School Noir

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag har funderat på en grej. Jag är lite osäker på vad jag ska kalla det, men det är liksom en struktur, kanske genre eller fröet till ett spel, inspirerat av Harry Potter, Ur Varselklotet (utan att ha läst det), Lasse-Majas detektivbyrå, tre-aktsstruktur och noir. Jag är också osäker på vad jag egentligen vill med den här posten, men det är väl antagligen att få respons på mina idéer, högt som lågt.

Först och främst: Temat är barn som går i skolan och löser mysterier på skolan, kanske i delar av skolan de inte bör ha tillgång till (rektorns kontor, det gamla skyddsrummet, vinden) och/eller utanför schemat (de behöver bryta sig in på natten). I trådtiteln kallar jag det slarvigt "school noir". Jag vet inte om det checkar av allt som har med noir att göra, men temat ska präglas av mörker (som i natt och nedsläckt, inte nattsvarta psyken) och mysterier.

Jag tänker mig en scenariostruktur som utgår från ett läsår i grundskolan. Scenariot börjar på hösten, pågår under vintern, når sin upplösning under våren och avslutas lagom till försommarens sommaravslutning. Strukturen går även i tre akter, där årstiderna används som stöd.
  • I Akt 1 etableras miljön och olika roller. Exempel: Första skoldagen, där vissa elever utmärker sig, ett nytt ämne introduceras (som kommer hjälpa eleverna att lösa mysteriet), klassen har fått en vikarie, etc. Akten pågår under hösten och avslutas med scenariots första vändpunkt. Exempel: en elev har försvunnit, någon har tagit Klaras skrivbok!, någon har klottrat "BLÄÄÄÄÄÄÄ!" över hela fasaden, etc.
  • Akt 2, där mysteriet fördjupas och trappas upp och spelarkaraktärerna behöver övervinna vissa hinder, utspelar sig under vintern. Exempel: Fotspår som leder ner till källaren, det hörs något från en låst dörr, en lapp med ett nyckelord som eleverna kan läsa om i skolbiblioteket, vem är tomten med ansiktsmask i luciatåget? etc.
  • Akt 3, där scenariot når sin upplösning, utspelar sig under våren. Exempel: eleverna har samlat på sig tillräckligt med ledtrådar för att avslöja den skyldige, som de måste hitta!
Utifrån den här strukturen skulle det kunna vara ganska enkelt (även för barn?) att skapa scenarior att rollspela. Verkar det gött?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Det verkar gött! Jag har spelat ungefär detta nyligen, i Saperlipopette (franskt, opublicerat) som är lite Tintin-inspirerat. Det är uppdelat i liknande faser. Fungerade toppen. Där är även reglerna olika i de tre faserna. Finns en liten krönika här:

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
  • I Akt 1 etableras miljön och olika roller. Exempel: Första skoldagen, där vissa elever utmärker sig, ett nytt ämne introduceras (som kommer hjälpa eleverna att lösa mysteriet), klassen har fått en vikarie, etc. Akten pågår under hösten och avslutas med scenariots första vändpunkt. Exempel: en elev har försvunnit, någon har tagit Klaras skrivbok!, någon har klottrat "BLÄÄÄÄÄÄÄ!" över hela fasaden, etc.
  • Akt 2, där mysteriet fördjupas och trappas upp och spelarkaraktärerna behöver övervinna vissa hinder, utspelar sig under vintern. Exempel: Fotspår som leder ner till källaren, det hörs något från en låst dörr, en lapp med ett nyckelord som eleverna kan läsa om i skolbiblioteket, vem är tomten med ansiktsmask i luciatåget? etc.
  • Akt 3, där scenariot når sin upplösning, utspelar sig under våren. Exempel: eleverna har samlat på sig tillräckligt med ledtrådar för att avslöja den skyldige, som de måste hitta!
Utifrån den här strukturen skulle det kunna vara ganska enkelt (även för barn?) att skapa scenarior att rollspela. Verkar det gött?
Jag tror att du skulle kunna norpa rätt friskt ur Evolutionens Barn av @krank. Helt annan setting, men dina mål verkar ligga rätt nära rent systemmässigt. (Och Krank gillar när folk gör coola saker av hans spel (CC-BY licens).)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Det verkar gött! Jag har spelat ungefär detta nyligen, i Saperlipopette (franskt, opublicerat) som är lite Tintin-inspirerat. Det är uppdelat i liknande faser. Fungerade toppen. Där är även reglerna olika i de tre faserna. Finns en liten krönika här:

Kul att läsa om Saperlipopette! Jag har tänkt mig något mer traddigt med en SL och resten spelare, men det verkar helt klart finnas beröringspunkter. Går spelet att få tag på (på engelska)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Kul att läsa om Saperlipopette! Jag har tänkt mig något mer traddigt med en SL och resten spelare, men det verkar helt klart finnas beröringspunkter. Går spelet att få tag på (på engelska)?
Det går nog knappt att få tag på ens på franska, men jag kan nog få fatt i en speltestversion om du vill försöka dig på en maskinöversättning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror att du skulle kunna norpa rätt friskt ur Evolutionens Barn av @krank. Helt annan setting, men dina mål verkar ligga rätt nära rent systemmässigt. (Och Krank gillar när folk gör coola saker av hans spel (CC-BY licens).)
Och det finns här, om man vill ta sig en titt. PDF:en är helt gratis.

Med förbehåll för att det var mitt första rollspel, det finns verkligen jättemycket jag inte alls är nöjd med i det nuförtiden.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Detta är verkligen School Noir.

Skulle även säga Netflix-serien "13 reasons why". Något mer barnvänligt skulle kunna vara typ "Lassemajas detektivbyrå".

Just när det gäller rollspel ligger nog "Alice is Gone" och eventuellt "Sweet Agatha" rätt nära temat.

Datorspel på liknande tema "Football Game" och "Jenny Le Clue".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Veronica Mars!

Grymt idé tycker jag. Kanske går att hacka Cthulhu Dark på något sätt? Som en enklare version av Trophy Dark, som har en öppen SRD.
 
Top