Nekromanti Schamanistisk magi

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I mitt Eon är begreppet "magi" bredare än "alstra <> - [transformera] - besvärjelse/ritual", och inbegriper istället all påverkan av magiska fält utförda av en besjälad varelse eller motsvarande. Av den anledningen letar jag nu efter intressanta sätt att göra färdigheten Schamanism bredare, genom att den tillåter schamanen att utnyttja sin träning till att även påverka själva andeplanet och psykotropiska fält runt sig (vilket de egentligen redan kan göra, det nämns bara inte explicit).

Vad jag letar efter är alltså schamanistiska förmågor som inte bara är "använd Andeförnimmelse och hitta en ande", utan faktiskt är magiska - på det sätt vi använder när vi talar om magi "vardagligt", och inte bara om Eon.

Exempel på sådana saker schamaner redan kan är att skapa trygga platser, familiarii och fetischer, men jag letar efter fler som kan vara roliga att ha - att utöka "skapa fetisch" till "fängsla demon/ande", t.ex, utan att direkt sno en massa saker från listan på psykotropiska effekter, för det är inte vad jag vill att de ska vara (fängslandena innehåller också indirekta semo- och ikonotropiska element genom fetischernas utseende och ristade tecken som upprätthåller själva fängslet, för att ytterligare illustrera mitt sätt att utvidga det magiska synsättet).

Någon som har några bra och inspirerande idéer?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Logiskt vore väl att inkludera sätt för schamanen att kommunicera med andar som besitter en kropp? Dvs leta upp folk och tala med dem telepatiskt, mer eller mindre.

Hur förhåller sig en schaman till en totemande? Är en sån ande speciellt mäktig, eller kan man övertala/manipulera/tvinga den att göra tjänster åt en? I så fall kan man göra hyffsat häftiga grejer...

En schaman kanske kan skapa totemandar genom att binda/fängsla/liknande en vanlig ande eller demon? Kan tänka mig mycket roligt och mystiskt man kan hitta på.
 
Top