Nekromanti Schamanism i strid

TEmp

Veteran
Joined
7 Sep 2011
Messages
5
Våran spelgrupp har läst reglerna om schamanism och har lite funderingar och frågor kring hur andra grupper spelar/tolkar reglerna. I exemplet om schamanism så verkar det som att man kan använda andestrid i en riktig strid. Som vi har tolkat det så kan man alltså gå i trans mitt i striden och sen initiera andestrid med sina motståndare. Det resulterar i några frågor.

Finns det något sätt att skilja på ens kamrater och ens fiender i andevärlden?

Hur långt är avståndet mycket kort?

Det verkar som andestrid är väldigt kraftfullt givet att någon skyddar din kropp, använder ni några houserules för att tona ned det?

Edit: Vi spelar Eon II och har bara tillgång till grundboken.

Edit2: Skaffade precis Eon III reglerna.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Det verkar som andestrid är väldigt kraftfullt givet att någon skyddar din kropp, använder ni några houserules för att tona ned det?
En variant jag funderat på är att dels göra det lite svårare att besätta en motståndare, dels att säga att det är väldigt svårt att driva ut en annan själ fullständigt. Man skulle kunna säga att det vanligaste är att själen inte drivs ut ur sin kropp om den förlorar en andestrid, utan att den hamnar i någon slags dvala och regelbundet får försöka återta kontrollen. Och man skulle kunna göra så att det är genuint omskakande att bli mördad när man befinner sig i en annan kropp, kanske genom att man får någon slags psykologiska problem eller att man förlorar något poäng Psyke eller Vilja.
 

TEmp

Veteran
Joined
7 Sep 2011
Messages
5
Intressant, själen kanske automatiskt försöker ta tillbaka sin egen kropp varje runda genom att slå Ob4d6 mot sin PSY. Det låter som en bra balansering.
 

Stormchaser

Veteran
Joined
14 May 2011
Messages
39
Location
Södertälje
Hm, om jag inte kommer ihåg helt fel, så tar det ca 10min att komma i trance per försök. Så att försöka få med det/tajma det, i en plötslig strid kan bli en utmaning för spelaren kan jag tänka mig.

Så det är nog ganska balanserat ändå...bara en tanke.
 

TEmp

Veteran
Joined
7 Sep 2011
Messages
5
Jag hittar inte var det står att det tar 10min att komma i trance, kan du specificera?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tror att det tillkom i EON3 för specificera det av balansanledningar. Tror det var tänkt från början att det skulle ta relativt lång tid (åtminstone så pass lång tid att det inte går att använda i strid spontant) redan från början, men att man inte skrev det i boken för att lämna mer åt spelgruppen eller för att man ansåg att det inte var viktigt eller för att det verkade uppenbart.
Kan kolla när jag kommer hem om du vill?
 

TEmp

Veteran
Joined
7 Sep 2011
Messages
5
Det vore schysst om du kunde kolla upp det. Tack på förhand
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som vi har tolkat det så kan man alltså gå i trans mitt i striden och sen initiera andestrid med sina motståndare. Det resulterar i några frågor.
Det är väl teoretiskt möjligt, men läser man beskrivningen av Schamanism-färdigheten så framgår det att det är osannolikt. Tror dessutom att det (som sagt) tar en bestämd minimitid. Åtminstone i Eon III.

Fältslag, däremot...

Finns det något sätt att skilja på ens kamrater och ens fiender i andevärlden?
Jag kör på att man kan känna igen själar från personer man kunnat studera med Andeförnimmelse "IRL". Alternativet känns lite konstigt, i min mening.

Jag kör även på att man baserat på samma erfarenhet kan identifiera vilket folkslag själen tillhör (om skillnaden i själar är stor nog; typ människa/tirak/alv/dvärg/annat), och få reda på typ allmänt känslotillstånd och annat. Något mer än att fightas ska färdiheten vara bra för!

Hur långt är avståndet mycket kort?
Jag skulle säga att det motsvarar kanske 5 meter i den fysiska världen, om man inte har rört sig längre in på andeplanet. Men det är en gissning, och jag tror inte att det finns officiell info.

Det verkar som andestrid är väldigt kraftfullt givet att någon skyddar din kropp, använder ni några houserules för att tona ned det?
Ja. Annars blir schamaner lätt absurda masslaktare. Tabun, regler och lärlingsskap i all ära, men någon slags begränsning måste de ha, eftersom tirakerna enligt tirakboken använder dem rätt friskt i strid.

Jag har bestämt att man tar Långtidsutmattning av andestrid (jämför med att alstra psykotropi), och att det finns en risk för Qadoshförlust om man deltar i för mycket andestrid (eller om man förlorar och inte befinner sig i sin kropp). Dessutom får man fly och blir desorienterad om man förlorar, så man tappar tid.

