Nekromanti Se hit! (Viktigt)

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
http://www.theunderdogs.org/Origin.htm

Ja! Det stämmer!
Nu kan ni själva ladda ner Knights of Legend och skåda rollspelsSveriges pinsammaste ripoff!

Här kan ni ladda ner spelet och instruktionsboken och skåda var Neogames har fått namn såsom "Zolod", "Pyar" och "Eyren"...

Lycan
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Vadå pinsam rip off?

Det var just endast Thism och Pyar ...

Vilka spelkreatörer tror du inte inspireras av andra spel? Att låna ett namn är väl inget.


/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vadå pinsam rip off?

Helt pinsamt är det inte, men sättet är något klumpigt utfört.

Det var just endast Thism och Pyar ...

Inte sant...Eyren, Ghor, Zolod, Krag etc...dessutom existerar ett samhälle där som dränker sig när de är belägrade... precis som en av dvärgklanerna...

Vilka spelkreatörer tror du inte inspireras av andra spel? Att låna ett namn är väl inget.

Alla...och det är tillåtet att "låna" om man gör det snyggt, men sättet i detta fall är något klumpigt.

Riddaren
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
snyggt är det ju inte, inte med så många namn från samma, annars är det helt ok att låna namn, men det ska göra snyggare

/denelian
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Namn

På tal om namn. Jag tänker på staden Katharsis i Soldarn. Pratar de grekiska där? Jag måste ha blivit lurad. Jag som trodde att katharsis (betyder ungefär "rening") var det tillstånd som Aristoteles menade att man kunde uppnå om man såg en tragedi på teatern. Det finns många lyckoträffar vad det gäller namn på order och folk i Mundana, men en liten miss (gäller även i viss mån stöld av namn från andra rollspelsvärldar) kan få katastrofala konsekvenser på spelarnas sätt att uppfatta världen. Trovärdigheten kan sättas på spel. Nåväl, det är väl för sent att ändra på nu.
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Nu överdriver du nog en aning. ”Rollspelssveriges pinsammaste rippoff” – knappast...

Fast du har en poäng dock, När inspiration är så tydlig så bör man ange källan på något sätt. Det var ju faktiskt någon annan som kom på namnen först och de skall ha heder för det. Men det är nog det enda pinsamma i detta sammanhang.

Att namnen och den lilla dränkhistorien inte är original Eon har väl ändå ingen betydelse. Tvärtom ser man något bra och vill använda det till att göra något ännu bättre så ser jag inget fel i det. Visst, någonstans finns det en gräns, som kallas plagiat. Men att använda namn som inte har använts tidigare hör inte dit på långa vägar.


- Mattias, som delar sitt namn med 43767 andra folkbokförda i Sverige.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vilka spelkreatörer tror du inte inspireras av andra spel? Att låna ett namn är väl inget.

Håller helt med dig där. Jag fann en sida över flera hundra demoner nämnda i olika religiösa sammanhang. Om man tittade lite närmare på dessa kunda man se att Robert Jordan gjort detsamma när det gäller exemeplvis de förlorade i Wheel of Time. Kolla in <a href="http://home5.swipnet.se/~w-52032/sv...ome5.swipnet.se/~w-52032/svensk/demon.htm</a> själva så får ni se.

/Emil
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Nu var det ju inte så att dvärgarna dränkte sig när de blev anfallna.. Det var den tirakerna som tömde ut vattnet när de såg att roghan var på väg...

WHaLe - Som tror på tirakerna..
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Plagiarism är all kunskaps moder(OT)

Det är inte bara han som gjort det! Checka olika fantasy författare så ska du se att namn som Baal och Belial finns överallt. Robert Jordan har snott från typ alla, t ex Stephen Donaldsons Rafolk i symbios med Huruchai blev Aiel!

//Exarch
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Plagiarism är all kunskaps moder(OT)

Det är stor skillnad att låna från vårt världshistoriska arv än vad det är att stjäla någon annan fantasy, som dessutom med stor sannolikhet skyddas av upphovsrättslagen. Det är då per definition stöld.

Kornella

*
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Plagiarism är all kunskaps moder(OT)

Det är inget fel på att stjäla från någon annans fantasy som privatperson, för sitt egna spelande, även om det knappast gör spelet/kampanjen intressantare. När ett företag stjäl i kommerisiellt syfte är det mycket värre. Då har man gått från "kompiskopiering" till direkt stöld av en annan författarens upphovsrättsskyddade material.

Jag skulle personligen inte höja på ögonbrynen om någon kopierar eller scannar av något för eget bruk, eller ens lägger upp det på nätet, så länge det inte görs med vinstintresse.

Så jag håller med dig. Att neo stal namnen är oförsvarsbart, men neo kanske har en förklaring till varför något så olyckligt kunde ske? När "lille Fredrik" 13 år där emot gör ett eget rollspel och lånar namn från Tolkien (som lånade friskt ur vårt världshistoriska arv), eller varför inte Eon?, då är det helt ok.

Är det förresten inte fritt fram nu att lägga upp Eon-koncept på nätet, eftersom neo knappast äger någon upphovsrätt till många av sakerna i spelet? Men det kanske Neogames kan svara på själva?

