Nekromanti science fiction

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag gillar verkligen Sci-fi eller rättare sagt så tror jag att jag gör det. Det har nämligen slagit mig att jag inte läst speciellt många sci-fi böcker även om de få jag läst varit bra.
Så nu vill jag att NI säljer in era favorit Sci-fi böcker till mig.
jag vill ha en kort beskrivning om vad de handlar om och varför man skall läsa dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
OK, ett litet axplock då:

VENUS ÄR VÅR (The Space Merchants). En framtid där reklambolagen är större och värre, och arbetarklassen tjänar mindre än det kostar att leva. Generationskontrakt och den skinande ytan lånades in till Evolutionens Barn.

STRANGER IN A STRANGE LAND. En man kidnappas till Mars i ung ålder och uppfostras av utomjordingar. Sen skickas han tillbaks, och visar upp en massa sociala konventioner som just konventioner. Bra bok för att skapa nya tankar.

GATEWAY. Handlar delvis om en cool men farlig utomjordisk rymdstation människan hittat och de överljusskepp som finns där - och som kan programmeras att åka till ställen, men det finns inga instruktioner, man åker mest i blindo och kartlägger kombinationer av inställningar. Men mest handlar den om en huvudperson som mår psykiskt dåligt och har det jobbigt i samband med densamma. En bok om självdestruktivitet, kanske. Spännande på alla plan.

JAG, ROBOT (I, Robot). Isaac Asimovs reaktion mot frankensteinkomplexet: Robotar med inbyggda lagar, som bara agerar i enlighet med sin programmering. Själva motsatsen till "oh no! technology is evil!". Bör läsas i rent allmänbildningssyfte och för att få en bredare bild av vad robotar och teknologi kan innebära.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Stranger... är verkligen bra. Du kan definitivt göra sämre val än att börja där.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Eisenhorn är en fantastisk bokserie och en fantastisk introduktion till Warhammer 40k universumet. Boken skulle mycket lätt kunnat vara helt fristående och inte förlora ett dugg på det.

Vad handlar den då om? Gregor Eisenhorn är en av de yngsta Inquisitorerna någonsin vid 45 där den första boken börjar. Han är en telepat och mycket skicklig på sitt jobb vilket går ut på att resa runt galaxen på jakt efter mutanter, utomjordningar och kättare mot männsklighetens gud-kejsare. Han är mer eller mindre James Bond i rymden. Vi följer sedan hans liv och hans kompanjoners liv genom hans kariär och genom århundradena (rikt folk lever LÄNGE i framtiden btw).

Även spin-offen med en av hans lärljungar Ravenor är extremt läsvärd och den kommande boken med de båda ser mycket lovande ut.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
STJÄRNSOLDAT (Starship Troupers), Robert A Heinlein. De nakna och de döda i rymden, typ. SF inspirerat av marinkåren i Stilla havet under andra världskriget.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tänkte börja med att föreslå "Neuromancer" av William Gibson. Den handlar om en hacker som var bland de bästa som fanns, men han gjorde det klassiska misstaget och blev girig. De han jobbade för uppskattade inte detta och pumpade honom full med nervgift som skulle förstöra hans talang. Han blir nu värvad av folk som säger att de kan bota honom, allt mot att han gör ett jobb för dem. Boken är en av de första cyberpunk-böckerna, och skapade en genre.

Andra rekommendationer är "The Iron Wyrm affair" av Lilith Saintcrow. Här är det istället steampunk med tydliga inslag av magi. Archibald Clare, lysande mentat i samma anda som Sherlock Holmes, riskerar att dödas. Han teamar upp med Emma Bnnon, en av drottningens häxor för att ta reda på vem som dödar mentater.

Gillar mn steampunk, men inte vill ha övernaturligheter, så rekommenderas istället "Phoenix Rising" som är del ett av "Ministry of Peculiar occurences"-serien. Författarna är Pip Ballantine och Tee Morris, och boken handlar om hur fältagenten Miss Braun räddar Mr Books, Ministeriets arkivarie, och blir relegerad ner till arkivet för att hon inte lydde order. Var någonting med att de inte uppskattade dynamit på samma sätt som hon gjorde.

Sedan slutligen vill jag tipsa om "The Rising of the Moon" av Flynn Connolly. Den handlar om en tjej som är professor i förkristen historia och som kommer hem till Irland för sin fars begravning efter att varit i exil i femton år. Det irland som möter henne är inte det hon lämnade, här har katolska kyrkan tagit makten och styrt allt med järnhand. Kvinnors roll är att stå vid spisen och föda barn. Huvudpersonen blir indragen i en upprorskamp mot kyrkan och staten.

Vad gäller "Stranger in a Strange land", som tipsats om tidigre, så skulle jag nog säga att åtminstone den svenska översättningen av den (främling på egen planet) hade inte åldrats väl. En av få böcker jag tyckte var så dålig att jag gav upp den. Heinlein har skrivit riktigt bra saker dock.