Då blir det t.ex. logiskt att ta över stora djur och delta i striden på det sättet istället för att bara flyga in och wipea viktiga kompanier i andestrid.

Det har inte förekommit så mycket andestrid att jag har behövt skriva faktiska regler för det, men det är vad de kommer att innehåller om jag skriver dem. I gengäld låter jag färdigheten schamanism användas att utföra en del magi med regler som går utanför det vanliga magistystemet.
 

TEmp

Veteran
Joined
7 Sep 2011
Messages
5
Regmolar said:
Det är väl teoretiskt möjligt, men läser man beskrivningen av Schamanism-färdigheten så framgår det att det är osannolikt. Tror dessutom att det (som sagt) tar en bestämd minimitid. Åtminstone i Eon III.

Fältslag, däremot...
Införskaffade precis Eon III reglerna och hittar fortfarande inte var det står att det tar 10 min att hamna i trance. Skulle någon kunna säga vilken sida det står på skulle jag vara ytterst tacksam.

Regmolar said:
Jag skulle säga att det motsvarar kanske 5 meter i den fysiska världen, om man inte har rört sig längre in på andeplanet. Men det är en gissning, och jag tror inte att det finns officiell info.
Att sätta Mycket kort avståndet till 5m skulle verkligen göra schamanerna mindre mäktiga eftersom det tar 10 min att färdas om avständet är nära. Men jag är osäker på om det verkligen är RAI, eftersom i exemplet på sidan 164 så blir Akiba skjuten och kan nästa runda initiera andestrid. Han kanske dock blev skjuten från 5m håll, men det verkar ganska osannolikt eftersom han precis har fått syn på dom.

Regmolar said:
Jag har bestämt att man tar Långtidsutmattning av andestrid (jämför med att alstra psykotropi), och att det finns en risk för Qadoshförlust om man deltar i för mycket andestrid (eller om man förlorar och inte befinner sig i sin kropp). Dessutom får man fly och blir desorienterad om man förlorar, så man tappar tid.
Bra regler, jag ska försöka lobba för att vår grupp ska införa dom
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ja. Annars blir schamaner lätt absurda masslaktare. Tabun, regler och lärlingsskap i all ära, men någon slags begränsning måste de ha, eftersom tirakerna enligt tirakboken använder dem rätt friskt i strid.
Jag har spelat (och spelledit) med ganska många tiraker och dessa äventyr har involverat schamaner vid ett flertal tillfällen. Jag tycker inte att tirakernas schamanistiska seder ställer till några större problem. En tirak som hellre knuffar runt sina fienders andar på andeplanet där de är hjälplösa än att slåss mot dem med tänder och klor skulle ses som ganska feg av Mahktah. Är du ung nog att slåss själv gör du detta, är du en mycket gammal schaman förmår du stammens krigare att slåss åt dig. Gäller det större fältslag kanske schamanerna hjälper till om det gynnar tiraksläktets bästa, man vanligtvis överdriver de nog sina bedrifter i efterhand. Skulle de däremot stå inför en Sabrisk invasion skulle nog schamanerna ta till allt vad de har, och då kanske de anfaller sina fiender från andeplanet. Dock tror jag att ett sådant scenario skulle vara viktigt nog för att schamanerna skulle kalla på hjälp från gudinnan själv genom hennes dwarkkas, och så skulle de förmodligen vara upptagna med att övertala dessa. Det enda tillfället då tirakiska schamaner faktiskt använder andestrid är nog för att komma över en speciell kropp eller för att hämnas på en dumdristig mördare, inte för att masslakta. Det sköter redan binderakken och krikkdûrrerna alldeles utmärkt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Införskaffade precis Eon III reglerna och hittar fortfarande inte var det står att det tar 10 min att hamna i trance. Skulle någon kunna säga vilken sida det står på skulle jag vara ytterst tacksam.
Jag har inte böckerna tillgängliga, men jag vill minnas att beskrivningen av färdigheten gör det ganska tydligt att det inte är någon runda det handlar om, med tanke på hur man måste danska, trumma, sjunga etc.

