Nekromanti Se hit alla nya forumdeltagare!

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Hej, jag tänkte bara ge ett litet arbetsbesparande tips till alla nya deltagare på Skräckrollspelsforumet! Läs nedanstående replikskifte 1000 gånger:

A: “World of Darkness-spelen suger golfbollar genom tio meter frusen trädgårdsslang!”
B: “Nä, World of Darkness-spelen är det bästa som har hänt se'n färdigskivat bröd, tiotusen gånger mer än vad du kan säga, stjärnstopp!”

Grattis! Nu behöver du aldrig läsa ett inlägg på skräckrollspelsforumet igen, och kan ägna dig åt intressantare saker istället!

mvh
Örnie
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Själv väntar jag fortfarande på det slutliga argumentet som slutligen och obönhörligen krossar den ena eller andra uppfattningen. Så det kan helt enkelt slutligen visa sig vara mödan värt att fortsätta läsa inlägg här på skräckrollisforumet. Till slut kanske någon kommer med något riktigt viktigt och intressant! Vem vet...

- Targon

"On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe..

Så illa är det väll inte... Tycker att det kanske har flippat ut nån gång, men SÅ nattsvart kan det väll inte vara.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Be nice...

Litet mer nyanserad än så har debatten allt blivit. IMHO har den bitvis varit riktigt konstruktiv och gett i.a.f. mig nya idéer till hur man t.ex. kan få till en skrämmande stämning i WoD.
Det finns naturligtvis platser där debatten urartar men det bör inte få förmörka de bra bitarna. Alla forum har sina bottennapp :)
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Ehum

<I>Hej, jag tänkte bara ge ett litet arbetsbesparande tips till alla nya deltagare på Skräckrollspelsforumet!</I>
HEJ!

<I>Läs nedanstående replikskifte 1000 gånger:</I>
Orkar inte...

<I>A: “World of Darkness-spelen suger golfbollar genom tio meter frusen trädgårdsslang!”</I>
Mmmm... kul då.

<I>B: “Nä, World of Darkness-spelen är det bästa som har hänt se'n färdigskivat bröd, tiotusen gånger mer än vad du kan säga, stjärnstopp!”</I>
Mhhmmmm... Ahaja, så det säger du...

<I>Grattis!</I>
Takk!

<I>Nu behöver du aldrig läsa ett inlägg på skräckrollspelsforumet igen, och kan ägna dig åt intressantare saker istället!</I>
Mmmmmmmm....!

Nej men seriöst, om du inte har lust att titta i Skräckforumet så är det väl upp till dig. Jag tycker inte att du ska påpeka en sån dum grej som du nyss gjorde. I Eon och Dod forumen är det ju rätt ofta diskution om vilket spel som är bäst bla bla. Och? Jag kan hålla med om att många säger A och B här i Skräckforumet. Varför? Vet é fan, men de som säger A gör det endast för att starta debatt. Och ofta lyckas de just starta en helt hjärndöd sådan. Personligen anser jag att Skräckforumet är det mest interesanta forumet, eftersom den tar upp så mycket rollspelande och inlevelse. Alla de andra forumen snackas det som vapen, färdighet och regeltolkningar. Aldrig har jag läst "Hur gör jag för att få en trevlig stämning i Dod?"... det är ju mycket vad rollspel går ut på. Samt vad som gör rollspel roligt.
Skräckrollspelsforumet tar upp sånt, och gör det därför interesant. Men säg mig Örnie, du kanske inte bryr dig om inlevelse. Just hack 'n Slash eller? Sådetså!

Mac
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Ehum

Mja, just den debatten är väl något uttjatad, ofta handlar det om något annat och så slutar det med det gamla vanliga... en sabla massa tjafs om ????????

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: Ehum

Aldrig har jag läst "Hur gör jag för att få en trevlig stämning i Dod?"

Då har du nog spenderat betydligt mindre tid med att läsa t.ex. DoD-forumet än Örnie har spenderat på att ögna igenom brev avhandlandes WoD's överlägsenhet här. Jag har själv under mina knappa två månader som läsare sett till flertalet diskussioner med den/närliggande frågeställningar, däribland en postad av undertecknad.

