Nekromanti sci fi

G

Guest

Guest
ja funderar på att dumpa mitt fantacy skräck o börja på ett sci fi rollspel. ideen e att man spelar medlemmar i en polisstyrka, när man skapar gubbe väljer man inte yrke utan vilken del man ska jobba med. året e runt 2037 å man han kommit på att bygga svävande bilar o mc. det hela utspelar sig på jorden och huvudbasen ligger i NY, därefter ligger flera olika baser i andra delar av världen. vad tyx om ideen? några förslag till att göra den bättre innan ja börjar skriva?
 
G

Guest

Guest
namnet...

ja tror ja ska döpa de till N.Y.S.P.F (new york special police force) eller?? några förslag?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
...

Det verkar vara ett väldigt begränsat spel om alla rollpersoner måste ha samma yrke och jobba på samma ställe. Och jag är tveksam till om en förkortning som NYSPF är ett lämpligt namn. Jag skulle försöka komma på något lagom kort namn med hela ord...
 
G

Guest

Guest
Re: ...

för lite jobb? ja men man har olika uppdrag i polisstyrkan! det finns ca 7-8 olika delar av jobber som man specialicerar sig på. vad kan man annars göra? om man kan bli typ taxiförare eller nått annat vanligt jobb blir det ju ingen poäng... man ska ju spela i en framtida polisstyrka... hur löser man de då??? *tänker*.... HJÄÄLP!

och namnet... kan du komma på nått annat?/images/icons/alien.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Okej idé. Möjligtvis något begränsad. Vad du borde göra? Skriva klart det andra spelet och använda "typ" samma system.

CopAton kan spelet heta...
 
G

Guest

Guest
skriva klart det gamla går inte... ja har skrivit 2 sidor =) hehe... men ja behöver lite hjälp me de nya här..
1. e N.Y.S.P.F ett bra namn?
2. vad kan man bli inom polisstyrkan?
3. snälla hjälp mejj me 1 och 2! ?!!1 =)

hjälp mejj snälla! ja vill få allt klart för mejj så ja kan börja skriva..
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: ...

"man ska ju spela i en framtida polisstyrka"

Det var just det jag störde mig på - att man måste spela polis. Vad är det för fel på taxi?
 
G

Guest

Guest
Re: ...

vad e de för fel me att man måste ha ett yrke innom plisstyrkan??? ja tror de funkar om det finns många yrken innom polisstyrkan... typ. spion, "lönnmördaraktigt" osv.osv.osv. va e de för fel me de?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
1. Nja. Det är svår uttalat. Ett bra namn är något som ligger bra i munnen. Försök att om du ska ha en förkortning att det ska bilda ett annat ord. Exempel P.O.L.I.O = Polis och lagmans igloo i Oslo. Bara ett exempel.

2. Man kan bli mycket. Tullare, Gatupolis, Trafikpolis, Insats-styrkor, Undercover, de olika rotlarna (mord, självmord osv), Bombtekniker mm.

3. Jaja, jag försöker.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: ...

Men möjligheten att kunna spela som elaking tror jag inte skulle göra spelet sämre. Det skulle ge möjligheter till Deathmatch-alternativ, lite andra sorters uppdrag och mycket annat.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
1. Inte speciellt.
2. Läs på ordentligt om New York-polisen, och anpassa det sedan till ett framtida samhälle. Det kan säkert finnas lämpliga böcker på något lämpligt bibliotek, om du inte hittar något på internet.
3. Jag gör så gott jag kan utan att egentligen kunna något.

För övrigt: Ta det lugnt! Du behöver inte bli klar på en kvart, så låt inte så panikslagen.
 
G

Guest

Guest
Re: ...

ja... polisen e ju inte särskilt snälla år 2037! de fick makten o missbrukade den totalt! därför finns det poliser som går ut e "lönnmördare" och ingen kan göra nått åt de för de e ju polisen som bestämmer! nu börjar de låte bättre tycker ja! du me???
nytt namn fattas bara ! va tyx om R.I.P.O Real Idiots Polis Osv
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: ...

Jag säger inte att det är fel att spela polis, jag tycker bara det är trist att tvingas spela ett visst yrke. Du har fortfarande inte talat om vad det är för fel på "vanliga" yrken. Men det gör du som du vill.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: ...

Jo, det börjar låta bra. Och du är på rätt väg med namnet. Kanske inte just förkortningen var så bra. W.P.O är inte så dumt eftersom förkortningen inte är så lång. VEPEO = World Police Organisation... /images/icons/laugh.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Åthutning!

"ja funderar på att dumpa mitt fantacy skräck o börja på ett sci fi rollspel."

Du håller på att göra samma misstag som jag gjorde tämligen ofta 1991, när jag började skriva rollspel på allvar (och fortfarande gör i viss mån).

Den absolut viktigaste regeln när man skriver rollspel är att inte dumpa sina projekt. Den idén som man kom på idag kan lika gärna visa sig vara en sämre idé än vad den gamla var, även om man tycker den är skitfräck just nu. Risken är tämligen stor att man tvärtom kommer att vingla från idé till idé utan att aldrig få något gjort på någon av dem.

Under den tid som jag har sett dig här så har jag sett dig påbörja minst tre olika idéer, och de gamla har bara försvunnit. Det är inte något bra tecken. Vad du behöver är inte hjälp med inspiration eller fakta eller tabellkonstruerande eller regelkonstruerande. Vad du behöver är självdisciplin, annars är jag rädd att du aldrig kommer att få klart något av dina rollspel.

Kort sagt, håll dig till ämnet! Tappa inte sugen. Avsluta det du börjar med. Låt det ta sin tid - det tar tid att skriva rollspel, speciellt om man vill skriva så ambitiösa saker som du vill, så misströsta inte om ditt spel fortfarande bara består av två sidor efter en månad.

Så se till att ta dig i kragen! På det här viset får du aldrig ditt rollspel klart!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Åthutning!

Om man har en idé som man inte skrivit något på. Är det då fel att börja med ett nytt?
Idén finns ju fortfarande...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Åthutning!

"Om man har en idé som man inte skrivit något på. Är det då fel att börja med ett nytt?"

Om man hela tiden byter projekt innan man blir klar med det man håller på med, så blir man aldrig klar med någonting. Jag tror det var det Krille menade, inte att man aldrig får börja på något nytt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Överarbetning?

Om du bara vill inrikta dig på en grupp så behöver du väl inte göra ett helt eget rollspel? Studera lite om poliser, ta något annat rollspel och kasta ut världen från det spelet eller anpassa båda världarna (rollspelets och dina världsidéer) till ett mellanting..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ger det halvoseriösa namnförslaget C.O.P. som står för "Crook Or Police" /images/icons/smile.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Åthutning!

Det var det jag menade också. Jag har förkastat en idé, men idén i sig finns ju fortfarande. Så har jag börjat skriva på ett nytt projekt som jag kommer skriva klart (förr eller senare).
 
Top