Nekromanti Sci-Fi

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
War of the worlds

Han som skrev världarnas krig väl? Var det H.G Wells?

Annars så har vi ju Charles Ludwige Dodgeson, min personliga favorit /images/icons/wink.gif, som skrev "Alice i underlandet", om man letar efter kandidater till första fantasy-författaren.. Fast det är han nog inte ändå..



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Jules Verne...

och "Till jordens medelpunk"t och "En världsomsegling under havet" måste väl ligga bra till. Han var före HG Wells i vart fall.

-Hans
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Besvarar inte riktigt frågan...

...men den som myntade ordet "cyberpunk" heter Bruce Bethke i en liten novell publiserades i "AMAZING Science Fiction Stories, Volume 57, Number 4, November 1983". Han hittade på cyberpunk endast i kommersiellt syfte..

/[color:green]Han</font color=green> som har den novellen på datorn
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: da vinci

Om man ska tänka på det så har du faktiskt en poäng i det du säger. Man tänker inte på Sci-Fi när det gäller Da Vinci eftersom det som han "förutspådde" finns nu, men han kan man nog räkna som den förste (och ende)...

//Martin
<A HREF="http:// www.martin4um.cjb.net " target="_new">http:// www.martin4um.cjb.net </A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: da vinci

Mothugg: SF är per definition skönlitteratur, och Da Vinci gjorde inte science <B>fiction</B> - han gjorde utkast till möjliga projekt; det är väl mer att jämföra med artiklar om fusionskraftverk o dyl i vetenskapliga tidskrifter.

Till tidig SF brukar fö räknas "fantastiska resor"-historier, som kan spåras tillbaks till Lukianos. Gränsen mellan SF och fantasy blir ganska flytande där, fast i en del av dem bygger huvudpersonerna fantastiska grejor för att förflytta sig till månen eller solen eller Landet X - Cyrano de Bergerac flög t.ex iväg med en farkost driven av daggdroppar, som såg ut som ett utedass med en stor kristallkula ovanpå.

--
Åke
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: da vinci

"SF är per definition skönlitteratur"

jag är inte säker på att det stämmer, men om det är så och om det även skulle stämma in på fantasy -skulle de som hävdar att myterna om bl a asagudarna och de antika grekiska gudarna är fantasy ha fel. de är inte riktig skönlitteratur utan gammal religion.
mitt inlägg om da vinci var egentligen lite sarkastiskt från min sida, då jag inte tror att varken fantasy eller sf är så mycket äldre än 100år och alltså väldigt unga genrer.
men skulle mitt resonemang om da vinci stämma, så tror jag knappast att han var den första. människan har haft fantasi så länge vi funnits.

slutligen vill jag rekomendera Vetenskapens värld på svt. ett program som fått många internationella tv-priser och som efter många år fortfarande lyckas sticka ut i ett annars dött tv-landskap.
Bo G Eriksson är kung.

MVH/Sol
Min Elfwoodsida på:
http://elfwood.lysator.liu.se/zone/m/s/msol/msol.html
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: da vinci

Rosen skrev:
"SF är per definition skönlitteratur"

Sedan skrev Mikael Sol:
jag är inte säker på att det stämmer

SF = Science fiction. Fiction är engelska för skönlitteratur (nja, ett lite bredare begrepp är det nog - det innefattar även andra media än litteratur - men nära varandra ligger begreppen). Alltså är sf per definition skönlitteratur.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: da vinci

Rosen skrev:
"SF är per definition skönlitteratur"

Sedan skrev Mikael Sol:
jag är inte säker på att det stämmer

och så skrev Staffan:
"...(nja, ett lite bredare begrepp är det nog - det innefattar även andra media än litteratur - men nära varandra ligger begreppen)."
Alltså är sf per definition inte bara skönlitteratur.
det sa du ju själv ;P

om man sitter och spånar om framtiden utan några större vetenskapliga underlag så är väl det också ett slags sf??
äh, jag vet inte. vad jag menade var egentligen att da vinci inte sysslade med sf... fast jag skrev inte det. jag var bara lite upprörd över några tidigare inlägg om vem som var den första fantasyförfattaren och någon nämde homeros. att homeros ens skrev illiaden och odyssén är så vitt jag vet inte vetenskapligt bevisat. sen så är inte de fantasy, precis som van Gogh och Munch inte var expressionister, utan föregångare till expressionismen.

tycker jag i alla fall.