Må väl, och låt inte ditt förakt för fantasy förblinda dig ;)


--
Dibbe
 

Bibloman

Veteran
Joined
30 Jul 2001
Messages
1
Location
Järbo, Fria Republiken Gästrikland
Det låter mycket osannolikt att något sådant skulle inträffa under våran livstid . Det är allmänt känt att argument och indicier inte biter på den övertygade och utöver detta så finns det som bekant inga slutgiltiga sanningar .

Men man kan väll hoppas MVH Biblo


>My Existence Precedes The Origin Of The Universe.< -Galactus
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Tycker dock det blivit intressanta diskussioner på olika håll i de trådarna. Förvisso ofta väldigt långt från startämnet. Jag läser klart hellre Skräckrollspelsforumet än t.ex. DoD-forumet trots att jag spelat mycket mer DoD än skräckrollspel.
Det skulle kanske behövas en moderator med för mycket fritid som kunde jobba med att lyfta ut och göra separata trådar av de flera gånger mycket intressanta diskussioner som startat med utgångspunkt i synpunkter på WoD. Då skulle inte folk bli bortskrämda genom att tro att alla inlägg endast skriver A och B enligt ditt exempel.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Tja, det handlar rätt mycket om att vissa identifierar det spel han/hon spelar med sin person och därför inte kan tåla att exempelvis vampire kritiseras.

Egentligen finner jag ingen annan anledning till att reglerna (jag talar nu bara om reglerna) debatteras då det är så uppenbart dåliga. Visst det kan funka om man bortser från dem men reglerna...

Det jag egentligen ville veta var; Skulle försvararna av vampreglerna fortsätta spela med dessa om WW i sin tredje utgåva hade bytt till basicroleplaying-reglerna (dvs i stil med gamla Drakar och demoner)?

Fö tycker jag att debatten om vamp är mycket intressant då det faktiskt är det spel jag spelar mest själv...



Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det jag egentligen ville veta var; Skulle försvararna av vampreglerna fortsätta spela med dessa om WW i sin tredje utgåva hade bytt till basicroleplaying-reglerna (dvs i stil med gamla Drakar och demoner)?</I>

Jag tror i alla fall att väldigt många hade blivit rätt förvånade... (-:

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
”Tja, det handlar rätt mycket om att vissa identifierar det spel han/hon spelar med sin person och därför inte kan tåla att exempelvis vampire kritiseras.”

Nej, det handlar rätt mycket om att vissa identifierar folk som spelar Vampire som någon sorts mysko figur som åtminstone aldrig jag träffat på i verkliga livet. Att jag inte gillar inte gillar när det t.ex. skrivs att Vampire bara passar deprimerade syntare och låtsasintellektuella gothrockare eller att vampirespelare borde skjutas med hagelgevär tycker inte jag är detsamma som att jag inte tål kritik mot spelet. Sen tycker jag också det är klart befogat att ge svar på tal när kritiken som jag ser det är helt felaktig.

”Egentligen finner jag ingen annan anledning till att reglerna (jag talar nu bara om reglerna) debatteras då det är så uppenbart dåliga. Visst det kan funka om man bortser från dem men reglerna...”

Själv finner jag ingen anledning till att acceptera det som något självklart faktum att reglerna skulle vara ”uppenbart dåliga”. Reglerna har fungerat alldeles utmärkt när jag spelat, något som jag knappast kan säga om en hel andra spel jag lirat genom åren.

”Det jag egentligen ville veta var; Skulle försvararna av vampreglerna fortsätta spela med dessa om WW i sin tredje utgåva hade bytt till basicroleplaying-reglerna (dvs i stil med gamla Drakar och demoner)?”

Javisst, eftersom Basic-Role-Playing enligt min erfarenhet är det bästa och mest flexibla grundsystemet och fungerar till alla möjliga spelmiljöer. Förutsättningen är dock att spelkonstruktörerna kan bevara detaljeringsgraden och att beskrivningarna av vad en viss nivå på en grundegenskap eller färdighet innebär finns kvar.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Kan inte hjälpa att hålla med dig. Även om jag anser att WoD-ST systemet har sina problem så har jag aldrig haft samma problem som de mest fanatiska WW-hatarna ser i det. Däremot anser väl jag att det finns rollspel som gör samma sak som WoD-spelen gör, fast bättre.