/Ulfgeir
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Mission of Gravity av Hal Clement.
Hard-core SF det vill säga att boken försöker sig hålla sig till verkligheten även om hjälten är en 45 cms tusenfoting som "jobbar" för människorna. Dock har datorutvecklingen gått lite snabbare än förväntat.

Encounter with Tiber av Buzz Aldrin & John Barnes
Handlar om Människans väg ut till stjärnorna från nutid. Också hard science. Visar vad som är realistiskt möjligt om människan får en spark i ändan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Dune-serien av Frank Herbert. En klassiker som man måste ha läst om man gillar SF.

Ender's Game av Orson Scott Card. Första boken är inte sådär lysande, men den är värd att traggla sig genom, för resten är effande briljanta.

Gap-serien av Stephen Donaldson. Episk, men samtidigt väldigt personnära och gritty SF. Ganska så "hard SF". Också ett måste.

1984, George Orwell. En klassiker som hör till allmänbildningen. När du ändå läser den, ta Fahrenheit 451 av Ray Bradbury också.

En bokserie som man inte heller får missa är Harry Harrisons serie om The Stainless Steel Rat, som handlar om Jim DiGriz, tjuv och hemlig rymdagent. I mitt tycke ett av de bästa exemplen på humor i SF. Vill man ha mer humor i liknande stil så kan det vara värt att titta på Robert Asprin.

En bok jag gillar, som troligen ger en mer rättvisande bild av hur vi skulle uppleva mötet med en främmande (mycket dito) intelligens, är Solaris av Stanisław Lem.

En annan bra bok om mötet med främmande intelligens är Arthur C Clarke's Möte med Rama. Den brukar dessutom alltid finnas på second-hand-ställen, eftersom det gavs ut av Bra Böcker i Sverige.

Sedan har vi förstås Harlan Ellison. Jag tror knappt att den människan skrivit något dåligt, eller ens under nivån mycket bra. Läs allt. Antologin Ensamvärk (Lonelyache i original) är också nästan alltid på second-hand-ställen, av samma anledning som ovan.

Sedan så får man ju inte glömma svensk SF. Denis Lindbohm är en mästare som tyvärr inte fått den uppmärksamhet han förtjänar.

Andra svenska verk man bör läsa är Kallocain av Karin Boye, i mitt tycke en starkare bok än 1984 och Fahrenheit 451.

Den tredje svenska som jag måste rekommendera är Aniara, av Harry Martinson. Ett mäktigt epos.

Sådär, det är allt jag kommer på just nu. Kom tillbaka när du läst ut dem, så får du fler tips. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Troberg said:
Dune-serien av Frank Herbert. En klassiker som man måste ha läst om man gillar SF.

Ender's Game av Orson Scott Card. Första boken är inte sådär lysande, men den är värd att traggla sig genom, för resten är effande briljanta.

Gap-serien av Stephen Donaldson. Episk, men samtidigt väldigt personnära och gritty SF. Ganska så "hard SF". Också ett måste.

1984, George Orwell. En klassiker som hör till allmänbildningen. När du ändå läser den, ta Fahrenheit 451 av Ray Bradbury också.

En bokserie som man inte heller får missa är Harry Harrisons serie om The Stainless Steel Rat, som handlar om Jim DiGriz, tjuv och hemlig rymdagent. I mitt tycke ett av de bästa exemplen på humor i SF. Vill man ha mer humor i liknande stil så kan det vara värt att titta på Robert Asprin.

En bok jag gillar, som troligen ger en mer rättvisande bild av hur vi skulle uppleva mötet med en främmande (mycket dito) intelligens, är Solaris av Stanisław Lem.

En annan bra bok om mötet med främmande intelligens är Arthur C Clarke's Möte med Rama. Den brukar dessutom alltid finnas på second-hand-ställen, eftersom det gavs ut av Bra Böcker i Sverige.

Sedan har vi förstås Harlan Ellison. Jag tror knappt att den människan skrivit något dåligt, eller ens under nivån mycket bra. Läs allt. Antologin Ensamvärk (Lonelyache i original) är också nästan alltid på second-hand-ställen, av samma anledning som ovan.

Sedan så får man ju inte glömma svensk SF. Denis Lindbohm är en mästare som tyvärr inte fått den uppmärksamhet han förtjänar.

Andra svenska verk man bör läsa är Kallocain av Karin Boye, i mitt tycke en starkare bok än 1984 och Fahrenheit 451.

Den tredje svenska som jag måste rekommendera är Aniara, av Harry Martinson. Ett mäktigt epos.