MVH/Sol
Min Elfwoodsida på:
http://elfwood.lysator.liu.se/zone/m/s/msol/msol.html
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Bosse G

<I>Bo G Eriksson är kung.</I>

Tjå, han var en himla strulpelle när vi skulle ha loss en bild av deras Birka-modell för omslaget till Ansgar. Fast tankspridda vetenskapsmän och tankspridda programledare kanske passar bra ihop. (-:

--
Åke
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jonathan Swift...

...har jag hört i alla fall. I Gullivers Resor kommer huvudpersonen till en flygande ö styrd av vetenskapsmän där de hade en massa olika sorters mystisk teknik. Bland annat var det någon som försökte utvinna solljus ur gurkor.

Nu är visserligen Gullivers Resor samhällssatir och inte ett försök att beskriva sannolik teknologi, men det är innehåller ju en version av science och är fiction, så nog borde det hålla måttet.

Ridijeck
en för tillfället genomstressad människa
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Jonathan Swift...

När det gäller Swift så tycker jag att "ett anspråkslöst förslag" är helt klart grymmast.

/Per
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: da vinci

Hmm... själv skulle jag inte kalla Da Vinci för SF-författare (eller något annat som inheåller prefixet SF). Däremot är Jules Verne (eller hur det nu stavas) SciFi!
Men även mycket av det Jules Verne har skrivit har blivit sannt, han var ganska exakt på tiden han antog att det skulle ta att resa till månen, han beskrev hur enn ubåt fungerar med att pumpa in och ut vatten i ballastutrymmen, o.s.v. Detta gjorde han flera år innan man ens började skissa på ubåtar och innan ens resonemangen kring en rymdfärd fanns i de ventenskapliga kretsarna.

/Seinet Wintermute - Väntar på att forskarna skall resa till jordens mittpunkt.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: da vinci

<I>Väntar på att forskarna skall resa till jordens mittpunkt.</I>

Själv väntar jag på att de ska införa knallgas-driven gatubelysning. (-:

Min favorit-Verne är fö en rätt obskyr detalj i boken 'Luftens herre': det nämns i förbigående att ingenjör Roburs elektriska luftskepp inte är byggt av trä, även om det ser ut så vid en snabb titt, utan av ett segare och mer slitstarkt material framställt på samma sätt som papper.

Med andra ord, plywood. (-:

--
Åke
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Mary Wollstonecraft

... glömde jag ju bort. Kanske mer känd som Mary Shelly, och romanen blir då Frankenstein från 1800-talet första hälft. Helt klart SF, och måste då enligt mitt tycke bli DEN första Sf-romanen.
Gullivers resor är för mig mer en äventyrsroman med vissa "fantastiska" inslag.

-Hasse

Med fickorna fulla av nycklar i en värld utan dörrar.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: Jonathan Swift...

Jag tyckte mer att det var en fantasyberättelse, med lilleputar och jättar och så, men SF? Nja. Håller inte riktigt med, även om genrerna ibland flyter samman.

- daniel



"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: War of the worlds

Första fantasyförfattaren är nog tämligen medlöst att diskutera. Sagor som kan klassas som fantasy har ju funnits i alla tider, men Homeros Illiaden och Odyséen torde nog ligga bra till att vara det första nedskrivna verk som håller sig inom genren. Eller?

Sen kan man ju debattera huruvida Homeros faktiskt var en person eller flera... Men det är nog en annan diskussion...

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Re: Jules Verne...

Jules Verne korresponderade med en god vän som var vetenskapsman, och fick ofta ändra i sina berättelser då han skrivit något som inte denne vän trodde skulle vara möjligt.
Men en Världsomsegling under havet var nog aldrig SF. Jag läste en intressant artikel om ämnet en gång, som gick ut på att det faktiskt hade gjorts försök med undervattensgående båtar några år innan Verne skrev den boken... så det var inte SF då, i egentlig mening. Hade han skrivit den några årtionden innan, så hade saken varit en annan.

- daniel


"The force is with you. Always."
 
Top