Nekromanti Se Pilzeman i klänning

Pilzefrau

hon/henne
Med den saftiga titeln undrar ni förstås vad det här rör sig om, va? Jo, det här:

F-Spexet 2013
Ludwig Emil Grimm

eller
den som illustrerar en bok åt andra
hamnar ofta själv däri

Vad tusan är ett spex?
Ett spex är en studentikos teaterföreställning med sångnummer och mycket skämt. Många spex, däribland F-Spexet, har också inslag av improvisation. Publiken kan när som helst ropa regianvisningar till oss på scen – som "gladare!", "byt roller!" eller "du är en förklädd spion!". Bokstaven F står för programmet teknisk fysik på Chalmers, där spexet startade. Fortfarande finns många F:are i spexet, men vi har även allt från gymnasister till apotekare.

Årets föreställning handlar om Ludwig Emil Grimm, den tredje av de två kända bröderna Grimm. Många klassiska sagofigurer dyker också upp, och själv spelar jag en vacker prinsessa! Att spela en roll med motsatt kön från sitt eget är vanligt i spex, och i år har vi alla fyra varianter av skådespelare-roll-kombinationer.

F-Spexet har dessutom något inte alla spex har, nämligen en trerätters middag som serveras i aktpauserna! Det är alltså en helkväll där mat varvas med föreställning.

Men hur gör jag för att få se det?
Vi har föreställningar i Göteborg under en vecka i mars, närmare bestämt den 17:e, 18:e, 19:e, 21:e, 22:e och 23:e mars. Det är en hel vecka innan GothCon, om man har sådana referenspunkter. Biljetterna kostar 180 kr, 140 för studenter (oavsett skola), och man köper dem från vår hemsida f-spexet.se. I det priset ingår såklart maten. Missar man alla föreställningar kommer det tre till i september, i början på terminen.

Föreställningarna är på Kalle Glader, en festlokal på Chalmers i Göteborg. Det börjar 18:00 och håller på till tio-elva någon gång, beroende på dagsformen. Om någon vill resa till från långt bort och behöver sovplats – prata med mig så ska jag se om jag kan lösa det. Jag kan inte lova något direkt nu, men hör av dig.

Vilken föreställning ska jag välja?
Jag bearbetar just nu min rollspelsgrupp, där Arvidos MC ingår, för att de ska gå på måndagen den 18:e. Så om du kan välja fritt kan du ju gå då och hoppas på att få träffa honom. Om du reser långt och vill komma över en helg, så finns den 22:e och 23:e på fredag respektive lördag kväll. Jag hade gärna tagit emot en drös och haft forumträff på söndagen den 24:e efteråt, men då ska vi riva ner scenen och städa hela dagen, tyvärr.

Har du något mer att locka med?
Vi sjunger ett medley av musik från Pokémon-spelen till GameBoy a capella?

Back