Nekromanti Schamanism och odödlighet

Nix Of Nine

Veteran
Joined
14 Jun 2003
Messages
46
Location
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
en polare till mej brukar spelleda mej och då är jag en mycket framgångsrik schaman som för tillfället är kejsaren Jargus (då är man nog rätt bra på sitt yrke...)
och han tycker att det tar ungfär en timme att försätta sig i trance.. Jag använder mej av ett instrument, en trumma...

Går det att döda en schaman??
i regelboken står det bara ett exempel om vad som händer om man hugger kniven i huvet på fel person... resultatet blir att nån annan ränner omkring med sin egna kropp... men går det att DÖDA en schaman.. driva ut själen från andeplanet eller nåt??

annars måste ju schamanism vara olagligt bra...
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Allt är möjligt om jag inte missminner mig kan en schaman bli dödad på andeplanet. Sedan får man betänka den rent etiska aspekten av att ta över en annan persons kropp, jag är av åsikten att det bara är ett litet fåtal schamaner som skulle göra en sådan sak.
Dock har jag ett recept som funker på det meste även übermäktiga schamaner en demon.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag tror inte att det går att "döda" en ande, eftersom om man dödar en schamans fysiska kropp så dör han ju egentligen. Skillnaden mellan en schaman och en "vanlig" människa är ju det att en schaman kan styra vart på andeplanet han vill färdas, och en vanlig människa (vars fysiska kropp har dött) kan bara driva omkring eftersom denne inte kan kontrollera sin ande på andeplanet.

Dessutom så står det ju i reglerna att det är tabu att "leva vidare på någon annans bekostnad", vilket innebär att man enligt tabuet inte får ta någon annans kropp bara för att man vill fortsätta leva vidare fast ens fysiska kropp. Detta hindrar ju inte mer ohederliga personer att ändå göra så, med det hindrar iaf dom mer hederliga personerna från att bli übermäktiga. Visserligen så kan man ju tycka att detta tabu inte bör räknas om man blir dödad av någon annan och sedan tar över dennes kropp, men samtidigt så förlorar man på det eftersom ens färdigheter försämras när man byter kropp. Och sist men inte minst så måste man vara en ganska mäktig schaman om man ska kunna ta över en annan människas kropp (man måste ju besegra denne i andestrid innan man tar över kroppen).

Ett sätt att bli av med en ande (alltså en "fysiskt" död schaman) är att låsa in den i ett pentagram, eftersom den då blir fast i pentagrammet och kan inte ta sig därifrån. Man kan nog inte döda den, men anden kan ju iaf inte skada någon längre (så länge den inte kommer på nåt sätt att bryta pentagrammet då). Annars kan man ju tvinga anden att bindas till ett föremål eller liknande om man besegrar den i andestrid, och då kan inte anden/schamanen göra så mycket längre.

Hoppas att du fått ett någorlunda tydligt svar på din fråga :gremsmile:
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Ett pentagram är en Semotropist effekt som beskrivs på sid 119 i M&M, i korthet är det en skydds effekt som man kan stänga in demoner, andar och andra varelser i.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
begränsande effekter och schamanism

annars måste ju schamanism vara olagligt bra...

Det är olagligt bra. Det finns dock en begärnsande effekt, och dessa kallas "tabu". Eftersom de beskrivs som en kulturell grej så är de ganska enkla att förkasta som något som man kan välja om man vill följa, men det är möjligt att göra det till en naturlag i större utsträckning. Låt oss anta att tabuna är följden av ett urgammalt avtal mellan de första schamanerna och skapelsens mäktigaste andar. Om schamanernas efterföljare någonsin bröt mot tabuna så skulle vedergällningen bli stor. Applicera sedan detta på ditt Mundana, och låt vedergällningen komma i form av ökade svårighetsgrader på alla försök att övertala andar (+ob1T6 per tabubrott). Andarna vill helt enkelt inte ha något att göra med schamanen. Plötsligt har du en mycket mindre effektiv schaman, och en mycket effektiv begränsande faktor för schamanistiska aktiviteter.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Att döda en schaman

Personligen skulle jag leta reda på en magiker eller schaman som kunde få mig i kontakt med en demon. Sedan skulle jag förklara att en människoande löper amok och tillskansar sig alldeles för mycket makt. Vem vet, han kanske snart försöker hävda sig som härskare över andeplanet?

