Nekromanti Schamanism och Qadosh

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Står det någonstans om Qadosh har någon påverkan i andestrid?
Man tycker ju att en person med hög Qadosh borde ha lättare att försvara sin kropp mot att bli övertagen eller dylikt.
Läser man reglerna om det hela verkar det som att schamaner kan hoppa runt i folks kroppar bäst de vill.
Hur långa är förresten avstånden som står i boken i delen om schamanism, har de något med den fysiska världen att göra. Jag tycker att det verkar lite luddigt allt det där.
Någon som har koll?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
vad jag har förståt det så har qadosh ingen påverkan istrid men jag kan minnas fel.

Schmaner kan hoppa runt lite grann som dom vill men dom måste ju besegra anden som bor i kroppen som dom skall besätta så det kan vara otrevligt att försöka sig på det ia alla fall.

Vad det gäller avstånden så kommer jag inte ihåg något om det...
Jag tror det har nått med tid och avstånd med vanliga världen att göra men lite inte på det.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Att byta kropp

Läser man reglerna om det hela verkar det som att schamaner kan hoppa runt i folks kroppar bäst de vill.

Ja, dom KAN göra det... Men det finns ett antal nackdelar med att göra så:
1. Man förlorar delar av dom kunskaper man hade tidigare (stor förlust, enligt mig!)
2. Man får en helt ny kropp, med nya attribut och för/nackdelar. *Tro mig, SL kommer inte uppskatta en spelare som ska ha en ny fysisk kropp lite då och då :gremgrin:*
3. Man förlorar Qadosh av att ens "gamla" kropp dör, och det gör den ju när man lämnar den för en ny. *Betyder i längden att du kommer att tyna bort, rent själsligt*

Så det finns många nackdelar med att byta kropp.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Schamanism och Qadosh - så funkar det...

Står det någonstans om Qadosh har någon påverkan i andestrid?

Nix, det gör det inte, eftersom Qadosh inte har någon påverkan på andestrid - inte i den meningen att man får plus eller minus på tärningsslag i andestrid, i alla fall. Så i det avseendet är Qadosh irrelevant i andestrid.

Läser man reglerna om det hela verkar det som att schamaner kan hoppa runt i folks kroppar bäst de vill.

Läs dom igen, så ser du att du har fel... :gremwink:

Nja, allvarligt talat - javisst, schamaner kan "hoppa runt i folks kroppar bäst de vill", rent regeltekniskt! Men det finns ett flertal stora nackdelar med detta:

1. För det första förlorar man ju, trots allt, ens fysiska egenskaper om den egna fysiska kroppen skulle dö, ett faktum som är nog så illa.

2. För det andra, så förlorar en schaman Qadosh varje gång denne befinner sig i en kropp som dör, eller när dennes "ursprungskropp" dör, vilket riskerar att leda till borttoning.

3. De flesta schamaner, och också många andar, anser det vara ett oerhört omoraliskt beteende att "hoppa runt i kroppar", som du kallar det, vilket gör att dessa andar och schamaner kommer att jaga de som beter sig på detta omoraliska vis! Detta kan ställa till med oerhört stora problem för schamanen, speciellt om denne skulle reta upp fel ande...

Det var det korta svaret! Frågor?
:gremwink:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Schamanism och Qadosh - så funkar det...

Står det någonstans om Qadosh har någon påverkan i andestrid?
Nix, det gör det inte, eftersom Qadosh inte har någon påverkan på andestrid - inte i den meningen att man får plus eller minus på tärningsslag i andestrid, i alla fall. Så i det avseendet är Qadosh irrelevant i andestrid.
Så religiösa ledare och dylikt som står högt i sin guds gunst får alltså enligt reglerna inga fördelar ut i fall någon illasinnad ande eller schaman skulle få för sig att besätta deras kroppar? Eller fanns det fler avseenden?
Sånt kan man ju i och för sig alltid ändra på själv när man spelar.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Schamanism & Qadosh - så funkar det...

Så religiösa ledare och dylikt som står högt i sin guds gunst får alltså enligt reglerna inga fördelar ut i fall någon illasinnad ande eller schaman skulle få för sig att besätta deras kroppar?

Nix, inga alls. Varför skulle dom få det?
:gremgrin:

Eller fanns det fler avseenden?

Självklart! En helig person kan mycket väl erhålla andra fördelar, bland annat de som nämns i Religionsmodulen. Sen kan en vänligt sinnad gudom mycket väl skicka ut beskyddande andar/änglar för att skydda sina trogna tillbedjare, vilket gör att den helige kan få ett visst skydd; men om en person med högt Qadosh själv hamnar i andestrid, får denne inga direkta fördelar av att vara helig.

Avlidna själar av personer med hög Qadosh är dock ett intressant fenomen i Andarnas Rike; mer info om dessa i en kommande modul...
:gremwink:

Sånt kan man ju i och för sig alltid ändra på själv när man spelar.

Givetvis, som allting annat.
:gremsmile:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Schamanism och Qadosh - så funkar det...

2. För det andra, så förlorar en schaman Qadosh varje gång denne befinner sig i en kropp som dör, eller när dennes "ursprungskropp" dör, vilket riskerar att leda till borttoning.
Finns det en bra förklaring för varför eller infördes det bara av balans skäl?

Lijat - som ogillar lågiska qadosh förluster och som gärna skulle se en samanhängande oficiell förklaring till både qadosh och varför den sjunker när schamaner dödar.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Mera schamanismtugg... =)


Citat:
<font size="2"> 2. För det andra, så förlorar en schaman Qadosh varje gång denne befinner sig i en kropp som dör, eller när dennes "ursprungskropp" dör, vilket riskerar att leda till borttoning.</font size>



<font size="3">Finns det en bra förklaring för varför eller infördes det bara av balans skäl? [/i]
Det får du fråga Neogames om, eftersom detta inte var mitt påfund; det infördes i Eon II, av misstänker jag (jag vet alltså inte!), balansskäl. Men det spelar mindre roll, eftersom det ändå inte är helt omrimligt, av ett viktigt skäl. Först måste vi dock klargöra att en schaman inte inte förlorar Qadosh om denne dödar - du skrev, trots allt att den sjunker när "när schamaner dödar",vilket alltså är fel - utan den sjunker om en schaman upplever dödens beröring! Med andra ord, en schaman som upplever döden - den behöver inte ens vara sin egna, eftersom döden trots allt är "universell" för alla levande varelser - förlorarar Qadosh. Varför? Jo, eftersom döden är något ytterst traumatiskt, och sålunda riskerar att skada själen! Tänk dig själv - schamanen dör trots allt! Det är ingenting man är opåverkad av. Så där har du förklaringen.
:gremsmile:
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Schamanism & Qadosh - Teori

en teori om att en person förlorar qadosh
när denne dör. det kan ju bero att personen mister
kontakten med det fysiska planet.
då qadosh förlust innebär mindre kontakt med
skapelsen.
:zeppelinare:
varför den inte kommer tillbaka när
man får en ny kropp är en annan sak.
möjligtvis att det fortfarande tar tid att återhämta qadosh.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Mera schamanismtugg... =)

kan nån relgeltekniskt kasta magier
om denne är bunden vid ett föremål?
en fetich alltså.

jag syftar på att en shaman binder själen
av en magiker i ett föremål.
 
Top