Nekromanti Schrödingers Drakar och demoner

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Tack Magnus Seter för rubriken!

Drakar och demoner är ju på tapeten igen, och alla gamla stofiler på forumet, och även de flesta yngre stofiler på forumet, har en dröm om hur spelet egentligen borde se ut. Vilka grundegenskaper, yrken och färdigheter ska det innehålla? Ska man slå med 1T100 eller 1T20. Är spelvärlden Ereb Altor, Chronopia, Trudvang eller ingen alls? Kan man spela ankor? Ska magikerna vara dåliga eller jättedåliga?

Innan spelet har kommit ut finns fortfarande möjligheten att det kommer att bli exakt, precis som du tänkt dig. Någon gång i framtiden kommer du att öppna en låda och vågfunktionen som beskriver oändliga mängden potentiella Drakar och demoner kollapsar till ett enda spel.

Hur skulle du vilja att det spelet såg ut?
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
1T20/Ereb Altor/Inga Ankor/Hyffsade magiker

Min största nostalgitripp är ju DoDExpert, så det är svårt att komma ifrån att det är det jag vill ha tillbaka.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
* 1T20

* settingagnostisk med option med senare världsmoduler

* ankor tillhör ev. setting och därmed behövs inte vara med i grundboken

* Mäktiga magiker som i Expert + magiboxen :grin:

Hm... Jag har ju redan allt det där tack vare Expert + magiboxen... :emb: :rolleyes:

Edit: Jag vill nog mest bara ha Expert med point-buy-system för att skapa rollpersonen, samt nya stridsregler så en person med låga färdighetsvärden inte bara hugger i luften när den slåss med någon med lika låga färdighetsvärden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Lupus Maximus;n118161 said:
* Mäktiga magiker som i Expert + magiboxen :grin:
Mitt minne av de reglerna var snarare att det krävdes äkta magi för att skapa en mäktig magiker. En magiskola och ett par besvärjelser med ganska låga skicklighetsvärden, och sedan var erfarenhetspoängen slut.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Gurgeh;n118163 said:
Mitt minne av de reglerna var snarare att det krävdes äkta magi för att skapa en mäktig magiker. En magiskola och ett par besvärjelser med ganska låga skicklighetsvärden, och sedan var erfarenhetspoängen slut.
Man började inte mäktig, det håller jag med om. Så magikerna hade rätt mycket zero to hero i sig.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
Krigarens handbok; Paladin, dödande hugg
Magikerns handbok bastardmagiker ärkemagiker / paladin
Tankestöt, kvick och fysisk, paralyserad i 1t4 rundor följt av femtioelva hugg i huvudet med tvåhandssvärd och dödande anfall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ett försök att göra modern BRP. OpenQuest eller ett avskalat RuneQuest6 hade kunnat vara en bra startpunkt. Färdighetslistor snarare MUA.

Osäker på om man kör breda stridsfärdigheter eller Combat Styles a la RQ6

Osäker på om Bakgrunder a la RQ6 eller Yrken

Moderna regler tex Black Jack istället för motståndstabell, Major Wounds/TT istället för träffområden

Breda, kraftfulla besvärjelser - inga magiskolor eller olika typer av magi utan bara en enda lista (typ som OpenQuest fast färre och bredare besvärjelser)

Slå RP med points buy som alternativ

Agnostisk vad gäller d20 och d100. Göra sig av med gamla skrynklor som STO och rentav KAR.

Och så förenkla. 64 sidor. Med spelexempel.

Världslöst, men med en tydlig vision/estetik inspirerad av Dimön, Sarkath Hans gravvalv, Markslandet.