Förhoppningsvis kommer då demonen samla sina polare och finfördela den stackars schamanens själ långsamt och metodiskt.

/RipperDoc :gremcool:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Någon kan ju råka låsa fast dig i en vandöd, i ett artefakt eller rent utsagt bara skapa ett "pentagram" för andar som du fastnar i...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Qadosgslitage pga schamanism

Om din senaste kropp dör så förlorar du Ob1T6 Qadosh - i Eon II alltså.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Ett tillägg...

Figuren pentagram är en femuddig stjärna inuti en cirkel, vilken ofta används i rollspel och annan fantasy i ockulta sammanhang. Den ser ut så här:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Sammanfattning, svar och tjuvtitt... ;-)

Det har gets en del bra svar nedan, så jag tänkte bara sammanfatta och utveckla det lite, så du får ett ordentligt svar...
:gremwink:

Går det att döda en schaman??
Det beror på vad du menar - menar du att döda schamanens själ ("andlig död") eller dennes kropp ("kroppslig död")? Svaret på båda frågorna är faktiskt ... ja ! Det senare är naturligtvis enkelt - hugg huvet av schamanen, och den dör kroppsligt.

Att döda schamanen andligt (något som bland schamaner kallas att död sin sista död , eller helt enkelt Slutet ), är dock lite svårare. Men det är möjligt. Ett förslag är att skaffa hjälp av en demon. Risken med detta förslag förefaller dock ganska uppenbart; få demoner ställer upp på sådant utan att be om något i gengäld. Och att skuldsätta sig till en demon kan vara minst sagt otrevligt...Det finns dessutom andra sätt, bland annat med hjälp av vissa områden inom andevärlden (fler sätt presenteras i en kommande modul... :gremwink: ).

De schamanistiska tabuna har förvisso kommenterats i tidigare inlägg, eftersom de är ytterst relevanta i detta sammanhang. Men notera dock att detta är rollspelsmässiga , inte regelmässiga , nackdelar. Detta är dock egentligen inte någon nackdel (även om den typiske Eonspelaren vanligtvis drabbas av panikångest så fort det inte finns någon regel... :gremwink: ), utan tvärt om, en stor fördel, eftersom spelledaren är fri att utnyttja detta till fullo. Risken är nämligen stor att någon upptäcker detta (d.v.s. att schamanen bryter mot tabuet att leva vidare ), för eller senare. Och förvisso, det finns en hel del andar och andebesvärjare som inte bryr sig ett jotta om detta, men andelen andar och andebesvärjare som faktiskt blir heligt förbannade på en sådan tabubrytare är tillräckligt många för att tabubrytaren ska hamna i en svår position. Och eftersom det är, som sagt, möjligt att faktiskt förrinta en själ, bör en sådan tabubrytare passa sig. Men ioförsig, även om själen inte förrintas, så kan man ju plåga den istället genom konstant terrror, sabotage och otrevligheter. I så fall kan tabubrottets pris bli sannerligen högt...

Men notera alltså att det finns ingen - och kommer inte heller i andemodulen presenteras någon/några - "hopp han bröt mot ett tabu, slå på tabell X"-tabeller/regler för de schamanistiska tabuna. Det utgör rollspelsmässiga faktorer, som en spelledaren kan utnyttja som denne önskar.

driva ut själen från andeplanet eller nåt??
Öh, nej går inte att driva ut en själ från andeplanet. Om man nu inte med "driva ut från andeplanet" menar förrinta själen, för i så fall är det möjligt (se ovan).

