Nekromanti Sci-Fi Wasabi

Boadicea

Veteran
Är det någon som har funderat på rymdsamurajer? Finns det något system med hightech-samurajer därute? Jag har precis sett "Ghost Dog" tätt följd av ett par avsnitt Bab 5 och fick sådan grotesk lust att applicera samurajernas hederskod och vapen på en sci-fi setting. Lite humoristiskt får det gärna vara.

Och säg inte Star Wars nu... Det är inte Jediriddare jag är ute efter, även om de är nog så arkaiska...

"Mer sushi åt folket"

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur

Boadicea

Veteran
AAAARGH! Mutant Chronicles.... Neh... Inget för mig. Något annat? :gremsmile: Rosen, du som är insatt i Anime och Manga, finns det inget typ "Lone Wolf and Cub in Space"? :D

/boddi - krigardrottning

- SoulCalibur

Rosen

Myrmidon
<I>Rosen, du som är insatt i Anime och Manga, finns det inget typ "Lone Wolf and Cub in Space"? :D</I>

Inte som jag kommer på på rak arm iaf... En del mechas brukar kunna se ganska samurajrustnings-influerade ut, men japanerna själva verkar inte vara så pigga på att blanda sånt utan kör hellre stenhårt på hi-tech och framtid när de rör sig i den genren. Mishima förblir nog mitt bästa råd där.

--
Åke

Boadicea

Veteran
Wha?! Shit! Måste ha! Ghost Dog är så jäääävla bra.

/boddi - krigardrottning

- SoulCalibur

Eleas

Hero
"Är det någon som har funderat på rymdsamurajer? Finns det något system med hightech-samurajer därute? Jag har precis sett "Ghost Dog" tätt följd av ett par avsnitt Bab 5 och fick sådan grotesk lust att applicera samurajernas hederskod och vapen på en sci-fi setting. Lite humoristiskt får det gärna vara."

Paradoxalt nog är nog Jediriddare det närmaste man kan komma.
Tillåt mig utveckla: i flertalet Science Fiction - historier förekommer karaktärer med samurajinfluerad utrustning. Dessa är till sinnelaget mest av allt lika US Marines. Gör en futuristisk katana dem till samurajer? Jag tycker inte det.
Det härliga med Ghost Dog är som jag ser det att han inte springer omkring och skär folk i bitar med sin katana. Han kan hantera den, javisst - precis som han kan hantera vilket annat vapen som helst. Men det som gör honom till samuraj är hederskoden, inte beväpningen.

--
Björn Paulsen

"The end is important in all things."

kefka

Hero
Tja, så dåligt är inte chronicles om man känner för att varva av med lite hjärndöd action. Men det kan bli lite långtråkigt i längden /images/icons/smile.gif.

Per

Boadicea

Veteran
Urk på burk. Nä, men jag känner INTE för att ha en massa snubbar med ljussvärd springa omkring i min kampanj. Jag är ute efter ... något annat. Men jag kan inte riktigt definiera det. Jag får helt enkelt hitt på något själv. Och jag vill inte köpa en massa Mutant Chronicles bara för att få tag på Mishima.

Jag får researcha Bushido helt enkelt.

/boddi - krigardrottning

- SoulCalibur

Eleas

Hero
"Köp Mishima-modulen, helt enkelt. (-:"

Min point var inte att Jedi var samurajer; snarare att Mishima var ännu mindre samurajer än jedi. :)

--
Björn Paulsen

"Hand me my lightsaber... the one that says "bad muthafuka.""

Boadicea

Veteran
*gnällig* neeeeeeeeee... Vill inte *gnäll*. Ärligt talat, tack för er input pojkar. Jag skall plocka fram min gamla samurajbok och mitt Fading Suns och skapa en Samurajklan med technofetishistiska tendenser så att det ryker om det :gremsmile:. Jag bara hoppades att jag kunde vara lat :gremlaugh:.

/boddi - krigardrottning

- SoulCalibur

Krille

Super Moderator
"Är det någon som har funderat på rymdsamurajer? Finns det något system med hightech-samurajer därute?"

Jag har vissa funderingar på en fortsättning på Skymningshem där liknande tankegångar faktiskt ska ingå. Det är dock ett framtida projekt som ligger en bra bit framåt i tiden. Det tog fem år för Skymningshem att nå nuvarande status och jag tror inte att det tar kortare tid för uppföljaren att nå lika långt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Boadicea

Veteran
Kewl

That is just soooo kewl... Där ser man. Säg till om du vill ha hjälp. Jevvligt snygg hemsida :gremsmile:.

/boddi - krigardrottning

- SoulCalibur

hatten

Swashbuckler
Finns redan i FS skaparen av denna exelenta sida:
http://www.fortunecity.com/rivendell/gallows/954/fsuns/ Skapade Samuray huset *ler* och de är coola..