Sådär, det är allt jag kommer på just nu. Kom tillbaka när du läst ut dem, så får du fler tips. :gremsmile:
Äh, jag kom på en till nu: Riverworldböckerna av Philip José Farmer. Jag önskar verkligen att någon skulle klara att göra en bra TV-serie, trogen böckerna, på dem.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Du kan aldrig komma fel med Ursula K LeGuin om du är intresserad av social SF som drar åt det antropologiska hållet. The Dispossessed är en magnifik bok om anarkism och The Left Hand of Darkness är superbra och kretsar kring genus och kulturer byggda på muntligt berättande (även om jag kan tycka att den drar väl mycket åt fantasyhållet).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Brian Aldiss, gillar jag. Hothouse handlar om jorden i en avlägsen framtid, där växterna dominerar allt liv.

Harry Harrison har, förutom stålråttan, skrivit "Bill, intergalactic hero" och "Give room, give room". Den förra är en satir över rymdäventyr och krigsskildringar, den senare är en överbefolkningsdystopi som var grunden till filmen "Soylent Green".

Aldous Huxleys "Brave new world" är en av mina favoritromaner alla kategorier, imho klart bättre än 1984.

Harry Martinssons "Aniara" är bland det bästa som skrivits på svenska språket. Den tarvar nog ingen ytterligare presentation.

Stanislaw Lem. Polaris har redan nämnts. Bland hans mindre kända verk kan jag rekommendera pärlan "Cyberiaden", en samling satiriska noveller om överdådiga uppfinnare i en fjärran framtid.

Iain M. Banks Culture-böcker, of course. Post-scarcity, posthumanism, rymdäventyr.

Ja, och så vidare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Några till jag kom på:

Alfred Bester, tigermannen. Är en hämndhistoria i en framtid där alla människor kan teleportera.

Ray Bradbury, mest känd för dystopin Farenheit 451, har också skrivit en fantastisk novellsamling om koloniseringen av Mars, "The Martian chronicles"
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag gillar ju Robert A. Heinlein, förutom de titlar som redan nämns vill jag nämna "The Moon is a harsh mistress" där landsförvisade mäniskor på månen gör uppror mot jordens förtryckare och Orphans of the Sky som handlar om hur huvudpersonen måste försöka övertyga övriga befolkningen på ett generationsskepp att det finns ett universúm utanför.

Vet inte om den nämnts ännu men 2001 av Arthur C. Clarke känns som en given klassiker. Filmen även om den också är något av ett ikoniskt SF verk gör enligt mig inte alls boken rättvisa. Även nästa bok 2010 är helt ok.

En annan författare jag läst och gillat är Kim Stanley Robinson med hans mars trilogi Red Mars, Green Mars, Blue Mars.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Som en liten rolig anekdot för dom som läst den kan jag avslöja att jag (utan att veta kopplingen innan) råkade läsa Orphans of the Sky på semester i Jordanien nu i vintras.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jack Vance Planet of Adventure (Tschai, äventyrens planet)
Består egentligen av 4 kortare böcker: City of the Chasch, Servants of the Wankh, The Dirdir, The Pnume
En bit in i framtiden, jorden har fått in en signal från en stjärna drygt 200 ljusår bort och skickar ett rymdskepp för att undersöka.
Väl ovanför planeten blir skeppet nedskjutet och den enda överlevande, Adam Reith, ska försöka överleva på en fientlig planet.
De första varelser han stöter på är ... människor! 200 ljusår från jorden!
Förutom människor finns det 4 andra intelligenta varelser på planeten: Chascher, Wankher, Dirdirer och Pnumer.
Planet of Adventure finns även som rollspelssetting till GURPS.
Den här boken har jag läst många många gånger.

Vance har även skrivit Demon Princes-serien bestående av 5 böcker.
Serien handlar om hur Kirth Gersen som ska hämnas på 5 kriminella genier som förslavade hans hemby - en bok per kriminell.


Robert A. Heinlein Starship Troopers (Stjärnsoldat)
En bok som blivit film och animerad TV-serie.
Hela jorden är militariserad och slåss mot utomjordiska insekter. Boken betrakta som ett förhärligande av fascismen då den beskriver hur det militära samhället är det bästa som hänt jorden. Trots detta är det en fruktansvärt bra bok, och av många ansedd som den bästa Sci-Fi-boken någonsin.

För övrigt kan jag rekomendera ALLT av Heinlein. Jag har inte läst en enda dålig bok av honom - och då bör man veta att jag "bara" har två dussin av hans böcker i bokhyllan.