Nightlife, till exempel, är ett riktigt kul vampyrrollspel på samma tema som V:tM, men med betydligt mer betoning på det faktum att vampyrmyter är väldigt olika beroende på var de kommer ifrån, och utan fixeringen vid klaner och grupperingar.

Det faktum att somliga fått för sig att jag skulle älska WoD förbehållslöst är deras problem. : )

Nä, om man vill se ett fungerande Storyteller-system och roliga, _sammanhängande_ spelvärldar producerade av WW, då ska man spela Aeon-universats spel, och Exalted.

Hur mycket nostalgi jag än har för WoD-spelen (och jag tycker fortfarande om att spela dem, tro inget annat), så vet jag likaväl som många andra att det finns bättre grejer där ute.

Personligen gillar jag främst Kindred of the East...wuxia-skräck! : )

Angående Basic Roleplaying systemet...tja, så länge de inte ändrar grund-Basic Roleplaying-systemet för mycket så skulle nog det också funka utmärkt i WoD. : )

Fast jag skulle nog använda samma poängsystem som användes i DoD:Chronopia. : ) Den enda grejen jag verkligen gillade med det spelet.

Förresten, är det bara jag som anser att Chock ("Chill" i USA) borde återupplivas? : )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Nightlife och Chock

"Nightlife, till exempel, är ett riktigt kul vampyrrollspel på samma tema som V:tM, men med betydligt mer betoning på det faktum att vampyrmyter är väldigt olika beroende på var de kommer ifrån, och utan fixeringen vid klaner och grupperingar."

Har aldrig hört talas om Nightlife. Berätta gärna mer om spelet: Regler, skräckstämning, intriger, hjältefaktor, supplement m.m.!

"Förresten, är det bara jag som anser att Chock ("Chill" i USA) borde återupplivas? : )"

Tja, behöver det återupplivas för att spelas? I skräckspel tror jag det kan vara en fördel om spelarna inte vet för mycket och om SL själv uppfinner nya monster, äventyr m.m. så blir det lite mer stämning av okänt över det hela. Det är svårare att leva sig in i rollpersonernas skräck om man "vet allt". Varför inte ge spelarna varsin människo-RP skriven på Vampireformulär och låta dem tro att de när som helst ska förvandlas till vampyrer och sedan istället överraska med lite chockmonster och egna varelser medan alla vampyrer är som uppslukade av jorden?
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Nightlife och Chock

Har aldrig hört talas om Nightlife. Berätta gärna mer om spelet: Regler, skräckstämning, intriger, hjältefaktor, supplement m.m.!

Här har du en recension från webbsidan "Culture Overdose"...

"NightLife (3rd Edition) – Stellar Games

There is a secret world out there, hidden from mortal eyes--a world where monsters and other creatures from humanity’s nightmares stalk the shadows and feed off mortals. Predatory creatures with their own secret subculture struggle to survive and stay hidden in a world not too dissimilar to our own.

The World of Darkness? Guess again. This is NightLife, the original game of modern urban horror where players take on the roles of vampires, werewolves, and things that go bump in the night.

Published by Stellar Games in 1990--a few years before White Wolf unleashed Vampire: the Masquerade on the gaming public--NightLife went through three editions before Stellar faded into gaming-company-Limbo.

In NightLife the players take on the roles of monsters in modern-day/near-future Manhattan. Players can choose from such classic creatures as Vampyres, Ghosts, and Werewolves, or more exotic species such as Wyghts (undead necropaths that feed off their victims’ youth) or Animates (golems and such). These creatures (known collectively as “The Kin”) owe more to Universal Horror than to Anne Rice. Unlike most modern interpretations of classic monsters, these creatures still have all the classic powers and weaknesses. Vampyres can turn into bats, mist, or wolves and hate garlic and crucifixes. Werewolves spread their lycanthropic disease thru their cursed bite.

The game’s atmosphere itself contains more splatterpunk nihilism and ultraviolence than gothic angst and self-loathing. If Vampire: the Masquerade is Depeche Mode and The Cure, then NightLife is Rob Zombie and the Misfits. Fans of Nancy Collins’ “Sonja Blue” stories will also recognize the similarities between her world of Pretender and the world of the Kin.