Illustrerat av Nils Gullikson
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
  • 2T10 - mycket större chans att få runt tio-tolv än två eller tjugo = färdigheterna spelar mer roll än slumpen. Men hellre 1t100 än 1t20.
  • Implicit värld med möjligheter för settingmoduler som ryggsäck.
  • Magi och färdigheter där allt inte utgår från strid. Och magin ska inte vara för kraftig men gärna kompetent. Hellre förbilnda och knivhugg följt av teleknesi och bokhyllekast än massivt eldklot över stor radie.
  • Inga träffområden
  • 2t6+lifepath-bonus för grundegenskaper
  • Stefan Kayat på illustrationer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Gurgeh;n118146 said:
Drakar och demoner är ju på tapeten igen, och alla gamla stofiler på forumet, och även de flesta yngre stofiler på forumet, har en dröm om hur spelet egentligen borde se ut. Vilka grundegenskaper, yrken och färdigheter ska det innehålla? Ska man slå med 1T100 eller 1T20. Är spelvärlden Ereb Altor, Chronopia, Trudvang eller ingen alls? Kan man spela ankor? Ska magikerna vara dåliga eller jättedåliga?
Yrken och färdigheter
Jag vill inte se några yrken, annat som exempel och "snabb-SLP-templater". Istället vill jag att man fritt ska få skapa en karaktär med det yrke man vill. När det kommer till färdigheter däremot så vill jag se en ganska heltäkande lista men hyfsat snäva färdigheter. Jag vill exempelvis kunna skapa tio olika krigare, och när man jämför rollformulären kommer ingen vara den andra lik. Detta gäller för alla olika sorters karaktärskoncept. Sammtidigt måste det vara avvägt så man inte är tvungen att bara göra "one trick ponies". Självfallet köps allting för poäng eller dylikt så man verkligen kan bygga sin rollperson så som man vill ha den.

Grundegenskaper
Jag vill gärna se att grundegenskaperna finns kvar, för jag har lite svårt att släppa sargen när det kommer till dem, men jag är inte så kinkig när det kommer till vilka som finns och hur de används. I grunden vill jag väl att man ska kunna skilja på starka personer, snabba/smidiga personer, smarta personer och charmiga personer, men en del av det här kan ju kanske lösas bättre genom olika färdigheter. Det jag väl egentligen vill se att man kan hitta en balans mellan unga och gamla rollpersoner där gamla rollpersoner kan ersätta sina tynande fysiska egenskaper med erfarenhet och skicklighet

Spelvärld
Jag vill definitivt ha en spelvärld som är skiljd ifrån regelboken i alla fall, även om jag också vill ha en tillhörande världsbok och i den vill jag ha något i stil med Trakorien. Dvs inte hela världen, men en ganska stor, och så kanske enstaka avlägsna länder som har nån form av anknytning.

Tärningar
För färdighetsslag är jag kluven, för även om T20 tilltalar mig mer estetiskt och håller nere på talen man kanske måste räkna på så tycker jag T100 har många tekniska fördelar som gör att det inte går att räkna bort den helt. Det viktigaste är att den som väljs utnyttjas till sitt fulla potential! I övrigt är jag inte så kinkig med om hela tärningsskalan finns med eller om man löser allting med hjälp av få sorters tärningar. Men variation är ju roligt =)

Ankor
Åååå, jag är kluven. Jag gillar ankor! Och i Ereb tycker jag de definitivt ska finnas med. Men de är inte för alla eller för alla settings. Jag skulle nog vilja ha grundurvalet på Människa, Orch, alv och dvärg i grundboken (nej, inga halvlängdsmän. Däremot vill jag gärna se dvärgarna tillräckligt diversifierade i sin presentation för att det ska gå att skapa hobbitkonceptet med en dvärg), och sen resten presenterat i en separat varelsebok som innehåller typ ALLT mellan himmel och jord så man kan välja och vraka vad man ska ha med i sin värld om man hittar på en egen. Allt i den boken behöver inte ens finnas med i den värld som presenteras i världsboken (även om jag tycker det ska vara så pass öppet att man kan stoppa in det om man vill). Eventuellt har man bara med människor i grundboken, och presenterar allt annat i varelseboken.

