Nekromanti Science Fantasy Old School Roleplaying på svenska

Jag får erkänna att jag inte har någon jättekoll på varken John Carter eller Blixt Gordon. Jag har sett filmerna från 2012 respektive 1980. Möjligtvis läste jag även någon serie som barn men de har i så fall fallit i glömska för länge sedan. Utifrån filmerna tycker jag att John Carter är en bättre influens. Den känns äventyrlig på ett sätt som överensstämmer med vad jag vill fånga i spelet. Blix Gordon upplever jag som lite väl klichéartad och fånig men det finns bra element i den också, t.ex. miljöerna.
 
luddwig;n167165 said:
Jag får erkänna att jag inte har någon jättekoll på varken John Carter eller Blixt Gordon. Jag har sett filmerna från 2012 respektive 1980. Möjligtvis läste jag även någon serie som barn men de har i så fall fallit i glömska för länge sedan. Utifrån filmerna tycker jag att John Carter är en bättre influens. Den känns äventyrlig på ett sätt som överensstämmer med vad jag vill fånga i spelet. Blix Gordon upplever jag som lite väl klichéartad och fånig men det finns bra element i den också, t.ex. miljöerna.

Yes, miljöer och stil och teknologi i Blixt Gordon-serierna känns som de kan passa bra in. Det är väldigt mkt fantasy över den här scifin, helt enkelt. Borde ta o läsa rasket! Bara läst en del som min mamma hade i gigantiska Comics!-bucker. Filmen har inte direkt något att tillföra nej. Den är rätt annorlunda mot serierna, jag älskar den, men jag rekommenderar den inte alls för dina syften.

John Carter är enklare att adaptera rakt av och har såklart massvis med kul oxå. Kul med andra humanoida men monstruösa pratande motparter, som är nånstans mellan brutala typer/vildar och nån slags vettiga, tänkande varelser (det brukar vara antingen eller känns det som!). JC i original är väl ganska kolonialistisk om jag fattat rätt (inte pallat läsa mer än nåt kapitel i Princess of Mars), men det kan man ju glatt stöpa om, utan att för den skull göra dem till ädla vildar, vilket är förbannat tråkigt och inte bra det heller.
 
Lite senkommen till tråden men när du skriver science fantasy tänker jag direkt på Drakens Själ, "Alma de dragón" av Maroto.
Strålpistoler, robotar och magi i slemmiga rymddjungler, alltihopa illustrerat i galnaste sjuttitalspsykedeliska färger.

almadedragonb.JPG
 
Fjodor Pollett;n167373 said:
Lite senkommen till tråden men när du skriver science fantasy tänker jag direkt på Drakens Själ, "Alma de dragón" av Maroto.
Strålpistoler, robotar och magi i slemmiga rymddjungler, alltihopa illustrerat i galnaste sjuttitalspsykedeliska färger

Känns som det här börjar bli en grym tråd för rekommendationer på saker å läsa! Den här låter ju gjuten! Kan man räkna med 70tals-moralkakor, eller är det mer cyniskt och sleazy?
 
Fjodor Pollett;n167373 said:
Drakens Själ

Av beskrivningen och bilden att döma så är det helt rätt. Ska se om det går att få tag i på svenska eller engelska. :smile:
 
luddwig;n167496 said:
Av beskrivningen och bilden att döma så är det helt rätt. Ska se om det går att få tag i på svenska eller engelska. :smile:
Finns lite på svenska i Comics nummer 7 tydligen. Finns på Bokbörsen och på Tradera när jag kikade igår.
 
zonk;n167470 said:
Kan man räkna med 70tals-moralkakor, eller är det mer cyniskt och sleazy?
Historien är okomplicerad; det onda imperiet Technos vill erövra den primitiva planeten Draken som dock skyddas av den mystiska Alma, Drakens Själ. En agent, 375 C.E.G, skickas ut för att lura henne att överlämna sig till imperiet. Under resan utbrister han saker som "du milda andragradsekvation" och "du milde matematiker". Det händer farligheter på planeten men Alma är handlingskraftig och räddar honom ur faran. Han ifrågasätter sitt liv och syfte, och får ett namn som inte bara är en teckenkod.
 
I spelet har det hittills funnits Tålighet som motsvarat HP/KP samt tre typer av energier som använts till tre olika slags "magi". Jag vill nu strukturera om det så att Tålighet blir bredare och även innefattar t.ex. fysisk utmattning medan energierna läggs ihop till en enhet. Frågan är: Vad det är lämpligt att använda för beteckningar?