annars måste ju schamanism vara olagligt bra...
Inte "olagligt" bra, men väldigt bra (om man nu med "bra" menar svårstoppade och eller mäktiga) och mycket svårkontrade! Det ligger liksom i schamanismens natur... :gremwink: Saken är nämligen den, att andeplanet är "onåbart" (i den meningen att man inte kan "se" denna värld) för de som saknar rätt träning (d.v.s. schamanistiska färdigheter) eller magiska redskap. Sålunda blir den som kan utnyttja denna värld till sin fördel mycket svårstoppad, sett från det fysiska planet. Vill man göra en liknelse, så kan man säga att andeplanet är som flygvapen - blir man överfallen från luften och saknar effektiva motmedel befinner man sig i en allvarlig och minst sagt utsatt position. Så är oxå fallet med andevärlden; är man inte tränad att kontra hot därifrån, blir man mycket utsatt om man anfalls därifrån! Det är liksom inget konstigt med det.

Tja, det var en sammanfattning samt - i viss mån - utveckling av vad andra sagt. Mer info kommer (som sagt) i en kommande ascool (!!!) modul...
:gremcool:
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Qadosgslitage pga schamanism

Du förlorar bara qadosh om dinkropp dör för att du lamnat den för andeplanet. Om du blir dödad av en rövare och du stiger upp på andeplanet och tar över hans kropp förlorar du ingen qadosh. OM du däremot lämnar din kropp och tar över en annan och din gamla kropp dör som följd av detta....
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Avståndsvapen...

Jag vill påminna mig om att det är ganska jobbigt att hitta fram till något som är en bit bort på andeplanet, så om man nitar shamanen med pilbåge och sedan drar fort som sjutton så lär han få virra omkring länge...

/Henrik
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag vill inte käfta...

...men tittar man i regelbokens exempel (EON II, s. 264) så står det att Akiba förlorar 4 i qadosh när han skjuts ned av en plundrare. Jag tolkar det som att qadoshförlusten alltid inträder när en kropp dör, antagligen för att inte en schaman ska kunna leva vidare i all evighet. Jag reserverar mig dock för att jag kan ha missförstått det hela.

/Lord Tengel
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tydligare definition på Qadoshförlustregeln...

Du förlorar bara qadosh om dinkropp dör för att du lamnat den för andeplanet.
Nix pix, så är inte fallet. Tyvärr är regeln i Eon II en smula vag, vilket gör att missförstånd lätt uppstår. Så här ska det dock fungera:

<center> Om en andebesvärjare (1) befinner sig i en fysisk kropp (som inte är andebesvärjarens egna ursprungskropp) som av något skäl avlider - oavsett vad det är för en fysisk kropp - och (2) om andebesvärjarens ursprungskropp dör (oavsett hur det går till), kommer andebesvärjaren att drabbas av en Qadosförlust på Ob1T6. </center>

Alltså, om (1) eller (2) ovan är uppfyllda, kommer en andebesvärjare drabbas av Qadoshförlusten. Slutligen, så ska "ursprungskropp" tolkas som den nuvarande kropp som andebesvärjaren fötts med, i detta livsförlopp (oavsett om detta livsförlopp påbörjats via reinkarnation eller genom en "nyskapad" själ). Att sno någon annans kropp för att leva vidare räknas dock inte som reinkarnation!

Notera att i de flesta fall kommer detta - för en rollperson - betyda att "ursprungskropp" innebär den kropp som andebesvärjaren har när rollpersonen skapas.
:gremcool:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Lägger sig i..

Fast å andra sidan har ju primitiva magiker oxå Schamanism... har svårt att tro att Fruktansvärd Häxa X någon gång i forntiden svor att respektera något överhuvudtaget... Dessutom kan ju en andestrid inte avbrytas förräns båda kombatanterna gör det av fri vilja (vet att det e många som inte tolkar det så men det är banne mig vad som står..)
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
I våran grupp tillåter vi inte schamaner som annat än SLPs vi tycker att dom är för bra och ganska så kobold
 
Top