Nekromanti Schamaner och själlösa djur

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
En av mina spelare har precis börjat spela ett medium. Jag har aldrig tidigare haft en andebesvärjare i min grupp. Under en diskussion kom en fråga om att besätta själlösa djur upp och jag undrar därför: Vad händer med ett själlöst djurs kropp om en andebesvärjare tar över djurets kropp och sedan lämnar kroppen? Andebesvärjaren har aldrig drivit ut djurets själ eftersom djuret inte har någon.

Jag kan tänka mig två saker som skulle kunna hända. Antingen så dör djuret då andebesvärjaren lämnar djurets kropp eller så fortsätter det helt enkelt att leva vidare. Om djuret fortsätter att leva skulle detta kunna bero på att djurets totemande besätter djuret igen då andebesvärjaren lämnar djurets kropp. Hur har ni gjort då den här situationen uppstått (om den någonsin har det)?


/Carnin
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Schamaner kan inte inta "själlösa"djur. Dessa har också själar men så mycket mindre än en människas att de och människan som försöker besätta's själ dör om de försöker.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Är du verkligen helt säker på det? :gremconfused:

Enligt Tiraker: Mörkrets döttrar kan tirakiska schamaner ta över djurs kroppar under exempelvis jakt, för att locka på djur, eller under strid.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Den där gamle tirakiske schamanen (kommer inte ihåg vad han heter) besatte ju till exempel en björns kropp under en av striderna mot dvärgarna. </font></td></tr></table>

Vidare står det i regelboken att djuren kontrolleras av respektive djurs totemande som besätter alla djur av samma ras samtidigt. Detta skulle ju innebära att själlösa djur på sätt och vis också har en själ.

/Carnin - skeptisk
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Schamaner kan inte inta "själlösa"djur. Dessa har också själar men så mycket mindre än en människas att de och människan som försöker besätta's själ dör om de försöker.

Fel. Det står ju till och med regler/exempel för vad man ska använda istället för PSY hos själlösa djur i andestriden.

Ett annat bevis är ju familiarus.

Familiarus från SG said:
En familiarus (i pluralis heter det familiarii) är en ande eller demon bunden till en osjälig varelse - ett djur eller i extrema fall en vandöd.
Iom V&N så kallas det belialer istället för familiarii med ande/demoner bundna i vandöda.

/Jaggernaut - förkortar.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Vad händer med ett själlöst djurs kropp om en andebesvärjare tar över djurets kropp och sedan lämnar kroppen? Andebesvärjaren har aldrig drivit ut djurets själ eftersom djuret inte har någon.

Nä men andebesvärjaren har drivit ut djur/skydds-anden (den kollektiva djuranden).

Jag kan tänka mig två saker som skulle kunna hända. Antingen så dör djuret då andebesvärjaren lämnar djurets kropp eller så fortsätter det helt enkelt att leva vidare. Om djuret fortsätter att leva skulle detta kunna bero på att djurets totemande besätter djuret igen då andebesvärjaren lämnar djurets kropp. Hur har ni gjort då den här situationen uppstått (om den någonsin har det)?

Situationen har aldrig uppstått för oss men jag kan tänka mig en blandning av de båda. Ifall djuret befinner sig i närheten av totemanden då andebesvärjaren lämnar kroppen kan den ta tillbaka kroppen men har schamanen begett sig tillräckligt långt bort från totemanden hittar den inte igen kroppen och kan inte besätta den igen och då dör djuret.

Här är en tråd där bland annat jag diskuterade det förut. I tråden kan du även finna länkar till andra schamanismtrådar som kan vara en idé att läsa med tanke på att du nu har en andebesvärjare i gruppen.

/Jaggernaut - totemandar hit och dit.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Vi har alltid kört så att djuret fortsätter att leva.... har anars inte tänkt närmare på det.
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Jag är inte så insatt i ämnet, men jag har för mig det. Det är den anledningen drakar har för att deras själar inte kan besätta människor iaf.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag har för mig att en drake inte kan besätta en människas kropp på grund av draksjälens rang. Jag kommer inte riktigt ihåg vilken rang en människas själ har (tror att det var 4). En draksjäl har så pass mycket högre rang att dess energier skulle slita sönder människokroppen om den försökte besätta kroppen. Detta är också anledningen till att en människa inte kan besätta en drakkropp, människosjälens rang är för låg för att ha kraft nog att kontrollera drakens kropp och förmågor.

Vidare så har jag för mig att en draksjäl är så starkt bunden till sin kropp att ett försök att lämna den (eller bli utslagen genom andestrid) skulle vara näst intill omöjligt.

/Carnin
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Schamaner och själlösa djur (lite OF topic)

Jag minne engånd då en i vår grupp med -30 quadosh försökte besätta en ekorre, eftersom ekorrar inte blir så gammla (+1 år för varje quadoch, visuellt) så sa vi skämtsammt att ekorren skrumpnade ihop då
Zorans Neuro (tror jag) tog kontakt med honom....

VH Jens.L "hatar shamaner"
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
rätt. men i fallet med djur så är det annorlunda. vet inte exakt varför då det inte står något om det i reglerna. gissar att det är rangskillnaden som är tillräckligt låg. om ett djur har rang 0 (mest logiskt så.) så är det 4 rangers skillnad. så en rangskillnad på 5 borde omöjliggöra besättning då drakar har rang 8.

reaktion på carnin´s inlägg: normalt har en människa rang 3. inte 4.
 
Top