Nekromanti SciFi med magi

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Funderade på att göra ett SciFi rollspel med stora inslag av mgai, det finns ett FinalFantasy med liknande stil, kommer inte ihåg vilket dock, (eller så var det Fantasy med inslag av teknologi)
Låter det som en bra idé?

Så det så!
 
Det viktiga är väl att det känns genomtänkt och att man har en genomgående "stämning" i allt i spelvärlden, så att det inte känns som om du har gjort Traveller och sen slängt in lite trollkarlar från drakar och demoner för att det hela ska bli orginellt. Exempelvis kan väl kraften i Star Wars betraktas som ett bra sätt att implementera mystiska krafter i en sci-fi värld på ett sätt som inte känns som en efterkonstruktion.

$02
 
Från och med FF6 (FF3 här i väst) har det funnits en hel del tekologi i spelen. Final Fantasy har en fantasygrund, men har under spelens gång utvecklats till någonting mer.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 
*host* shadowrun *host* [nt]

Det har gjorts förut.

logo-small.jpg
 
Kolla in Mutant Chronicles (du kan beställa det på www.tradition.se )där finns det en ljus och en mörk magityp
också finns det naturligtvis mönster att gå efter, med andra ord ett jävligt fett magisystem!!

/Erich
 
Stämmer inte riktigt, jag skulle säga att teknloge och magi blandingen kom samtidigt som det första snes spelet, FF IV

Per
 
Jag spelade FF2 och FF3 på amigan (?) för nån miljon år sedan. Har för mig de hade smugit in lite teknogrejs redan då. Väldigt försiktigt dock.
 
Bortom vetenskapen

Det vore intressant med en setting med hard core sci fi med inslag av saker bortanför de vetenskapliga förklaringarna (vilket får det att "bli" magi) utan att för den skull göra det till fantasymagi. Tex Nights Dawn trilogy som jag tipsade om tidigare där människors "soul-imprints" i ett udda continuum får kontakt med vår verklighet igen och börjar besätta folk :gremwink:. Det finns också xenocs som avancerat så långt att det mesta i deras teknologi inte går att skilja från magi (känns det berömda talessättet av Arthur C Clarke igen kanske?).
Tänk också på möjligheterna med nanoteknologi och regressiva virus i händerna på tokskallar. Tex kan man tillverka ett "vampyr" virus som förändrar bäraren så att han får huggtänder, en önskan att dricka blod, blir ljuskänslig och viruset överförs via blod (eller bett). En baggis :gremwink: Tänk om fea livia eller dylikt (no offense) får makten i ett sånt samhälle och bestämmer sig för att "göra om"...
 
Re: Petnoga

<important peter> nja, en stor nog genre att man inte kallar den SciFi :gremwink: Dessutom är de allt som oftast olika inriktade och har mer subtila skillnader (cyberpunken är mörkare, skitigare och oftast i nära framtid samt har sällan lämnat jorden) </important peter>

Hehe, visst har vi alla rätt på sätt och vis. Jag skall sluta vara odräglige viktig-petter nu :gremwink:. *peace*
 
Re: Petnoga

"Dessutom är de allt som oftast olika inriktade och har mer subtila skillnader (cyberpunken är mörkare, skitigare och oftast i nära framtid samt har sällan lämnat jorden)"

Och? Det är fortfarande en extrapolation av vetenskap (science) och det är fortfarande fiktion (fiction). Science fiction är ungefär lika brett som fantasy och omfattar det mesta från space opera till grus i rymddräkten till efter katastrofen till cyberpunk. Mängden skit och mörker spelar ingen roll - jag har läst bra mycket mörkare "vanlig" SF än cyberpunk.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Re: Petnoga

oj, det som från början var menat som ett skämt är plötsligt blodigt allvar. Jag nöjer mig med det även om jag skulle kunna dissekera detta i evigheter. Finns roligare saker att göra. Men visst är "vanlig" (icke cyberpunkig) SF ofta mööööörkare etc.
 
Detta låter mycket som Shadowrun måste jag säga. Det finns ett FinalFantasy spel som har just detta (FinalFantasy7) på playstation med Cloud Strife osv det är bra =). Om du ska göra ett roll på den här iden så kommer det bli ganska svårt att inte härma Shadowrun...

'Ha mitt dolk ger 0b3T6+2 ha ha, du kan känna dig besegrad din nolla!'
 
Re: Magiteknologi

Magiteknologi? Jag har alltid tänkt mig Stargate-teknologin som ett praktexempel på vad Clarke hävadar: är teknologin tillräckligt avancerad går den inte att skilja från magi. Och Ras teknologi är inget om inte avancerad.

Om man ska börja prata om magiteknologi är bland det första jag kommer att tänka på faktiskt Jordans Wheel of Time. Civilisationen som fanns under legendernas tidsålder verkade vara ganska avancerad på detta område.

Ridijeck
som tycker att "magiteknologi" är coolt
 
Jag håller själv på med ett framtids fantasy rollspel och det är inte egentligen så svårt. Det ända man behöver är en fantasy värld i framtiden. Varför skulle magi försvinna bara för att man kommer till framtiden. Förresten, vet någon här någonting om ett spel konvent i Göteborg nu i vår.
 
Back
Top