Scribd och copyright-brott?

Brödbane

Kristallkrönikör, Guldkorsar & Pistplågare
Hej!
Har råkat ut för att någon har laddat upp material jag skapat och äger på fildelningsidan Scribd.

Grejen är att jag alltid haft materialet tillgängligt att ladda ned gratis (PWYW) via DrivethruRPG så det känns extra onödigt att någon snott materialet på detta sätt. Undrar om det kan vara så att materialet kommit ned i någon AI-baserad dammsugning av pdfer?
Har i alla fall gjort en anmälan nu precis så hoppas att det plockas ned snarast.

Undrar om någon annan har erfarenhet av liknade situationen och hur det varit att ha kontakt med Scribd?

Grejer jag lagt upp gratis har laddats upp på Scribd, och när det fanns, The Trove. Det var innan AI var stort dock så jag tänker att det inte är omöjligt att en människa lagt upp det.

Jag gjorde inget åt det så kan inte hjälpa dig med den biten.

De är ju kända för att norpa visakortsnummer och fortsätta dra avgifter efter man avslutat access till deras sida och allt möjligt annat juridiskt tveksamt, så copyright-brott för redan gratis tillgängligt material är väl typ det mest milda de sysslar med gissar jag....

Hela deras koncept är ju, "här kan du ladda upp grejer som andra kan ladda ner, mot uppladdnings av andras grejer". Det är ju som upplaggt för att sprida grejer, utan minsta filter. När jag hörde att de hade en policy mot copyright brott så höll jag på att skratta på mig. De är ju Direct Connect, fast med annan teknologi, bara.

De är ju kända för att norpa visakortsnummer och fortsätta dra avgifter efter man avslutat access till deras sida och allt möjligt annat juridiskt tveksamt, så copyright-brott för redan gratis tillgängligt material är väl typ det mest milda de sysslar med gissar jag....
Ja, det här känns ju inte toppen i så fall.

Grejer jag lagt upp gratis har laddats upp på Scribd, och när det fanns, The Trove. Det var innan AI var stort dock så jag tänker att det inte är omöjligt att en människa lagt upp det.

Jag gjorde inget åt det så kan inte hjälpa dig med den biten.
Känns som ett så himla märkligt beteende. Förstår inte riktigt varför man lägger tid på att sno och lägga upp gratismaterial på extern sajt. Det är ju inte som förövaren låtsas att hen har gjort verket eller liknande.

Känns som ett så himla märkligt beteende. Förstår inte riktigt varför man lägger tid på att sno och lägga upp gratismaterial på extern sajt. Det är ju inte som förövaren låtsas att hen har gjort verket eller liknande.
När jag kikat runt där efter abandonprints (eller vad man nu kallar gamla trycksaker med oklar ägarstruktur) så känns det ofta som att användarna har delat ut hela mappar av random grejor.
Så det är nog inte jätte-genomtänkt alla gånger.

Alltså jag undrar om det är till privat bruk, på något sätt. Sökte på om min egna Kaskelot fanns på scribd - det fanns det inte, men däremot fanns något slags primer över hur man skapar en Kutulu-rollperson, samt hur de kan passa in i just Kaskelot-miljön. Det får mig att tänka att folk använder scribd som något slags Dropbox och använder för att dela material till sin spelgrupp?

Spekulationer givetvis, men ändå.

edit: alternativt så är det helt enkelt så att man måste ladda upp något för att kunna ladda hem något, och då tar man något man har nära till hands, lite halvt på måfå?

Scribd är ju helt baserat på upphovsrättsbrott, så chansen att de faktiskt gör något är väl minimal?

Har hittat allt mitt gratis material till DoD/Dragonbane och även mina PWYW grejer från DTRPG där. De tog bort allt efter min anmälan ganska kvickt så deras system verkar funka om man bryr sig. Det har dessutom inte lagts upp igen så någon spärr verkar finnas?
Varför mitt material var där är väl just pga av att man tar de PDFer man har för att få ned något annat. Man måste ladda upp mer PDFer än man tar ned så det blir nog ganska random vad man har.

Back