Nekromanti Schamanism

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Här är några frågor angående schamanism:

-Är det möjligt för en schaman att bli odödlig, genom att bytta kropp när den gammla dör?

-Hur lång tid brukar det ta att försätta sig i tranc?

-Varför får man bara Rör/2 när man tar över en annans kropp?

-Om man ber en bunden ande vakta kroppen, måste den då övertalas och om, vet schamanen om om han misslyckats?

Jag har aldrig spelat med en schaman förut...

//en liten groda som inte vill riskera livet för någon liten skatt...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
-Är det möjligt för en schaman att bli odödlig, genom att bytta kropp när den gammla dör?
Juppz! fast inte enligt de nya reglerna. där förlorar man 1t6 quadosh vid varje hopp. fast om du frågar mig så suger de reglerna.

-Hur lång tid brukar det ta att försätta sig i tranc?
mer tid än vad du har på dig när du är stressad. ärligt, du måste ju droga ner dig eller dansa villt tills du svimmar, och sånnt tar inte lite tid precis. tippar på några timmar. beror på vilken drog man använder.. min förra shaman hade gått djupt ner i herointräsket.. [color:red]=o)</font color=red>

-Varför får man bara Rör/2 när man tar över en annans kropp?
därför att den personens motorik är helt skilld från din förra kropps. men om du kollar in reglerna för attributsförbättring ska du nog se att du kan höja upp dina nya attribut rätt snabbt..

-Om man ber en bunden ande vakta kroppen, måste den då övertalas och om, vet schamanen om om han misslyckats?
shamanen är många shamanmil från anden när denne börjar tycka att det blir tråkigt att sitta stilla i en helyr kropp som det gör ont i överallt eftersom shamanen råkade ramla olyckligt precis när denne damp ner i sin tance. när du övertalat den en gång behöver du inte göra det igen.

mitt tips. spela inte shaman om du har minsta lilla aning till att... de andra spelarna kanske tycker att det är jobbigt, eller om du kanske tror att det kan leda till koboldism. någon i min spelgrupp har fått upp ögonen för shamanism på ett koboldiskt sätt och vi andra har nu blivit helt sysselsatta med att försöka förklara antikoboldiska fenomen.. det är inte bra alls. särskill eftersom han är så skadat snäll och laglydig. MAN SKA SPARKA SLÅ OCH BITA SKALLEN AV FOLK!!! argh.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Tvärtom! De nya reglerna gör schamanen mer balanserad och inte lika farligt mäktig.. de får spelaren att tänka efter en gång extra innan han besätter en ny kropp.

Ezping Orm
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Å andra sidan är de nya reglerna inte direkt kompatibla med vissa företeelser i "Tiraker", främst då inte Nekkma Andeblidare, Nifel Hålöga och dylika coolingar.

- Ymir, tänker iaf inte köra med qadoshförlust vid permanent kroppsbyte, iaf inte så grov som 1t6.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Håller med dig!
Qadoshförlusten bör sänkas till typ -2. Men tyvärr missade Calle kärnproblemet (om det nu var Calle som gjorde reglerna). Det är att schamaner hur lätt som helst kan lönnmörda alla viktiga personer i hela världen. Det måste finnas en effektiv spärr mot detta.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Håller med.

- Ymir, bryr sig inte så mycket om schamanismreglerna, då han ändå inte låter spelarna spela schamaner. En schaman kan det sl tycker han kan, punkt. :)
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Varför skulle de inte vara det. Om Hålöga eller motsvarande lämnar sin kropp för att leva vidare och förlorar lite qadosh så är det inget som han inte kan återfå genom lite religiöst arbete.

Bela
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Eller genom att han lyder en guds uppmaning när han stjäl en kropp.

OM han genom att stjäla kroppar hjälper guden/gudinnans folk så finns möjligheten att han INTE förlorar Quadrosh.

Sen varför stjäla en kropp när man som schaman kan rida på en annans medvetande eller bara som spöke spionera på..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Det stämmer ju. I och för sig är schamanens riktiga kropp i fara då men vad hjälper det när 500 blodtörstiga tiraker står runt denna i väntan på att fiendens konung kommer att dö i sömnen. Man borde göra som hatten eller nnågon annan sa i ett tidigare inlägg att risken finns att schamanen blir uppäten av en demon eller liknande om denne färdas för långt. Men den regeln behöver inte införas om det är kejsar Jargus som kommer att bli lönnmördad.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 
Top