House Mirumoto
This file came about when one of my players noticed a major omission from the minor houses chapter of "Lords
of the Known World". Approaching his GM in the approved fashion (kow-tow) he asked me: "Honoured
GM-san. Where are the space samurai?". This omission, when pointed out, struck me hard! Yes, House
Li-Halan are supposed to be oriental, but I see them as more Confucian Chinese than Japanese in their
emphasis on social order and harmony. The only thing for it was to grab every Japanese cliche going and do a
"Lords of the Known World"-style write up on a new minor house. A house of little yellow maniacs with extremely sharp
swords and a fixation on imagist poetry who grunt "No touch my sword!" or "Build railway!" at the least provocation: House
Mirumoto.

History of the House
The first appearance of the name Mirumoto in the annals of the Known World is in the 2700s, where a Mirumoto Tako as a
staffer for the Tanaka family of Kish. The influence of this family of Japanese origins appears to have grown over time as the
incidence of the name Mirumoto in official documentation gradually rises over time. When the Tanaka family were absorbed by
House Li-Halan some of the divested Tanaka properties were granted to the Mirumoto in return for past and future political
support. To this day Mirumoto support for the Li-Halan has been unwavering.

During the Republic and into the New Dark Ages the Mirumoto appear to have fulfilled their duties to the Li-Halan in exemplary
fashion, but to otherwise have kept their crazed overlords at arm's length. They managed this through a combination of wilyness,
deception and carefully polite use of language which is an integral part of the house culture. Whenever the Li-Halan demanded
something the Mirumoto would smile and explain why this or that demand was impossible at the present time, but that they
would bear their master's wishes in mind in the future.

The Mirumoto were amongst the first to congratulate Cardano on his conversion, but, having already accepted the Universal
Church as a social control mechanism during the Divestiture, they remained largely unaffected by the radical change in Li-Halan
policy. Strong and early supporters of Vladimir Alecto's bid to establish himself as Emperor in the 4500s the Mirumoto were,
for a time, one the verge of becoming a major power in the Known Worlds. With the death of Vladimir and the desolation of
their allies in Houses Justinian and Alecto however, the Mirumoto were eventually relegated to the status of a very minor house.
Many Mirumoto see the enthronement of a new emperor, in the person of Alexius, as a sign that their star is once again in the
ascendent. Whether there is any truth to this remains to be seen.

House Culture and Ways
The keynote words of House Mirumoto are 'duty', 'harmony' and 'tradition'. Outsiders are sometimes taken aback by the rigour
with which these concepts are followed. Stories abound about Mirumoto samurai (knights) marching for days without food
simply because to waste time eating while their lord required them would be a dereliction of duty. This rigour extends down
from the house and pervades the freeman and serf classes below them (these social orders are still known among Mirumoto's
by the ancient terms heimin and hinin).

Everything in a Mirumoto holding is a triumph of minimalism and the ethos of austerity that the house promotes. Clothing within
the house usually echoes the styles of medieval Japan, with hakima, haori and kimono worn by the higher orders. The
Mirumoto obsession with orderliness extends beyond the personal and even natural surroundings of their homes are
well-tended, orderly and harmonious (it is doubtless someone's duty to see that this is the case). This austerity is coupled with a
respect for station and, even when amongst themselves, no member of the house is entitled to speak before their social
superiors have had their say. Likewise no business may be transacted between partners without the correct forms of hospitality
and good manners being observed.

The Mirumoto were rather late converts to the Universal Church, but, once they were able to reconcile Zebulon's revelations
with their pre-existing religious beliefs on harmony and peace they became solid converts. According to House Mirumoto
apologists:

"The Creator has put people in their ordained place and it is one's duty to perform to the best of one's ability in
that place. Where nature is deficient in providing for the needs of the people it is the duty of the lord to make up
the shortfall."

Needless to say the Mirumoto greatly favour both the Orthodoxy and the Amaltheans for the great age and emphases on order
and peace held by both these sects of the church. The Brother Battle are respected for their self-discipline, the Eskatonics are
considered godless wizards and Avestites, although treated with all politeness, are feared as unruly fanatics. Churches in
Mirumoto lands are regularly packed as, to quote Bishop Mirumoto Tokatsu: "...public veneration of the Creator is the duty
of all enlightened men."

Holdings House Mirumoto's patrimony are the Islands of Harmony, a sub-tropical archipeligo off the coast of one of the major
continents of Icon. Heavily populated and mountainous these islands were chosen by the founders of the
house for their resemblence to the Mirumoto's ancestral home on earth. Several millenia of land-scaping
have made this resemblence even more striking. The Mirumoto are famous for the manner in which they
combine the natural world with man-made artefacts within a small space. Perhaps the epitome of this art
are the blossom gardens of Shiro Mirumoto (the family palace) where blooms from a score of worlds
flower throughout the year.

