zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Jag måste fråga om scener (som jag tycker verkar vara ett bra verktyg).
Jag tänker att om rollpersonerna ska resa 4 dagar genom vildmarken och det finns några kända och okända platser att besöka, så kan man lägga upp det som ett hex-crawl. Med slumpmöten, vem håller vakt, möjlighet att gå vilse, väder, mat och eld... osv.
När jag då läser SCEN så tänker (och läser) jag att det handlar ungefär om att planera
1) en plats
2) vad vill rollpersonerna
3) vem är mer där, och vad vill dem
4) hur börjar det, vad händer, och när är det slut
Så jag får en känsla av att en SCEN skulle kunna vara ett sätt att beskriva dessa 4 dagars resande genom några meningsfulla väl planerade scener.
Det känns väldigt enkelt, men det känns också väldigt rälsat. Om inte rollpersonerna vill komma till den platsen där och då?
Jag kan ju förbereda EN scen, nästa scen, mellan två spelmöten, om spelarna lovar att inte ändra sina planer och avsikter mellan spelmötena.
Det måste vara något jag inte förstår tänker jag.
Jag tänker att om rollpersonerna ska resa 4 dagar genom vildmarken och det finns några kända och okända platser att besöka, så kan man lägga upp det som ett hex-crawl. Med slumpmöten, vem håller vakt, möjlighet att gå vilse, väder, mat och eld... osv.
När jag då läser SCEN så tänker (och läser) jag att det handlar ungefär om att planera
1) en plats
2) vad vill rollpersonerna
3) vem är mer där, och vad vill dem
4) hur börjar det, vad händer, och när är det slut
Så jag får en känsla av att en SCEN skulle kunna vara ett sätt att beskriva dessa 4 dagars resande genom några meningsfulla väl planerade scener.
Det känns väldigt enkelt, men det känns också väldigt rälsat. Om inte rollpersonerna vill komma till den platsen där och då?
Jag kan ju förbereda EN scen, nästa scen, mellan två spelmöten, om spelarna lovar att inte ändra sina planer och avsikter mellan spelmötena.
Det måste vara något jag inte förstår tänker jag.