Nekromanti Sci-Fi

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Jules Verne...

I min bok förblir nog En världsomsegling under havet SF. Visst har det gjorts försök med undervattensgående båtar MYCKET tidigare. En snubbe med Van Drebbel byggde den första "u-båten" som drevs mer åror och som han färdades med längs Themsen under vattnet. 1600-talet någongång. Verne tog bara det hela ett steg längre. Och därför SF.
  Att sf-författare skulle ta kliv på vetenskapen är nog mer än vanligt, ett modernt exempel är Gibson som vidareutvecklade "cyberspace" i sina böcker från det globala nätverket (internet) som så sakteliga höll på att växa fram...

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hans Stenström on 2001-05-09 13:04.</EM></FONT></P>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
VA?

Var dom samma person? Humm, det förklarar varför man aldrig ser dom tillsammans.. /images/icons/wink.gif

Coolt! Första SF-författare OCH första feminist!


Men om man ser på "Modern SF" så anser jag fortfarande att HG Wells var först. Om man ser i ett bredare perspektiv, Mary. (Även om vi säkert kommer hitta SF-författare från det gamla egypten en bit in i den här tråden..)


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: VA?

Egentligen hette hon Mary Wollstonecraft Shelly, vilket förklarar författarnamnet.

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: VA?

<I>(Även om vi säkert kommer hitta SF-författare från det gamla egypten en bit in i den här tråden..)</I>

Tja, eftersom en del ändå blandar in gamla mytologier i ämnet - egyptierna hade en del ganska avancerade ingenjörsteorier om hur kosmos fungerade. Solen antogs t.ex. åka ner i en stor tunnel som löpte rakt under Egypten på kvällen, och forslades österut i en container under natten (seriöst!). Det fanns till och med beräkningar på med vilka avstånd tunneln behövde ventilationsöppningar för att avleda hettan som solen utstrålade under transporten, så som science mythos platsar den nog rätt bra.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Re: VA?

Låter spännande. Verkligen. Och det är rätt kul med alla som har en egen tro och samtidigt gör hån av alla andras: "Ha! Den där indianstammen trodde att världen skapades ur ett ägg! Så dumma de var, det var ju Gud som skapade den och sen gjorde han kvinnan av mannens revben och lite jord!"
"Hur vet du det?"
"Det står ju i Bibeln."

*stön* Ovanstående exempel är faktiskt taget ur en diskussion jag varit med i. Den var j-vligt kul, med tanke på att min motståndare var alldeles fullkomligt seriös.

En tunnel under Egypten tycker jag låter som en bra idé. Tror att jag ska konvertera... ;)

- Daniel

"The force is with you. Always."
 
Top