Kornella

*
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Upphovsrätt ndg böcker

Idéer är aldrig upphovsrättsskyddade, däremot är framställan det. Namn är inte heller skyddade i sig själva, om det inte kan hävdas att namnet är unikt för en viss företeelse. Därför är det inget upphovsrättsligt brott att använda sig av namn som förekommer på andra ställen.

Att jag (för det är jag som är den som ligger bakom) använde vissa namn som korresponderar med de i dataspelet Knights of Legend, så var detta för att hedra KoL och visa att jag älskade den tid som jag lade ned på spelet, från början till slut (Pildars besvikelse över frisläppandet av Segallion måste varit stor). Inspiration inhämtas överallt, och ibland är tydligheten större eller mindre.

Men det är fortfarande inget brott, varken moraliskt eller juridiskt.

Och ni som nu har spelat KoL och som kan dess stridssystems detaljer kan säkert hitta likheter mellan det och Eon också, pss som man kan finna likheter från 10 andra instanser.

Att kalla det oförsvarbart är lite att ta i, IMO, men det får stå för inläggerskan.

Att ta ett helt koncept och kopiera det är inte tillåtet och det är straffbart. Vissa detaljer ur Eon-systemet, tex Ob-slag eller systemet med Trauma/Smärta kan användas av andra, till en viss gräns, utan att det är straffbart, så länge det handlar om samma idé och inte samma framställan.




-Marco Behrmann
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Coolt [NT]

No Text /images/icons/laugh.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Plagiarism är all kunskaps moder(OT)

Jag håller helt med dig.
Det är inget kul då ett företag snor en massa namn rakt av från nån annans alster. Jag skulle inte vilja läsa en ny fantasy-bok där trollkarlen heter Gandalf Grå eller en sci-fi-bok där skurken heter Darth Vader.

Namn som redan är tingade kan man väl låta bli.

Och som tidigare sagts är det STOR skillnad att ta namn från historien eller mytologier (som tillhör alla) och någon annans personliga alster.

Don Kennetho
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag håller helt klart med Lycan. Faktum är att det ÄR pinsamt!
Sno nån annans personliga alster utan att ange källa!

Don Kennetho
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Ja... =)

Dessutom hade nog inte hobbyn blivit särskilt långlivad om efterhärmningar hade bannlyst. Jamenar... Det är väl egentligen bara lite typ talanglöst att att ta saker som är alltför kända ;-)
Tycker det är onödigt att lägga en väldans massa tid och kraft på att hitta på nya namn varje gång... Dessutom blir det ju lite förvirrande... Orcerna kallas orcher och tiraker och allt möjligt... och när man läser Tad Williams och finner att hans 'alver' heter sithier...

Jag tycker det är helt ok att använda de gamla vanliga namnen, annars känns det ofta bara krystat... och så riskerar man att nån kommer på en... som i detta fallet... ;-)


Den där Baal och sånna... dem kan man nog hitta lite överallt...


(För min egen del hade jag aldrig hört talas om KoL...)

...
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Plagiat?

”Idéer är aldrig upphovsrättsskyddade, däremot är framställan det. Namn är inte heller skyddade i sig själva, om det inte kan hävdas att namnet är unikt för en viss företeelse. Därför är det inget upphovsrättsligt brott att använda sig av namn som förekommer på andra ställen.”

Hur menar du då? Att det finns både dvärgar och alver som har samma namn både i Eon och Knights of Legend är inte det då samma namn för samma företeelse? Bör inte det varit unikt för KL att ha just de namnen (så som Thism, Pyar, Ghor osv) på just alver och dvärgar. Kraggbarbarer som tycker det är fegt med avståndsvapen är inte det en unik företeelse? Eller har namnmodifikationen med ett extra –g gjort det fullständigt acceptabelt? (Dessutom verkar det endast vara Kraggbarbarerna som fått sitt namn modifierat. De andra verkar tagna rakt av.)

”Att jag (för det är jag som är den som ligger bakom) använde vissa namn som korresponderar med de i dataspelet Knights of Legend, så var detta för att hedra KoL och visa att jag älskade den tid som jag lade ned på spelet, från början till slut (Pildars besvikelse över frisläppandet av Segallion måste varit stor). Inspiration inhämtas överallt, och ibland är tydligheten större eller mindre.”

Bör det inte då varit ännu bättre att även hylla spelet i förordet till Eon eller något liknande? Så som det är nu så kände ingen annan än Neogames till att du/ni ville hedra KL. (Jag antar att Neogames känt till det hela tiden.)

Att inhämta inspiration är aldrig fel, tvärtom uppmanar jag personligen till det. Att låna från vårt världshistoriska arv är endast positivt. Men att inspireras så pass mycket att stora delar av de namn som förekommer i Eon är ”lånade” från KL är i alla fall något jag personligen anser vara långt bortom en linje man inte bör passera.

(snip)

Kornella

Man kan ladda ned KL på http://www.theunderdogs.org/game.php?id=599




*
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Det var bara Thism och Pyar?

Följande namn förutom dessa påträffas i spelet:

Eyren
Drezin
Zolod
Ghor
Krell
Kragg

Det var allt jag personligen hittat i spelet och manualen. Men vem vet, kanske finns det fler.

/R
 
Top