Nekromanti Scenario rockar!!!!

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Vad anser Sveriges eminenta rollspelare om scenarion och kampanjer i skräckrollspel? Vad är bäst förgjorda eller eget frammarbetade karaktärer.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Antilles

Veteran
Joined
21 Sep 2000
Messages
25
Inget snack om saken...

...egengjorda! Vi spelade en kampanj under Viktorianska eran och den slår allt, jag menar allt!!!

MVH/ Keepern :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tycker att de som man skapar själv är de coolaste !! Helt klart !! Men att det finns de som är förskapade som är hyfsat coola åxå.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Beror på Spelledaren, helt och hållet. Rätt SL som känner spelarna väl kan ta mig tusan göra underverk.
Men det är klart - allt beror på vad man själv är sugen på vid tillfället.
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Pröva att läsa Blood Brothers 2 en jävligt rolig bok full med helt urflippade senarion till non-mythos call

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Inget snack om saken...

Egengjorda fast scenario kan vara kul det också.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det skall jag göra !!
Finns den i vanliga bokaffärer ??


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Storyline

Livet i spelet är väll ändå storylinen, visst krävs det
en erfaren SL, men utan en bra grundstory kan du ju glömma
en rolig upplevelse annat än ett hack ´n slash eller
simpla dilemman.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
c a n c e r

Jag brukar få idéer att spinna vidare på när jag läser
förtryckta äventyr men gillar inte att spela dessa så ofta.
När jag och gänget spelade Svarta Madonnan till KULT så
fick vi bara känslan av tråkighet över oss.
Beakta att det inte är lika kul att spela ett äventyr
som att läsa det (gäller förtryckta).
Gör man egna får man allt som man vill ha det och har då
heller inga spärrar för att börja fiffla och ändra mitt
i en spelomgång - det är ju ändå ingen som märker det ;)
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Re: till Johan K

Gibb, gibb!
Jag köpte den på en rollspelsbutik i Umeå i alla fall.
Jag ska försöka hitta ettan med.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Beror på..

Enligt mig så beror det helt på SL; en bra spelledare kan improvisera ett helt äventyr, så att det verkar logiskt och bra. Andra spelledare kan göra "mirakel" med ett färdigskrivet äventyr.
En andra faktor är ju också vilka TYPER av färdigskrivna äverntyr det rör sig om; vissa företag gör väldigt välskrivna och ganska öppna äventyr (Chaosium - CoC, i min erfarenhet), andra företag gör stela och tråkiga railroaders (White-Wolf, V:tM).

Nä, om jag får välja så ska man ha en bra SL, som gör egna äventyr - chanserna är större att det blir bra. Framförallt för att han själv förstår allt i äventyret (förhoppningsvis..), vilket gör att det är lättare att "få ihop" historien på slutet, oavsett om rollpersonerna avviker helt från spåret eller inte.

En annan fördel med "egenproducerade" äventyr är att man lättare kan knyta ihop flera scenarion och således göra en kampanj.

Däremot är det nog bättre för en nybörjar-SL att börja med färdigskrivna äventyr, då det är svårt att "loose track" av scenariet.

//MiDNiGHT
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
klara, färdiga...

Jag föredrar färdiggjorda karaktärer därför att:

1, rent rollspelsmässigt är det en större utmaning att få en karaktär en kvart före spelstart och försöka gestalta denna på ett bra sätt, jämfört med att själv hitta på en karaktär, då man ofta undviker karaktärsdrag som man anser sig ha svårt att gestalta.

2, Egna karaktärer hamnar ofta mer eller mindre omedvetet i samma fåra. Vissa spelar helt enkelt bara slagskämpar, andra bara smidiga tjuvar (eller varianter på dessa). Men med färdiga karaktärer kan man få spela saker man aldrig i sitt liv haft en tanke på att spela.

3, Man slipper sitta och vänta i två timmar på att alla ska göra karaktärer. Och då är RPna ofta bara menlösa siffror. Att skapa en trovärdig och intressant personlighet & bakgrundshistoria tar ofta ännu längre tid.

4, SL kan på förhand läsa igenom karaktärerna och få järnkoll på dessa samt få tips på hur han/hon kan spela ut karaktärerna mot varandra.

5, "En bra död är bättre än dåligt rollspelande" En SL behöver inte vara snällare mot en RP bara för att denna varit med ett bra tag vilket kan leda till större press på spelarna.

6, Sannolikhetslära & trovärdighet: Hur stor är risken att samma grupp av människor skulle råka ut för hemskheter, exempelvis insikter i "Cthulhu mythos" eller revor i illusionen, flera gånger då merparten av människorna i respektive kampanjvärld aldrig råkar ut för detta.

7, Incitament: Med specialdesignade karaktärer slipper man fåniga inledningar av typen "ja, ni sitter på ett värds hus då en man kommer in och ger er ett uppdrag". Alla karaktärer har sina egna, förhoppningsvis trovärdiga anledningar att tex hjälpa dr Kamenski.

Detta är bara några av fördelarna med att använda sig av färdiga karaktärer. Alla argument är väl inte helgjutna, men funkar för mig och mina spelgrupper. Men i slutändan är det upp till SL och spelgruppen. Smaken är som baken - full av skit... eller nå't
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Hur det ärn är & apropå ingenting

De klart bästa färdiga scenariona görs tvivelsutan av Chaosium (CoC) Riktigt bra prylar även om de är skrivna på ett ganska knepigt sätt. Dessa slår med lätthet allt som mina personliga hatobjekt, white wolf, åstadkommit.

Annars brukar man hitta ett och annat guldkorn bland gamla konventsäventyr. De tveklöst två bästa äventyren jag någonsin spelat är konventsprylar. Så jag rekommenderar sådeles "Glasfönster" (systemlöst, från MittCon nittinå'nting) och "Midvintersaga" (systemlöst, från JulCon 2000, Linus Andersson tror författaren heter)
 
Top