Nekromanti Schmupprollspel

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Fick just en liten inspirationsgnista som jag tänkte skriva ner innan den försvinner när jag glömmer bort hur häftigt det är.

Det är framtiden någonstans. Du och dina vänner är flygaräss för små stridsflygplan/rymdskepp och slåss mot svåra odds. Det finns en hel del taktik men eftersom ni är flygaräss är det viktigaste att flyga på känsla så spelmekaniken är pokeraktig, ibland måste man göra något som statistiskt är dåligt för att kunna kamma hem vinsten. Rollpersonerna kanske är viktiga, kanske inte, spelarens investering i sin rollperson avgör hur mycket rollpersonen bryr sig om sitt eget liv. Man kan givetvis lämna kroppen hemma och flyga trådlöst men på grund av radiovågens fördröjning så får man ett litet minus på sina skills då. Plus att man slås ut om fienden lyckas störa signalen.

Hursomhelst så handlar spelets actiondelar mest om att flyga i farlig terräng med massor av fiender. Tar ni vägen genom ravinen för att undvika att deras radar märker er? Ett enda misslyckat slag gör att ni kraschar och dör. Vilket uppdrag är viktigast, att spränga deras hårt försvarade missillager eller att skydda civilstäderna mot ankommande bombare? Uppdragen ska kännas annorlunda så ingen 3:16-skit med threat tokens och stuff. Fientliga jaktplan har mycket i dodge och initiativ och sånt men dör på en träff. Fientliga AA kanoner kräver missiler för att döda och gömmer sig. Lagom med pill att välja sitt plan/skepp och att bestycka det.

Btw så är liv den viktigaste resursen eftersom den tar tid att skapa, därför kärnbombar man inte heeela tiden.

Finns det här spelet redan? Kristers Blå Himmel har ju dogfights eller bara fights men jag har fått intrycket att det handlar om ett mysigt småputtrande gentlemannakrig istället för ett hektiskt R-type laserdiskokrig (som är gentlemannamässigt ibland).

Lite cases:

En rollperson flyger genom en jungel av enorma träd, fyra fientliga jaktplan på sin stjärt. Han kan själv välja hur riskabelt han ska flyga och då måste fienden matcha risken för att inte sacka efter. Hans manöverskill är 6 men flygplanets är bara 5 nu eftersom det bär en skittung atombomb. Slår han för att göra svåra manövrer är det 50% risk att han dör, släpper han lasten (utan att armera den såklart) faller bomben i fiendens händer men han har 60% chans att klara manövern. Utlöser han bomben kommer han, hans förföljare och hela skogen garanterat stryka med.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Var kommer schmuppdelen in förutom färg?

Memorisering. Varje fiende har vissa skills och moves och vapen och bör inte vara otydliga eller föränderliga (olika lag har förståss olika jaktplan och stuff) så att om man mött en fiende förut borde man kunna spöa den (eller veta att man borde fly) genom att sätta in rätt motmedel. Atlas-ligan har motorljudssökande missiler så att stänga av motorn gör att man kan dodga dem (OK det där kan man nog inte lista ut in game) och en 50-terrawattslaser dissiperar mot gröna sköldar så det är bara att åka hem/flyga innanför skölden.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag gillar det där. bra fordonsstridssimulatorer råder det brist på och jag vet inte om jag lyckats - eller det funkar i form av att välja vapen man avfyrar och taktiskt styra anfallet i ett tärningsslag men alla dessa attirbut man kan använda fick inte utrymme.

Jag gjorde det att man kan ladda slag genom att vara passiv för varje önskad handling och därefter släppa alla handlingar på ett kast:

Du planerar att stoppa skeppet, lägga dig bakom skeppet och avfyra missiler i häcken på motståndaren. Det är helt enkelt tre handlingar. Det innebär att du itne handlar på tre ronder, du är a sitting duck. Därefter är det du som slår tre gånger för dessa tre handlingar och skaffar dig de fördelar du behöver.
Andra strategier är tex facklor du kan släppa som motmedel mot värmesökande missiler etc. Men ett enkalt snabbt system med bra strategimöjligheter är jag faktiskt itne säker på att jag lyckats med. Du får gärna testa mitt system om du vill. Jag behöver hjälp där.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Att vara en sitting duck låter extremt farligt i en dogfight :gremtongue:

Jag identifierade vad jag egentligen ville ha, spänning vs. risktagande och eventuella fataliteter. Tänker skriva ett scenario till Dread (också för att testa Dread som tydligen ska vara skitbra! (ett rollspel som har resolutionsmekaniken att om man ska lyckas med något drar man en kloss från ett jengatorn, när tornet rasar åker ens rollperson ut ur handlinge (och nästa torn så drar man två klossar per handling så det går fortare till nästa spänningsområde).
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Oxch därför väljer man inte sitting duck i dogfight utan analyserar sitt fordon för att se om det står pall för att ta en del stryk för att lyckas med en strategisk manöver. Detta beskrivs så klart som att smällarna tas i handlingen som eg är tre handlingar i en sparad till en handling.

Anlednignen till att man inte utför handling för handling är ju för att man döljer för motståndaren vad man tänker göra (Motståndaren: Men vad håller han på med?!?! - Vid spelbordet illustreras detav att motståndaren förblir passiv vilket väcker misstankar) för att i ett enda svep lägga en riktig hård eller taktisk handling.

Jag är dock inte helt hundra på att det här är så bra. Jag har nog däremot byggt in det du vill ha.

Vad är problemet egentligen i fordonsstrid? Man riskerar sitt fordon och inte sitt liv? Lösningen på det är att göra fordonet personligt och vädligt värdefullt.
 
Top