The family have several minor holdings on other Li-Halan worlds, on the Hazat world of Vera Cruz, and of course, on the
divided world of Tethys. These holdings, in common with the Islands of Harmony, are usually small but intensively and profitably
exploited by their owners, as a failure to bring harmony (and thus efficiency) to one's holdings is seen as betrayal of one's duty.

Personnel
Leading Mirumoto: Diamyo (Marquis) Mirumoto Akumo, head of the house.
Bishop Mirumoto Tokatsu (Orthodox Bishop on Icon)
Mirumoto Kaneda (samurai/knight), up and coming member of the Order of the Phoenix.

Typical Mirumoto Traits
Characteristics: Dexterity, Calm, Introvert
Natural Skills: Impress, Melee, Vigour
Learned Skills: Etiquette, Focus, Fencing & Martial Arts Actions, Lores.
Blessing/Curse: Disciplined (2pts. +2 Calm in combat)/Vengeful (+3pts. -3 when honour impinged, never forgives a slight)

This file last modified: 06/01/2000

Primas Antonio

Veteran
jedi = samuraj = falskt!

Hmmm, är jediriddare så lika samurajer då? Jag menar, i vilken Star Wars film hugger en jediriddare ned en bonde som inte riktigt faller honom i smaken? En jediriddare dödar väl knappast utan anledning? Och skulle jediriddarna begå självmord hellre än erkänna ett grovt misstag? Det tror jag inte heller. Nej, jediriddarna är lika mycket samurajer som de medeltida riddarna var det.

/Antonio, upplyst nog för att veta att karatefilmer och manga inte skildrar de äkta, samurajerna.

Eleas

Hero
Just det.

"Hmmm, är jediriddare så lika samurajer då?"

Nej, det var (som jag redan sagt i ett annat inlägg) inte alls vad jag menade. Se nedan.

"...i flertalet Science Fiction - historier förekommer karaktärer med samurajinfluerad utrustning. Dessa är till sinnelaget mest av allt lika US Marines. Gör en futuristisk katana dem till samurajer? Jag tycker inte det.
[..] det som gör honom till samuraj är hederskoden, inte beväpningen."

Förstår du nu vad jag ville komma till? Vad jag menade var inte att jedi är samurajer; snarare att de är mer samurajer än de fåniga "cyber-ultra-ninja samurai" man stöter på i vissa settings.

"Jag menar, i vilken Star Wars film hugger en jediriddare ned en bonde som inte riktigt faller honom i smaken? En jediriddare dödar väl knappast utan anledning?"

En jediriddare är en idealiserad hybrid av en riddare och en samuraj. Detta trodde jag var ganska uppenbart.

"Och skulle jediriddarna begå självmord hellre än erkänna ett grovt misstag?"

Nej. Det skulle i och för sig inte en samuraj heller. En samuraj begick seppuku om han inte kunde leva med skammen av att ha misslyckats. Om han berättade det för sin herre eller ej eller inte var ganska irrelevant. I regel visste herren det ändå.

"Det tror jag inte heller. Nej, jediriddarna är lika mycket samurajer som de medeltida riddarna var det."

Precis. Vilket var min poäng. Ju.

"/Antonio, upplyst nog för att veta att karatefilmer och manga inte skildrar de äkta, samurajerna."

--
Björn Paulsen, stundom hobbyfilosof, fordom utövare av karate, judo, taekwondo och kendo

Sir Gawyn

Veteran
PÅ tal om Anime och Manga... Min flickvän är helt beronde av dessa och ser dessa filmer för jämnan. Så nu har den högre makten ställt den tappre krigaren inför en fruktansvärd press att titta på dessa rörliga bilder. Har någon sett en Anime eller Manga film som kan berätta lite om dem? Jag har hört att det ska vara "djupa" filmer i fantasy miljö!? Är det någon som har gört någonting om detta..?

Blackstorm

Rosen

Myrmidon
Anime

<I>Har någon sett en Anime eller Manga film som kan berätta lite om dem? Jag har hört att det ska vara "djupa" filmer i fantasy miljö!?</I>

En del är det... Anime är inte en genre, det är ett samlingsnamn för "animerad film från Japan", och det finns ungefär lika stor intern variation där som inom gebitet "spelfilm från USA" - det finns tecknade komedier, actionrullar, porrfilm, art movies, romantik, skräck... Ofantligt mycket mer varierat än tecknad film från väst, som har totalfastnat i barnfilmsgenren.

"Djupa filmer i fantasymiljö" för väl i första hand tankarna till 'Nausicaa', Hayao Miyazakis första film från '86; det är en klassiker som kickar skiten ur det mesta man sett västerifrån.

Vill man ta reda på mer i ämnet så är <A HREF="http://www.mangakai.org" target="_new">http://www.mangakai.org</A> ett bra ställe att starta på.

--
Åke