Re: Scenariofilosofi/Pottkanten
Som scenarioförfattare vill jag något. Jag vill berätta en historia. Låta rollpersonerna möta fantastiska individer och varelser. Måla upp spännande och engagerande miljöer. Det är mitt mål - mitt äventyr.
Yes... Of course! Samma här.
Jag anser att jag bör fundera igenom scenariot åtskilliga gånger, för att göra miljöer, möten och handling så bra som jag bara kan.
Yes... Of course! Samma här. Dock kan jag nöja mig med att göra det i huvudet flera gånger, och därför är ingenting 100% fastspikat. Allting är öppet för utbyte om det behövs.
Jag bör förbereda allt jag kan tänka mig, även sånt som inte syns/upplevs av spelarna. Detta skapar en levande och målerisk värld, full av detaljer, konstiga fakta och "verklighetsmarkörer" som jag kan plocka friskt bland för att uppnå den stämning och det spel jag vill åt.
Okej, det är ditt sätt att skriva på världen, direkt i äventyren. Det är ju en variant. Om jag skall göra saker som inte är för spelarna skriver jag på världen, skriver för sig kan man säga. Visst använder jag dock saker i världen till mina scenarion, men jag skriver på världen och har direkta föreställningar där, till skillnad från många saker som förekommer i ett scenario.
Om spelarna väljer att föra sina rollpersonerna en annan väg en den planerade, är det naturligtvis ok. Precis som jag har de egna agendor, eget som de vill uppleva, och lika mycket som de ska rätta sig efter mig måste jag rätta mig efter dem.
MEN
om den tänkta berättelsen är att rollpersonerna skall smuggla sig över gränsen till Transdniester i en stulen jeep, och de istället flyger till Kiev har de lämnat äventyret. Jag lägger ingen värdering i detta, och är inte övertygad om att man måste tvinga sina spelare åt rätt håll - men de är ute ur den upplevelse jag ville förmedla.
Ja... Men hur gör du då? Avslutar ni spelsessionen då, eller improviserar du Kiev? Ja, det gör du.
Eftersom jag inte hade planerat en tur till Kiev, måste jag nu improvisera. Tillsammans kan jag och spelarna säkert komma på nya äventyr och nya händelser. Med hjälp av det jag förberett kanske jag till och med kan befolka välden(Kiev), och fylla den så väl att spelarna inte en märker skarven utan fortfarande upplever att fiktionen är intakt.
Således är det jätteviktigt att kunna improvisera, men ett scenario som inte är förberett är i mina ögon inte ett scenario. Sådan är min filosofi.
Du har så rätt så rätt, men ändå tycks du på något vis säga emot både dig själv och mig, på något vis, i och med sista meningen.
Varför skulle inte det vara ett scenario?
Alla scenarion är väl förresten mer eller mindre planerade, men ändock planerade, bara olika mycket och i olika form... Eller?