Att sätta Mycket kort avståndet till 5m skulle verkligen göra schamanerna mindre mäktiga eftersom det tar 10 min att färdas om avständet är nära. Men jag är osäker på om det verkligen är RAI, eftersom i exemplet på sidan 164 så blir Akiba skjuten och kan nästa runda initiera andestrid. Han kanske dock blev skjuten från 5m håll, men det verkar ganska osannolikt eftersom han precis har fått syn på dom.
Det var en ren gissning, eftersom information saknas. Sedan är det mycket möjligt att man glömde att tänka på saken i exempeltexten. Vi får helt enkelt hoppas på Schamaner och Drömvandrare :gremwink:

Eller så säger du helt enkelt att befinner man sig i den del av andeplanet som ligger närmast Mundana så rör man sig alltid i en hastighet av X m/s i de tre vanliga dimensionerna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag har spelat (och spelledit) med ganska många tiraker och dessa äventyr har involverat schamaner vid ett flertal tillfällen. Jag tycker inte att tirakernas schamanistiska seder ställer till några större problem. En tirak som hellre knuffar runt sina fienders andar på andeplanet där de är hjälplösa än att slåss mot dem med tänder och klor skulle ses som ganska feg av Mahktah. Är du ung nog att slåss själv gör du detta, är du en mycket gammal schaman förmår du stammens krigare att slåss åt dig. Gäller det större fältslag kanske schamanerna hjälper till om det gynnar tiraksläktets bästa, man vanligtvis överdriver de nog sina bedrifter i efterhand. Skulle de däremot stå inför en Sabrisk invasion skulle nog schamanerna ta till allt vad de har, och då kanske de anfaller sina fiender från andeplanet. Dock tror jag att ett sådant scenario skulle vara viktigt nog för att schamanerna skulle kalla på hjälp från gudinnan själv genom hennes dwarkkas, och så skulle de förmodligen vara upptagna med att övertala dessa. Det enda tillfället då tirakiska schamaner faktiskt använder andestrid är nog för att komma över en speciell kropp eller för att hämnas på en dumdristig mördare, inte för att masslakta. Det sköter redan binderakken och krikkdûrrerna alldeles utmärkt.
Det svåra är att förklara sånt här för en viss typ av alltför rationella spelare som utgör min spelgrupp. Dessutom har väl schamanerna tillräckligt speciell social ställning för att man ska kunna argumentera för att det anses helt ok att de använder sina övernaturliga förmågor istället för att slåss personligen i strid - annars riskerar åtgången på viktiga schamaner att bli alltför stor.

Det är som det där med att lära sig magi - det finns ju uppenbarligen inte så mycket magiker, men varför det är så är svårt att förklara när du i praktiken kan lära dig att fixa en extremt användbar besvärjelse på en månad (Alstra biotropi 5, Besvärjelse 5, Hela Trauma). Tro mig, jag har ägnat åtskilliga A4-sidor text åt att försöka i en eller två trådar.

Just nu krävs det ju i princip också _en enda_ person med Schamanism 5 för att på ett idiotsäkert sätt mörda vilken person som helst, och det är ju inte bara tirakerna som har schamaner. Man kan ju förklara varför auserna inte utrotat Ashariens ledande skikt fyra gånger om genom historien med rent kulturella/sociologiska/politiska argument, men det skadar knappast att ha någon enda metafysisk faktor som gör schamanerna ovilliga att utnyttja sin nästan obegränsade förmåga till perfekta mord och massmord.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Just nu krävs det ju i princip också _en enda_ person med Schamanism 5 för att på ett idiotsäkert sätt mörda vilken person som helst, och det är ju inte bara tirakerna som har schamaner. Man kan ju förklara varför auserna inte utrotat Ashariens ledande skikt fyra gånger om genom historien med rent kulturella/sociologiska/politiska argument, men det skadar knappast att ha någon enda metafysisk faktor som gör schamanerna ovilliga att utnyttja sin nästan obegränsade förmåga till perfekta mord och massmord.
En teori jag kom på just nu är att det kanske inte är lika mycket att det är svårt att mörda någon på andeplanet som det är att det är smärtsamt. Till och med den nesligaste nerkomantikern drar sig för att kapa bandet mellan själ och kropp ifrån alstralplanet då känslan är så fruktansvärt olidlig. Alla andens minnen och känslor strömmar igenom en, försöker förmå en att släpa taget och lämna dem därhän. Varje god tanke, varje god gärning, varje stund av kärlek och varje ögonblick av hat möter en där man simmar naken på dödens hav. Att hugga halsen av sitt offer är att föredra då man slipper det emotionella bakflödet som bildas. De schamanistiska tabuerna försöker spegla detta, men förbuden är inte lika mycket lagar som de är rekommendationer. Sliter man en fiendes ande ur sin kropp slår det så hårt mot ens egna sinnesfrid att man kanske inte ens kan återvända till de levande igen, någonting som schamanerna kallar borttoning.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En teori jag kom på just nu är att det kanske inte är lika mycket att det är svårt att mörda någon på andeplanet som det är att det är smärtsamt.
Jag försöker att hålla känslomässig kontakt mellan saker på andeplanet begränsat, men annars så är det en approach som fungerar minst lika bra som min (även om jag tycker att du kanske brer på lite väl mycket :gremwink: )
 
Top