The Kin are divided into different factions--some pro-human, some anti-human, others neutral. Factions such as the Commune, Caduceus, or the Knights of the Living Dead, work towards peaceful, but secret co-existence with humanity. While factions such as Red Moonrise, the Complex, or the Morning Star Corporation struggle to bend humanity towards their will and establish a Kin-dominated world.

The third edition book, published in 1992, is a soft-cover volume of 256 pages divided into chapters with a fairly complete index (an absolute must for any game).

The introductory chapter gives your standard “what is role-playing” essay as well as a brief history on the horror genre and the rise of splatterpunk. The second chapter describes character-creation. The players randomly determine eight abilities (Strength, Intellect, Luck, etc) and then calculate Survival Points. One of the most important statistics is the Humanity score. This score fluctuates as a character uses her supernatural powers and otherwise acts in a humane or inhumane manner.

The next several chapters of the book describe the common races of the Kin (Vampyres, Daemons, etc.) as well as the supernatural powers used by the Kin known as “Edges.” A character is limited to what powers they can possess according to what race they belong to. Edges include such familiar powers as Claws and Invisibility, as well as more interesting abilities such as Weather Control and Necropathy.

There is also a fairy extensive list of skills, combat-related and otherwise, for the characters to choose from. The easy-to-learn skill system is percentile based. If a character has a score of 65 in Juggling, for instance, they need to roll 65 or less on a percentile die to succeed.

The combat system is turn-based and easy to master. Characters act in order of initiative (based on their Dexterity score and whatever skill they are using). Like most other rolls in the game, players resolve attacks by rolling percentile dice and comparing them to the combat skill in use. A successful attack reduces a target’s Survival Points (SP). Humans who reach zero SP die, while Kin who drop to zero “sleep stiff” until the next night, when they will rise again. Each race of the Kin has it’s own way of permanently killing it (stake through the heart for Vampyres, a silver bullet for a Werewolf). My favorite part of the combat section is a small section of optional rules called “Putting the Splatter into Splatterpunk”. Here the authors give rules for determining the size of exit-wounds and how long and deep knife slashes are. It’s good cinematic fun.

The last 160 pages of the book are all campaign information. The authors go into great detail describing the world of the Kin, focusing on Manhattan and the Kin-dominated section of the Lower-East Side known as the Deadlight District. The authors include descriptions of all the major factions of the Kin, as well as full write-ups for the major NPCs. The “Optional Races” section includes dozens of the less-populous races of the Kin such as Ghouls, Ogres, and--my favorite--Datahaunts (incorporeal spirits of the electronic network). The “Enemies of the Kin” section describes a variety of antagonists including the extra-dimensional Demons, several human gangs, the government-sponsored Kin-hunting organization known as Target Alpha, and many of horrible creatures that live in the forbidden tunnels beneath Manhattan Island. The book concludes with a few fairly complete appendices of powers and charts, as well as the index.

NightLife’s artwork is fairly hit-or-miss. To be frank, the airbrush artwork on the front cover is crap. The interior black-and-white is, for the most part, rather good in a horror/comic-book sort of way.

NightLife has often been rumored to be the secret inspiration for White-Wolf’s World of Darkness. The similarities are impossible to deny, but the games are very different. NightLife, while far from being humorous or comical, doesn’t take itself as seriously White Wolf does. The Kin are monsters, but they accept that without the self-torturing soul-searching that is so prevalent in many other modern-horror games.

NightLife is one of those games that, while most people don’t know about, the majority of people who are familiar with it quite enjoy. While the game is out of print, many game stores I’ve seen still have a copy or two of it floating around on the shelves again. Stellar also published several supplements for NightLife. These include Magic, which introduced sorcerers and witches into the game, and In The Musical Vein, a wonderful sourcebook on the Caduceus faction that included a very well-written adventure, and America Afterdark which detailed several other cities across the U.S. (Cleveland, Chicago, etc.) and also contained a fun map-spanning adventure. The supplements also included the not-so-good NightMoves (which contains lots of good information about Greenwich Village, but is hindered by a poor adventure with too many “dungeon crawl” elements) and the ill-conceived KinRise, which details an alternate setting where the Kin rule in a Mad-Max-like post-apocalypse setting."



