Nekromanti Sci-Fi som rekommenderas?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Burning Empires

Burning Empires Ser lovande ut.. sitter och bläddrar i boken nu...
Själv är jag väldigt tveksam, på grund av Burning Wheels regeltyngd. Men gillar man regeltunga rollspel, så kan det nog vara en bra medelväg mellan trad och indie.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad är det för stuk då?
Ser ganska så transformerartat ut om man skall tro illustrationen.

Som sagt söker jag något i denna stil:
Mycket resa, upptäcka nytt, vandra, hamna i nödställda problemsituationer med lite kluriga lösningar osv.
- Kanske får motorstopp på en öde planet, där man sedan finner en gammal uråldig bebyggelse som ändå visar att här en gång funnits en civilisation, osv.
Man kan nästan säga Tintin-artad Sci-Fi.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Burning Empires - Corioilis

Nackdelen med Burning Empires är att det inte fyller Sölvebrings kriterier för ett önskat spel. Det är iofs kickass och awesome på alla de vis, men spelet handlar om helt andra saker än upptäcksresande.

Och Coriolis som jag sett tips om på andra ställen i tråden är också "fel" efter vad det verkar. Som jag förstått det så handlar Coriolis om livet på en rymdstation, och kanske mer än så när vi vanliga dödliga blir invigda i världen genom moduler längre fram.

Mitt tips hade nog varit Traveller, där finns ju tom den gamla civilisationen med från grunden, och spelar en viss roll i settingen.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Serenity? [OT]

Hej, jag vill bara anmäla en avvikande uppfattning mitt i alla hyllningar, jag tycker inte Firefly är särskilt bra. Det är en fanboy-orgie rätt igenom och även om jag borde gilla sånt så sitter jag och vrider mej åt all pinsamt dålig dialog, fanboy-intriger och kanske allra mest karaktärer som hade hört hemma i ett svenskt konventsscenario tidigt 90-tal.

Men, men. Det är ju trots allt SF.

hälsar
Örnie
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Serenity? [OT]

svenskt konventsscenario tidigt 90-tal

Det är ju det som är så jävla ägigt. Jag tittar hela tiden på Firefly med tanken att det är en spelgrupps filmatiserade kampanj, eftersom man verkligen kan föreställa sig "Ja! Och här tänkte spelledaren..."
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Serenity? [OT]

och kanske allra mest karaktärer som hade hört hemma i ett svenskt konventsscenario tidigt 90-tal.
Är det något dåligt det?
...Det är ju kult!
Dock är jag född 1987 själv (jädra skit!), och har bara spelat rollspel sedan år 2000, men jag har då alltid sett upp till svenska spel från den tiden och tidigare.
Jag kan kort upplysa dig om att jag älskar Drakar & Demoner, äldre verisoner, och tycker att det är ett odödligt topprollspel som alltid har varit nära mitt hjärta som löjligt naivt fantasy-fan.
Så att klanka ned på 90-talsrollspel i svensk anda biter inte på mig, då jag håller Target Games med sitt Äventyrsspel mycket högt. :gremwink:
Tvärtom tycker jag att vi skall jämföra dessa gamla rollspel mot sin samtid, och se till vad Sverige har gjort bra inom rollspelen istället. Det har blivit en del svenska spel genom åren, och låt oss istället glädjas åt vad de bjudit. 1980-talet och upp till slutet av 90-talet är ju svensk rollspelsguldålder som alltid bjuder på skön nostalgi.
Kort och gott, det finns en del regelmissar, men deras enkla men underbara charm väger upp det hundra gånger om! :gremlaugh:

...Heja Fogge, det är rätt inställning det!


Dock uttalar jag mig inte om FF än, då jag inte hunnit kolla något avsnitt ännu.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Burning Empires - Corioilis

Med tanke på de noveller som hittills släppts till Coriolis så tycker jag nog att man gott kan rekommendera Coriolis utifrån vad trådstartaren söker. Besättningen på Peregrinen ger i alla fall mig en känsla av "freetraders" i allra högsta grad.

Allt beror på vad man menar med "upptäcka". Jag skulle säga att Tintin inte upptäcker så mycket som han utforskar - skillnaden skulle då vara att man upptäcker något helt nytt medan man utforskar någonting redan existerande. Jag ser mycket fram emot att upptäcka/utforska den tredje horisonten.

Samtidigt gissar jag att Traveller, särskilt med tanke på trådstartarens budget, passar bättre men jag ville ändå slå ett slag för Coriolis potential i sammanhanget.

Sedan är det ändå lite ironiskt att världen i Coriolis bland annat kickstartas med ett nödrop inte helt olikt det från skeppet Beowulf.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Fading Suns kanske redan är sagt, men jag måsste säga att det är det bästa sci-fi rollspelet jag någonsin spelat. Dock är det relativt svårt att få tag på (har dock givits ut i ny utgåva nyligen av nytt företag).
 
Top