Alfred Bester The Stars My Destination (Tigermannen)
Det är 2400-talet och mänskligheten har lärt sig teleportering (jaunting på engelska, grantning på svenska). Tyvärr har teleportering vissa begränsningar: Man måste ha varit på den plats man teleporteras till och platsen måste vara på samma planet.
Samtidigt har krig brutit ut mellan de inre planeterna (jorden, venus, mars) och de yttre satelliterna (jupiters och saturnus månar).
Gully Foyle, en helt och hållet värdelös man, arbetar på ett av inre planeternas rymdskepp som blir beskjutet. Som enda överlevande lyckas han klara sig i ett halvår i det sönderskjutna vraket tills räddningen kommer ... men det räddande skeppet plockar inte upp honom och han förändras för alltid.
Den före detta värdelöse Gully Foyle lycka reparera det sönderskjutna skeppet och ger sig ut på hämndturne utan like.
Det här är nog den bästa SF-bok jag läst.


Frank Herbert Dune
Hertig Leto Atreides, med sin fru Jessica och son Paul, får av rymdens kejsare ta över ökenplaneten Arrakis.
Arrakis är universums mäktigaste planet för det är endast här som den mytiska kryddan melange finns.
Det är melange som gör det möjligt för rymdgillets piloter att vika rymden och förflytta hela rymdskepp över oändliga avstånd.
Väl på Arrakis mördas herigen, men hans fru och son lyckas undkomma ut i den öde öknen, som inte visar sig vara så öde.
Resten av boken handlar om striden om Arrakis, med mänskliga datorer, lönnmördare, häxor - och de två andra intressanta sakerna på Arrakis, förutom melange: Sandmaskar och världens hårdaste människor, Arrakis urbefolkning Fremen.
Oh! Jag höll på at glömma Pauls syster Aila, världens läskigaste unge! :gremsmile:
Det finns en film och en TV-serie baserad på boken samt ett otal dator- och brädspel - men jag tror inte at det finns något officiellt rollspel.
Den här boken är ett måste om man ska diskutera SF. Att inte ha läst den är som att inte ha sett STAR WARS eller inte ha läst Sagan om Ringen.


Isaac Asimov Foundation series (Stiftelse-serien)
Det började med en trilogi och har sedan utökats med både prequels och sequels, samt sammanbundits med Asimovs övriga litteratur som "I, Robot".
I den första boken i serien, "Foundation"/"Stiftelsen", förvisas Hari Seldon och hans vetenskapskollegor till den yttersta kanten av vår galax - av galaxens kejsare.
Hari Seldon har utvecklat en ny vetenskap, psykohistorien, som statistiskt kan förutsäga framtiden hos stora grupper människor - och Seldon har förutspått att Imperiet kommer att gå under, något som kejsaren inte tycker om att höra.
Givetvis har Hari Seldon redan räknat ut att han kommer att förvisas och vart - så han har redan börjat förbereda sin tillflyktsort - en stiftelse som samlat på sig hela galaxens kunskap - nu när imperiet går under. Detta kommer att resultera i ett nytt imperium om 1000 år, inte om 30.000 år som det annars skulle ta. Dessutom finns det en andra stiftelse...
Stiftelsetrilogin är ett måste. Hur många av de övriga böckerna man läser beror mest på hur mycket man tyckte om trilogin.


Philip K. Dick Do Androids Dream of Electric Sheep
Denna bok har filmatiserats som Blade Runner. Andra av filmer baserade på Philip K. Dicks böcker: Minority Report, Total Recall (filmats 2 ggr), The Adustment Bureau, Screamers.
Boken har inte så mycket att göra med filmen utom ramhandlingen: det finns en typ av robotar, kallade replikanter, androider som nästan är onöjliga att skilja från människor. Speciapoliser, kallade Blade Runners, har i uppdrag att fånga och oskadliggöra replikanter som flytt.
Jag tänker inte ens försöka beskriva boken för den är obeskrivbar - så som allt som Philip K. Dick har skrivit.
Låt oss säga att författaren alltid tog upp stora frågor som:
- vad är mänsklighet om man kan göra robotar som är oskiljaktliga från människor?
- vad är verklighet om man kan framställa syntetiska minnen som är oskiljaktliga från riktiga minnen?
- Om man vet att någon ska begå ett brott har man rätt at straffa personen innan personen begår brottet?
Philip K. Dick är en svår författare, men det är värt att orka igeom has böcker för det får en att ställa frågor som man inte skulle ha gjort annars.

Douglas Adams The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Liftarens guide till galaxen)
Arthur Dent vaknar upp i en Kafkaesk situation av att bulldozers ska jämna hans hus till marken för man ska bygga en ny motorväg där. Hans dag blir bara värre när ett rymdskepp med vogoner kommer för att jämna jorden till rymdgrus för att man ska dra en intergalaktiskt motorväg genom vårt solsystem. Sedan tar hans kompis, Ford Perfect, med honom på¨en oförglömlig resa genom tid och rum.
Det här började inte som en bok, utan som en radio-serie. den har även filmatiserats och gjorts datorspel av.
Det är en av de roligaste böcker som jag läst och är en del av en trilogi på 5 böcker.
 
Top