Några alternativ är:

Kroppslig kraft - Mental kraft
Fysisk energi - Mental energi
Hälsa - Mana
 
Fjodor Pollett;n167373 said:
Lite senkommen till tråden men när du skriver science fantasy tänker jag direkt på Drakens Själ, "Alma de dragón" av Maroto.
Strålpistoler, robotar och magi i slemmiga rymddjungler, alltihopa illustrerat i galnaste sjuttitalspsykedeliska färger.

Oj, det här är ju helt i min smak! Vet någon om den finns på engelska? Jag hittar inget på google.
 
Ju mer kortfattat desto bättre, e.m.å. Jag skulle köra på det sista alternativet, men kanske hitta ett annat ord för "mana" (p.g.a. personlig preferens).

De längre uttrycken kan förvisso förkortas, men jag tycker det blir tråkigare att läsa en text om "KK & MK" eller "FE & ME", än om "Hälsa & Mana". :)
 
luddwig;n172161 said:
I spelet har det hittills funnits Tålighet som motsvarat HP/KP samt tre typer av energier som använts till tre olika slags "magi". Jag vill nu strukturera om det så att Tålighet blir bredare och även innefattar t.ex. fysisk utmattning medan energierna läggs ihop till en enhet. Frågan är: Vad det är lämpligt att använda för beteckningar?

Några alternativ är:

Kroppslig kraft - Mental kraft
Fysisk energi - Mental energi
Hälsa - Mana

Hälsa - Mental kraft

eller möjligen

Fysik - Mental energi
 
Jag håller med om att kortfattat är bra. Är inte heller överförtjust i Mana men kan inte komma på något kort och bra alternativ. Därför lutar det just nu mest åt Fysisk respektive Mental energi. Fördelen då är att man kan använda energier som ett samlingsnamn. Fysik ska i alla fall inte blandas in. Det är en grundegenskap.
 
Det är märkligt hur en idé som inledningsvis verkar bra senare kan visa sig vara om inte rent dålig så åtminstone mindre bra. Jag har den senaste veckan fixat med reglerna för skador/utmattning och läkning/återhämtning i Solfläckar. Resultatet är färre sekundära egenskaper att hålla reda på, nya användningsområden för en av de kvarvarande egenskaperna, en intressantare resurshantering och samtidigt enklare matematik. Nu ska det speltestas men det känns verkligen som att förenkling = förbättring.
 
luddwig;n167496 said:
Av beskrivningen och bilden att döma så är det helt rätt. Ska se om det går att få tag i på svenska eller engelska. :smile:

Jag känner igen bilderna oerhört väl. Är övertygad att jag läst en svensk översättning i något seriemagasin på 80-talet.

Men nej, jag tänker tyvärr inte gräva i min källare efter gamla tidningar som eventuellt finns kvar. ;)
 
Bolongo;n173774 said:
Jag känner igen bilderna oerhört väl. Är övertygad att jag läst en svensk översättning i något seriemagasin på 80-talet.

Men nej, jag tänker tyvärr inte gräva i min källare efter gamla tidningar som eventuellt finns kvar. ;)

Comics nr 7 åtminstone, enligt DeBracy. Och fy f-n för dessa slackerfasoner! ;)
 
I lördags var det Grottröj #14 och jag fick tillfälle att testa Solfläckar på i huvudsak nytt folk. Känner inte att jag toppresterade i spelledarstolen men det var i alla fall roligt och det gick bra. I efterhand har jag gjort ett par små justeringar av reglerna. Nästa steg blir att skriva ner och utveckla saker om spelvälden som jag än så länge bara har i huvudet. Jag ska också klura på hur jag på ett enkelt och tydligt sätt kan presentera spelvärlden för de oinvigda. Så, det går sakta men det går absolut framåt. :smile:
 
Så, för den nyfikne kommer här en uppdatering om Solfläckar, bättre sent än aldrig.

Det har hänt en hel del sedan i maj, dock inte så mycket med spelvärlden. Istället har jag strukturerat upp stridsrundorna, jag har försökt balansera och utveckla de övernaturliga förmågorna samt att jag har försökt göra reglerna mer konsekventa och smidiga. Den största grejen är dock att jag så att säga halverat all matematik. Både grundegenskaper och färdigheter ligger inom mindre intervall och konfliktresolution sköts med 1T12 istället för två. Nackdelen med det är att rollpersonerna förbättras i relativt sett större steg och snabbare slår i taket. Fördelen är mindre räknande vilket bör leda till ett snabbare och enklare spel. Det tycker jag väger tyngre. Måhända får jag tillfälle att testa det nya systemet på Grottröj i december. Jag fick en del fina äventyrsidéer i en annan tråd här tidigare så vad jag behöver göra nu är att ta mig i kragen och skriva ett scenario.

Prosit! Snörvel!
 
Back
Top