Tja, behöver det återupplivas för att spelas? I skräckspel tror jag det kan vara en fördel om spelarna inte vet för mycket och om SL själv uppfinner nya monster, äventyr m.m. så blir det lite mer stämning av okänt över det hela. Det är svårare att leva sig in i rollpersonernas skräck om man "vet allt". Varför inte ge spelarna varsin människo-RP skriven på Vampireformulär och låta dem tro att de när som helst ska förvandlas till vampyrer och sedan istället överraska med lite chockmonster och egna varelser medan alla vampyrer är som uppslukade av jorden?

Tja, men för det behöver jag inte ST-systemet. : )

Näh, om jag skulle låta mina spelare spela svaga dödliga i en fientlig värld skulle jag nog använda GURPS, eller möjligtvis gamla Basic Roleplaying. : )

Men i vilket fall som helst skulle jag vilja se en återupplivning av Chock därför att jag inte har tillgång till någon av huvudböckerna. Det enda som finns kvar i min närhet är ett söndrigt exemplar av ett gammalt Chock-äventyr som utspelar sig på ett tåg...och det var så länge sen jag spelade Chock (tänk 80-talet) att jag inte minns hur fanken det funkade. : )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Re: Nightlife och Chock

"Tja, men för det behöver jag inte ST-systemet. : )"

Nej, självfallet inte. Min tanke var bara att om man ger spelarna rollpersoner till ett visst spel så förväntar de sig att vissa saker kommer att hända, t.ex. "jag har fått en WoD-människa; det är bara att vänta tills det dyker upp vampyrer". Ta och finta dem så att de blir lika okunniga som sina rollpersoner om vad som väntar dem.

"Men i vilket fall som helst skulle jag vilja se en återupplivning av Chock därför att jag inte har tillgång till någon av huvudböckerna. Det enda som finns kvar i min närhet är ett söndrigt exemplar av ett gammalt Chock-äventyr som utspelar sig på ett tåg...och det var så länge sen jag spelade Chock (tänk 80-talet) att jag inte minns hur fanken det funkade. : )"

OK, då är det värre. Har tyvärr inte själv spelet, bara lite gamla härliga Sinkaduser med äventyr och annat.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nightlife och Chock

<I>These creatures (known collectively as “The Kin”) owe more to Universal Horror than to Anne Rice. Unlike most modern interpretations of classic monsters, these creatures still have all the classic powers and weaknesses.</I>

Jag misstänker också att filmen 'The Lost Boys' var en rätt central inspirationskälla till spelet.

--
Åke
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Nightlife och Chock

Jag misstänker också att filmen 'The Lost Boys' var en rätt central inspirationskälla till spelet.

Det skulle inte förvåna mig. : )

Efter en lite mer noggrann koll på recensioner av supplementen, verkar det som om de även försökt lägga in såna (tyvärr nedlagda) tv-serier som Forever Knight, som körde med vampyrklubbar som serverar blod innan WW körde med det... : )

Forever Knight var asbra. Tyvärr har de bara kört pilotavsnittet här i Sverige, men jag passade på att se ett par repriserade avsnitt på Kanadensisk TV för några år sen...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Nightlife och Chock

Nej, självfallet inte. Min tanke var bara att om man ger spelarna rollpersoner till ett visst spel så förväntar de sig att vissa saker kommer att hända, t.ex. "jag har fått en WoD-människa; det är bara att vänta tills det dyker upp vampyrer". Ta och finta dem så att de blir lika okunniga som sina rollpersoner om vad som väntar dem.

Ja ja, det var så du menade. Visst, det kan gå. Jag gjorde något liknande och använde CoC till ett klassiskt Space Opera äventyr. De fick en grupp klassiska utredare (socialt lejon, historiker/ockultist, före detta soldat) som skulle utreda mystiska händelser i en liten New England stad år 1922...de blev rätt förvånade när de inte mötte något ur Mythos, utan istället blev kidnappade av utomjordingar som sålde dem på en intergalaktisk slavmarknad...sen blev det rena rama Blixt Gordon efter det... : )

De gillade det, men påpekade (helt rätt) att de bara fått använda sin Sanity en enda gång (när de för första gången insåg vad som pågick).

Heheh.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Nightlife och Chock

Det enda som finns kvar i min närhet är ett söndrigt exemplar av ett gammalt Chock-äventyr som utspelar sig på ett tåg...

På ett tåg? Vad kan det vara för ett äventyr, månne?

Don Kennetho
 
Top