Nekromanti sci-fi rollspel....

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
jag lirade rätt mycket sci-fi förr i tiden (på den gamla goda tiden), det var typ mutant, mutant chronicles och star wars...

jag antar att det har kommit nya rollspel sen dess och jag undrar vilka finns det idag, som är värda att spela....tänkte börja lira igen nämligen...

säg inte mutant ch.2 , för det har jag läst och förkastat...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Nya Starwars

Pröva på nya Starwars då... Om du gillade det gammla, eller är Starwars-fan så tror jag du gillar det. Har ett av de bästa färdighetsystemen jag sett för övrigt...

Så det så!
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Vem brhöver nya spel då man har gamla hederliga "nya mutant"

"Soylent Green is people!"
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Nya Starwars

nya star wars verkar vara på engelska (efter vad jag läst innan på formuet), och i så fall....var hittar man dom....på tradition elle??


och självklart är jag star wars fan...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Klart att du skall spela 2300AD. Mycket mysigt sci-fi spel från GDW.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Wilper on 2001-01-23 14:34.</EM></FONT></P>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Klart att du skall spela 2300AD. Mycket mysigt sci-fi spel från GDW.</I>

Tyvärr också mycket nedlagt...
Nåja, i så fall kan man också spela Space Master. Mycket mysigt spel från ICE.

--
Åke
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Varsågod

är det det som du gjort själv elle??

det har väl inget med religion att göra??


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varsågod

"är det det som du gjort själv elle??"

Ja. Ett av dem.

"det har väl inget med religion att göra??"

Klart det har med religion att göra! Det är dock inte som du tror - det är inte Guds nedstigande på jorden eller så.

Evangelium har fått sitt namn av dess latinska betydelse: "glädjebudskap". Glädjebudskapet är i det här fallet tre:

1) Folket på Jorden har lyckats överleva och åtgärda ekokraschen.
2) Människan har tagit sig ut i rymden och har befolkat flera av solsystemets himlakroppar.
3) Existensen av utomjordiska intelligenser är bekräftad.

Och det är det sista som för in religionen i spelet - hur tror du att till exempel en större kasse frikyrkor skulle reagera på att utomjordiska intelligensers existens bekräftas? Hur tror du att ayatollorna i Teheran skulle reagera? Det är ingen stor del av spelet, men det ägnas i alla fall en tanke.

I övrigt utlovas mystik, röj, exotiska miljöer, realism, fart samt ett och annat tänkvärt budskap.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Tack!

tur....jag fick lite onda aningar där....i och med ordet Evangelium, och jag vill inte spela nåt Qué Vadis eller nåt sånt scheiss...

tackelitack!


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Alternity (regelsystem med olika intressanta kampanjer)
Gamma World (använder alternity, kräver dock inte Alternity böckerna utan är ett komplett spel)
Fading Suns 2nd Ed, ett mycket trevligt spel IMHO.
The Babylon Project, mycket svårt att få tag i numera, bygger på serien B5.

Det är de jag kan komma på rakt av nu..


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Trinity finns ju alltid, White Wolfs visit inne på Sci-Fi-marknaden. Spelvärlden är inte helt verklighetsnära på alla platser (psions, människor med psi-förmågor, har en väldigt central roll) men den innehåller stora möjligheter och en hel del variationsrikedom. Reglerna är en förenklad och förbättrad variant av Storyteller-systemet.

Och om man som jag är superhjältefrälst gillar man Trinity bara för att det utspelar sig i samma universum som Aberrant.

Ridijeck
som visserligen inte har spelat Trinity men hört mycket gott om det
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Kanske är ett kännetecken på bra spel... Tw2000 är ju också bra och nerlagt.

För yngre spelare kan ju sägas att GDW (Game Designers Workshop) var företaget bakom Traveller, som var det första Sci-Fi spelet. De gjorde även en hel del strategispel, Harpoon är nog det mest kända av dem.

Tw2000 utläses Twilight 2000 och var (och är) ett trevligt spel som utspelade sig efter ett tredje världskrig. SVEROK snackade om att förbjuda spelet på nått vis, men om det får någon gammelräv berätta...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
GURPS Traveller... Bara grejjen att det är baserat på Traveller miljön gör det väldigt värt det... Bestämde mig för att inköpa GURPS bara för det.

/Honken

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Nya Starwars

Ja, det är på engelska, vilket i min spelgrupp medförde att alla började tala just engelska, det var jobbigt men minst lika jobbigt att sluta, speciellt när spelledaren hade en kampanj på engelska som han skull läsa upp direkt ur...

Jag vet inte om det fins på Tradition, kola din lokala rolspelsbutik, kanske fins där...

Så det så!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Nya Starwars

"Pröva på nya Starwars då... Om du gillade det gammla, eller är Starwars-fan så tror jag du gillar det. Har ett av de bästa färdighetsystemen jag sett för övrigt..."

Kan säga att jag, som Star Wars - fan, avskyr det och anser det vara slött, trist och allmänt fel. Bara för att ge perspektiv. /images/icons/wink.gif

--
Björn


"He poured His children's eyes from glass,
and out of metal fashioned their limbs,
so that none might escape His judgements."
--New Scriptures of the Master Builder
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Nya Starwars

"syftar du på det nya, det gammla eller båda två?"

Som gammal fan av West End Games' Star Wars - spel (ok, det var viss hatkärlek jag kände till Slaviczec's bristfälliga research) fick jag onda aningar när jag hörde om d20 - systemet och TSR's övertagande. Jag köpte ändå spelet bara för att se efter.
Felet låg inte specifikt i d20 - systemet (även om det är förfärligt). Felet låg i att spelet var tråkigt. Mekaniken var så trist att varken jag eller min kompis orkade göra klart våra rollpersoner. På den viktigaste punkten var alltså gamla Star Wars mycket bättre.

--
Björn


"Asså bara ba'. Typ."
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Nya Starwars

"Ja, det är på engelska, vilket i min spelgrupp medförde att alla började tala just engelska, det var jobbigt men minst lika jobbigt att sluta, speciellt när spelledaren hade en kampanj på engelska som han skull läsa upp direkt ur..."

Ni kan annars pröva det på mitt sätt. Alla namn på föremål (blasters, skeppsnamn, speeders, datapads etc) är på engelska. Resten är på svenska.

"Jag vet inte om det fins på Tradition, kola din lokala rolspelsbutik, kanske fins där..."

Köpte mitt på Tradition.

--
Björn


"Ha! My whole body is a weapon."
--KODT
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Re: Nya Starwars

När vi spelade Tw2000 i min ungdom var det vanligt att alla repliker var på engelska (var ju mycket "ballare" så :), medan det som skedde runt sköttes på svenska. Var ganska smidigt att man direkt märkte vad som var spelarens och vad som var rollpersonens tal.
 
Top