting), och caster level 3. Baspriset är CL*SL*50 gp, och förutom den normala tillverkningskostnaden (hälften) krävs en ädelsten värd minst 50 gp/spell level. Utlösningsvillkor kan vara beröring, att en viss tidsrymd förflyter, eller att en varelse som uppfyller vissa krav (typ, ras, alignment, och/eller utseende) kommer inom 5 fot.Målet för formeln i ädelstenen kan vara antingen ädelstenen själv, eller varelsen som utlöser den. Om ädelstenen har direktkontakt med en varelse eller ett föremål kan formeln ha ädelsten + varelse/föremål som mål (t ex kan man ha en ädelsten med protection from evil i som utlöses när en ond outsider kommer inom 5 fot, och som har både en själv och ädelstenen som mål).

Precis som med potions och runor måste tillverkaren fatta alla beslut gällande formeln (t ex vilken energi en resist energy ska skydda mot, vilken varelse som ska frammanas med en summon monster, och så vidare) när föremålet tillverkas. Att "tillverka" en ädelsten tar 1 timme plus formelns normala kast-tid.

Sammanställning: Om du vill låta dina polare ha tillgång till din magi finns det tre lättillgängliga möjligheter, som följer:

Potion: Max level 3, motståndare får frisläng.
Runa: Endast prästmagi, lättare att förstöra. Prestige class som utökar möjligheterna finns.
Ädelsten: Endast trollkarlsmagi, extra kostnad för ädelstenen.

Jag är inte helt säker, men eventuellt kan det vara en fri handling att aktivera en runa eller ädelsten. Det framgår inte helt klart av böckerna om det är en standardhandling eller en fri handling, men att bara röra vid en sak borde inte ta så lång tid.

Edit: lade till sammanställningen
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Dragon Magazine

Minns nu att det var med en artikel i Dragon magazine som handlade om runor (ett par månader sedan max). Ska ta och leta fram den.....
 
Top