Magiker
Emedan jag ofta ogillar magiker som rollpersoner så kan jag kanske acceptera att man kan göra dåliga magiker.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
* Integrerat system för drama och teman
* Spelledarlöst
* Ankor

Det skulle såklart inte alls bli som gamla DoD, eller ens försöka fånga känslan och glädjen jag fick av att spela gamla DoD. Men jag har så mycket roligare nu än jag någonsin hade med DoD, så vad vore poängen med att försöka återskapa det? Som att bygga en "uppdaterad" version av en Trabant när det finns Tesla. Det enda jag saknar i moderna rollspel är ankor. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Alltså, det enda som inget spel någonsin lyckats med är ett enkelt, coolt, taktiskt, spännande och elegant stridssystem för att slåss med svärd och sånt. Lagom gritty, lagom våldsromantiskt.

Det vill jag ha av DoD. Allt annat kan jag göra själv.

Ps. Svavelvinter är det DoD jag önskade mig innan. Nu är det bara stridsdetaljen kvar.

Edit: MED ANKOR!!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan ta DoD2 med en tweakad färdighetslista, något tweak besvärjelselista och någon typ av ytterligare dimension i stridssystemet för att undvika värsta sortens pingpongfälla (kanske DEX-ranks-varianten från Stormbringer?) och kanske Pendragonslag så är jag nöjd så.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Vill nog ha en ny worlds of wonder box ( själva boxen skulle kunna heta Äventyrsspel) , flera olika små häften, en med grundreglerna och sen ett häfte för fantasy ( gissa namnet på det häftet) ett för skräck osv...
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Konstigt det där med pingpong har jag hört mycket men jag kan inte minnas att det nånsin varit nåt problem och då lirade jag BRP många år.. händer det ingenting i striden måste ju både SL och spelare hitta på nåt som gör att striden förändras, likt man gör i Tunnels n Trolls. Hjälper också att inte tillåta högre värden än 95%.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tycker TnT är mycket bättre på att bryta deadlocks i och med att numerärt överläge har sån impact, det är tydligare hur man ska agera för att åstadkomma övertag. DoD2 har inget inbyggt sätt i systemet att göra det egentligen, utan då får man i sånt fall förlita sig på spelledarbonusar eller annat som ju inte ens existerar i systemet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ereb altor/ankor ska vara med/magiker ska suga dolme och ha typ 7 i Eldboll när spelet börjar med reglerna från grundboken som ger en ytte-pytte erfarenhetspoäng att spendera.

Kom ihåg, svarta ankor är pirater, vita ankor är handelsmän och bruna ankor är krigare!

#RiktigaAnkorBärInteByxor

 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Eksem;n118219 said:
Tycker TnT är mycket bättre på att bryta deadlocks i och med att numerärt överläge har sån impact, det är tydligare hur man ska agera för att åstadkomma övertag. DoD2 har inget inbyggt sätt i systemet att göra det egentligen, utan då får man i sånt fall förlita sig på spelledarbonusar eller annat som ju inte ens existerar i systemet.
Är inte den logiska lösningen har att låta strid vara motståndsslag?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Det är brukligt att lämna vita fläckar på kartan så spelledaren har någonstans att stoppa egna områden.
Jag vill ha det precis tvärtom; en blank värld med fläckar av karta på.
Ereb ligger på den här sidan, Chronopia ligger där borta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Fjodor Pollett;n118229 said:
Det är brukligt att lämna vita fläckar på kartan så spelledaren har någonstans att stoppa egna områden.
Jag vill ha det precis tvärtom; en blank värld med fläckar av karta på.
Ereb ligger på den här sidan, Chronopia ligger där borta.
Yes, precis det här har jag försökt hävda i åtta år! Om vi bara kunde få spelskapare att inse!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Peter;n118223 said:
Är inte den logiska lösningen har att låta strid vara motståndsslag?
Det här är varför ingen assoscierar logik med passion.

Edit: Men det är inte helfnoskigt, om jag spelade mer rollspel skulle jag överväga att testa nån gång och se vad konsekvenserna blir. Tex vid strid flera mot en och sånt.
 
Top