Scenarios med mysskräck - gotiskt/1800-talsstuk.

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Letar ett riktigt bra skräckscenario med gotiskt/1800-talsstuk. Det jag är ute efter är specifikt dimmiga hedar, ett (förfallet) familjegods, gamla släkthemligheter, kusliga spöken/väsen osv. Mer brasvärmeskräck än splatter & monster. Gärna kända troper, men ev med en tvist.Typ Hill House, Kvinnan i svart, Turn of the Screw, Crimson Peak, The Others osv.

System spelar ingen roll, CoC, Chock/Chill, Väsen etc, bara plotten och stämningen finns där. Obs helst 1800-tal eller plot som går att flytta dit. Helst enkvällsscenario. Känner till "Wiiks herrgård", "The Haunting" (Haunted House), Crack'd Crooked Mansion till CoC, men jag är ute efter något mer "viktorianskt" och med feeling från næmnda filmer/böcker.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jo, jag har den och älskar mysterierna, men inget med ett förfallet gods på en vindpinad hed, där det spökar och familjehemligheter kommer upp till ytan.
 
Last edited:

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Finns i alla fall en del gamla grejor som faller in under temat. Skräckens Tre Ansikten till Chock innehåller ju tre äventyr som utspelar sig kring en och samma herrgård på Dartmoor-heden i olika tidsperioder; 1890-tal, 1940-tal och nutid (eller ja, 1980-tal eller något förmodar jag...) Det uppfyller ju åtminstone stämningsbiten med dimmiga hedar och förfallna gods, men vetefasen om det fanns särskilt imponerande, utstuderade familjehemligheter att gräva upp...

I någon gammal White Dwarf finns det ett Call of Cthulhu-scenario baserat på The Horse of the Invisible, som åtminstone innehåller alla element. Däremot är det inte särdeles bra skrivet, men går säkert att göra något av, om man känner sig manad.

Nej, istället föreslår jag mitt absoluta favoritscenario till Call of Cthulhu, alla kategorier. Och det är inte ens ett mythosscenario. Det är The Masterwork of Nicholas Forby, och återfinns i Sacraments of Evil. Det har fan allt. En skattjakt på en spöklik herrgård, mörka familjehemligheter och intriger up the ass.

Som bubblare finns det ett till som även det rör sig i det gotiska, men southern gothic istället för det klassiskt brittiska; In the Shadows of Death, från In the Shadows, till Call of Cthulhu. Äckliga familjehemligheter i en nedgången sydstatsplantage i Louisianas träskmark.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Tackar! Har faktiskt Sacraments of Evil liggandes ngnstans.

Hittade även The Black Lady of Brodick Castle till Castle Falkenstein som dock var lite "tunn", men åtminstone komponentmässigt på papperet exakt vad jag letar efter.

Fler tips?
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
Jo, jag har den och älskar mysterierna, men inget med ett förfallet gods på en vindpinad hed, där det spökar och familjehemligheter kommer upp till ytan.
Du beskrev just Den vita natten till Skrômt, som är en modern take på exakt en sådan berättelse. Rollpersonerna spelar en syskonen till en familj som återförenas efter att ättens herrgård äntligen har renoverats, en herrgård som deras far låtit förfalla och inte velat återvända till och under natten kommer de att få svaret…

Det är skrivet för och utspelar sig i nutid, men jag influerades starkt av klassiska spökhistorier om mörka hemligheter, där bland annat The Haunting of Hill House var en stark influens. Den skulle också gå att flytta till 1800-tal utan för mycket jobb skulle jag säga. Du kan PMa mig om du vill bolla hur!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Introäventyret i Nattens varelser, "Det suckande huset", vill jag minnas stämmer in ganska bra på kravspecen. Utspelas redan i det viktorianska England dessutom.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Lite mer lättsamt (men det bör gå att spela helt straight) har vi "Uncle Timothy's Will" från den gamla Call of Cthulhu-samlingen Blood Brothers med diverse äventyr inspirerade av olika skräckfilmgenrer snarare än av Lovecraft.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Tack för alla tips!
Någon som har något bok- eller filmtips i The Woman in Black eller Crimson Peak-stuk, där plotten skulle gå att "låna" till ett eget en-kvällsscenario? Är medveten om att sådan skräck oftast innebär en huvudperson i utsatt/öde miljö och plotmässigt brukar bygga på familjerelationer/ändrad livssituation, och därför inte lämpas sig för flera RPs (inte så lättskrämda murder hobos), men hit me with what you got!
 
Top