Nekromanti Scenarion till Eon på konvent

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Tyvärr har jag missat ca tre år utav konvent i Sverige (så kanske det jag skriver inte gäller) men efter en helg spelande med gamla spelvänner slog det mig att vi har många bra minnesvärda konventscenarion från spel som Western, Fallen Reich och Noir, men knappt några från Eon. Det rollspelet vi spelat absolut mest tillsammans annars har av någon anledning varit det minst synliga på konventen.

Scenarion till Eon har varit roliga ändå och jag vill inte stampa någon av dess skapare på tårna, men ovan nämnda spel har haft en annan slags stilmedvetenhet och tydlig känsla att det var en upplevelse som spelskaparna låg bakom och vill förmedla till oss spelare. Konventen är ändå en möjlighet för spelskapare att marknadsföra sina idéer och dessutom en utmärkt sådan då köparna inte bara bläddrar i boken, utan dessutom får på alla sätt uppleva den spelvärld och system som spelskaparna vill förmedla.

Som exempel kan jag ta Fallen Reich, som jag fått för mig är en riktig framgångssaga (det är åtminstone slutsålt). Den enda anledningen varför halva min spelgrupp har en egen regelbok till spelet är för att vi haft minnesvärda och underhållande äventyr på konvent och bra marknadsföring runtom detta. Likaså Noir. Också superbra konventscenarior som gett mersmak skälet till att många har ett eget exemplar av regelboken.

Kanske är spel som FR, Western och Noir just såpass stiliserade genrer att de marknadsförs lätt genom just konvent, men samtidigt känns det som att åtminstone Eon IV vill förmedla en gritty och intressant värld liksom Game of Thrones som äventyr kan kretsa kring. Sedan behöver inte Eons hela regelverk i all sin prakt, då det kan skrämma bort en del spelare utan man kan fokusera på att presentera Mundana och den känsla som ska förmedlas.

Ett sista förslag är dessutom att göra att scenarion känns professionella och snygga. Här är Western fullkomligt överlägset som i princip släpper sina äventyr i samma kvalitet som en modul, men även Fallen Reich och Noir gör äventyren också riktigt snygga och lägger upp dem på hemsidor så att man kan ta del av dem även efteråt. Eon gör riktigt snygga artiklar till Fenix så något ditåt är det jag är ute efter.

Slutligen vill jag säga igen att jag inte menar något illa mot de som lagt ner tid att skapa scenarion till Eon under åren, utan just att något NeoGames producerat hade varit önskvärt och då under ledorden snygga, stilmedvetna och framförallt underhållande. Jag kan också såklart ha helt fel ang detta men då inga konventscenarion till Eon (någonsin?) lagts upp på Neogames hemsida antar jag att så inte är fallet. Vad tycker ni andra?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror det ligger mycket i det du säger här:

Kanske är spel som FR, Western och Noir just såpass stiliserade genrer att de marknadsförs lätt genom just konvent
Till exempel Neotech X, alltså ett annat Neogames-spel, hade ett riktigt bra och extremt snyggt illustrerat konventsscenario, "Alla vill ha Evi" för några år sedan. Men Eon är svårt därför att det är standard fantasy, och därmed svårt att få att stå ut lika mycket. Men "De vita svalorna på berget Vostram", dvs Eon-konventsscenariet på Gothcon för två år sedan, som Lycan, TheGorger och jag låg bakom, var imo ganska awesome och väldigt väldigt annorlunda.

Med det sagt, visst är i synnerhet Western berömt för sina konventsscenarier, och dessa är mycket bättre och mer genomarbetade än det fåtal konventsscenarier Eon någonsin haft, och Western-skaparnas närvaro på och delaktighet i konvent är mycket mycket större än Neogames.

Men... jag tror att marknadsföringspotentialen i ett konventsscenario är extremt låg. De som spelar det kommer i hög grad redan vara inbitna fans av spelet, och det totala antalet spelgrupper som spelar är även i fallet med de absolut mest populära scenarierna ganska lågt. Jag tror att Neogames ur marknadsföringssynpunkt tjänar mycket mer på att hårdsatsa på sin konventsbutik, där folk ibland kommer och spontanköper -samtliga- utgivna moduler (jag har bildbevis om ni inte tror mig...). När man ska lansera något mer nischat spel a'la Neotech X tror jag att konventsscenarier är ett användbart verktyg för att skapa publicitet och buzz, och det är definitivt något vi borde fortsätta med vad gäller NX. Men i fallet Eon är Eon så extremt etablerat (det äldsta ännu levande rollspelet i Sverige efter Western, rentav?) och samtidigt så brett (standard fantasy) att dess potential att hävda sig genom konventsscenarier är ganska ringa. Och det finns ingen på Neogames, afaik, som har tid och resurser att besöka -alla- konvent, vilket Western-folket ofta verkar göra. Neogames satsar i princip bara på Gothcon.

Men sedan bör man betänka att Eon antagligen, i termer av inkomster från total försäljning av allt producerat material, inbringat minst 1000 ggr så mycket pengar som Western, Fallen Reich och Noir, och lätt även avsevärt mer än alla de tre ihop. Eon tävlar alltså i en helt annan liga, och det är alltså arguably en liga där ansträngningar att producera bra konventsscenarier ger diminishing returns, och därför inte riktigt är värda det.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag har som skrivet inte varit med på tre år så jag missade tyvärr erat scenario, och jag har för all del spelat bra Eon scenarier i övrigt, men vad jag menar med officiellt producerat är att spelmakarna själva sätter tonen och för över sina idéer. Som Noir som är väl gjort av samma personer till viss del och där deras engagemang verkligen har märkts. Samtidigt även om just ert scenario har vissa av spelskaparna inblandade skulle det vara kul om äventyren efteråt dyker upp på neogames.se. Detta hellre än till olika fan-sidor.

Sen kanske inte konventscenarier per say är viktigast men scenorior i övrigt är uppskattade även som nedladdningsbara material. Men säg ett konventscenario med Eon IVs regler utspelande i Jargien till GothCon 2014 skulle trots ingen stor marknadsföringsmässig fördel vara mkt uppskattad för mig.

Sen att Eon är standardiserad fantasy måste ju inte heller vara fallet. Eon lyckas redan få in egna inslag till genren som cirefalier, rimliga "orcher" och en realistisk GoT ton som knappast de flesta andra fantasy-spel strävar efter. Jag tycker Eon ska trycka på sin stil mer än att vara det största och mest detaljerade rollspelet i Sverige.

Ett bra exempel tycker jag är Alv boken som mycket handlade om alvers roll i Eons värld snarare än vilka kläder och vapen de använder. Ex. info hur alver uppfattas av andra runtom Mundana och hur de kan rollspelas av spelare och SL.
 
Top